Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos alakoululaisen koulu menee huonosti, onko syy vanhempien?

Vierailija
04.06.2011 |

Jos nyt ei puhuta esim. vaikeudesta oppia lukemaan vaan ihan yleisesti huonosta menestyksesttä normaalilla lapsella.

Mielestäni (suuri)osa syystä on vanhempien. Todella helposti pienellä vaivalla saa opiskelun sujumaan ja ehkä jopa maistumaan hyvin jos siinä on ongelmia. Monesti jopa pelkkä vanhemman kiinnostus koulun käyntiin auttaisi.

Säälittää erään kaverini 1lk. poika jolla todistus ei järin hyvä ollut. Äiti motkottaa asiasta. Kuten on motkottanut koko vuoden huonosta koulul menestyksestä. Tikkuakaan ei ole ristiin pistänyt poikaa auttaakseen. Tunnen pojan ja tiedän, että hän ei ole mikään tyhmä, kaipaisi vain rutkasti huomiota ja kehuja.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset viitsii ja toiset ei.

Vierailija
2/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesta. Meillä vahditaan ja autetaan ja silti todistus kehno. Mutta ei siitä jäkätetä vaan kehutaan että yritystä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hyvä koulumenestys aina vanhempien ansiota?

Ei ainakaan omalla kohdallani ollut:D

Vierailija
4/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ei ikinä eväänsä hetkauttaneet kun lähksyjen, kokeiden tms suhteen.

Minä taas autan, kuulustelen, kehun kannusta lastani jakuvasti. AINA esim luetaan kokeisiin yhdessä. Minä ja lapseni ollaan molemmat 9:n oppilaita.

Mietin vaan, että mitä minusta olis tullut jos olis yhtä paljon autettu...

Vierailija
5/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyselty onko läksyt tehty, eikä kokeisiinkaan.

Ja tuo oli.

Itse kyselen, tarkastan läksyjä, kyselen kokeeseen. Ja lapsen keskiarvo oli seiskan pintaan.

Vierailija
6/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aina näitä "hikareita" jotka ihan vaan itsestään osaa kaiken, muistan omalta luokaltani näitä ja olin niiiiin kateellinen :)

Ja varmasti tosiaan on niitä kenellä on selkeästi vaikeaa vaikka vanhemmat tsemppaa ja auttaa todella paljon. Että ei se aina auta, mutta niin ku jo aloituksessa mainitsin niin nyt ajattelin niitä kenellä muuten on kaikki ihan ok kunnossa, mutta esim. motivaatio kouluun kadoksissa. Näille on varmasti iso apu jos vanhemmat on kiinnostuneita ja/tai, että kotoota saa positiivista huomiota koulu asioissa (ja teitysti muissakin). Helppohan se on vaan sanoa, että "no ni, näätkö nyt miten paska koe tuli ku et lukenut!" Eihän pieni koululainen edes tiedä miten luetaan kokeeseen jos vanhemmat eivät opasta :(

ap

Vierailija
7/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menestyin koulussa hyvin, toisin kuin veljeni ja siskoni.

Vierailija
8/8 |
04.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempien asenne koulua ja opiskelua kohtaan on negatiivinen, vaikuttaa se varmasti koulumenestykseen. Opettajan yksinään on vaikea saada oppilasta motivoitua, jos vanhemmat näkevät opiskelun tarpeettomana ajanhukkaana. Vanhemman tärkein tehtävä on olla asennekasvattaja ja eräänlaisen työnteon kulttuurin opettaja. Eli vanhemmat huolehtivat siitä, että kotiläksyt on tehty.