jääkö kuolleella silmät auki?
Kommentit (15)
Ja usein kuolemaa edeltää liukuminen tajuttomuuteen. Silmät painetaan kiinni jos ne jää raolleen ja laitetaan vielä laput päälle, etteivät ponnahda auki myöhemmin.
avautuuko silmät silloin?
Mutta kuolleen ruumiin olen nähnyt 95-vuotiaan papan, jolla oli silmät auki ja näin, että se oli kyllä vaan kuori, ei se ihminen ollut siinä enää vaan postunut - ja toivottavasti taivaaseen:)
ja kuollessa kaikki lihakset rentoutuu, eli silmät aukeaa raolleen, vaikka kuolinhetkellä olisikin olleet kiinni. Kaikki kehon lihakset veltostuu, ja usein myös suu aukeaa hieman (ja ne kuuluisat paskatkin tulee housuun joo). Silmät tosiaan peitetään kosteilla lapuilla ja leuka sidotaan kiinni heti kuoleman jälkeen, koska jos vainaja kangistuu suu ja silmät auki, niitä ei saa enää myöhemmin suljettua.
vetäytyy tai jännitteet laukee tai jotakin tapahtuu...eli siksi ne kosteat laput päälle laitetaan.
Ihan helposti ne menee kiinni, löysä luomi se on kuolleella.
(ja ne kuuluisat paskatkin tulee housuun joo).
Olin läheiseni kuolinvuoteella loppuun asti. Oli koomassa ja silmät visusti kiinni. Kuolinhetkellä silmät aukesivat raolleen. Silmät olivat myös kuolleet. Siinä "lepäsi" pelkkä kuori. Ei minulle rakas ihminen, joka oli jo lähtenyt.
Silmät lasittuvat. Sameus hiipii vähitellen ja peittää koko silmän. Pilke ja kirkkaus häviää. Kuolleet lasikuulat.
^ "Liukuu tajuttomuuteen", hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Heidät haudataan istumisasentoon silmät auki Mekkaan päin
Helvetin seuraajat, niille niin tehdään. Ei meille normaaleille.
Hiljattain olen nähnyt vainajan. Silmät jäävät raolleen.
1800-luvulla tai jotain? Oli muotia kuvata kuolleet kuolleina ikäänkuin he olisivat olleet eläviä. Silmät auki ovat kuvissa ihan joo ja suu auki hämmästyneenä. Hassuja ja makaabereja muoti-ilimiöitä.
Vierailija kirjoitti:
1800-luvulla tai jotain? Oli muotia kuvata kuolleet kuolleina ikäänkuin he olisivat olleet eläviä. Silmät auki ovat kuvissa ihan joo ja suu auki hämmästyneenä. Hassuja ja makaabereja muoti-ilimiöitä.
Valokuvissa siis. Sen ajan ihmiset valokuvasivat kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
ja kuollessa kaikki lihakset rentoutuu, eli silmät aukeaa raolleen, vaikka kuolinhetkellä olisikin olleet kiinni. Kaikki kehon lihakset veltostuu, ja usein myös suu aukeaa hieman (ja ne kuuluisat paskatkin tulee housuun joo). Silmät tosiaan peitetään kosteilla lapuilla ja leuka sidotaan kiinni heti kuoleman jälkeen, koska jos vainaja kangistuu suu ja silmät auki, niitä ei saa enää myöhemmin suljettua.
Kyllä saa, sitten kun kuolonkankeus katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuvissa siis. Sen ajan ihmiset valokuvasivat kuolleita.
Kyllä näin. Jopa saatettiin kuviin piirtää silmät jos olivat kiinni, olen nähnyt sellaisia kuvia. Myös kuvan jossa kuollut nainen oli asetettu istumaan penkille isänsä ja äitinsä keskelle, hänellekin oli piirretty silmät jälkeenpäin. Kuulemma ollut yleinen tapa, varmaan haluttu yhteiskuva jos ei ole ollut elinaikana otettua kuvaa kun kuvaus ei ollut jokapäiväistä.
Heidät haudataan istumisasentoon silmät auki Mekkaan päin