Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinusta oikea ikö kertoa lapselle ihmisen lisääntymisestä?

Vierailija
30.05.2011 |

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse älysin vasta ekaluokkalaisena ihmetellä, mistä lapset tulevat. Toiset miettivät aikaisemmin.

Vierailija
2/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pureksivat aluksi lapseni, mutta sitten muutaman kuukauden päästä jo kyselivät huolissaan, että miten niitä lapsia saa, tai miten niistä voi päättää milloin niitä tulee. Poikakin oli niin huolissaan, kun luuli, että hänenkin masustaan voi yhtäkkiä aikuisena putkahtaa vauvoja. :) Huojentui kun kerroin että vaan naisten masuissa voi kasvaa vauvoja. Eskarilainen tyttö & poika molemmat sai samalla kysymisellä sitten selville että lapsia voi ehkäistä ja miten... Ettei se vaan jäänyt siihen, että mistä lapsia oikein tulee... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset taisivat tietää jo jotenkin 2-vuotiaana. Kai olivat nähneet vauvamasuja, vastasyntyneitä mistä kiinnostus heräsi. 3-4 v iässä heitä jo kiinnosti tietää niin paljon, että tuli sukuelimet ja sukusolut puheeksi. Poikaa harmitti, kun ei hänen mahassaan voi kasvaa vauva... Eli tosi myöhäiseltä musta toi eskari-ikä vaikuttaa...

Vierailija
4/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiinnostuksen mukaan (niinkuin muistakin asioista. taru hetkeen on hyvä ohje.)

Vierailija
5/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmälle riittää, että vauvoja tulee masusta ja siihen tarvitaan nainen että mies. Isommalle eskarilaiselle voi selittää tarkemmin miehestä ja naisesta. :)

Vierailija
6/19 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v poikani luulee, että vauvat tulee navasta ulos. Näin oli siskolleni joka on loppuvaiheessa raskaana, kommentoinut. Ajattelin, että antaa nyt vielä luulla niin, mutta seuraavan kerran kun asia tulee puheeksi, sanon kyllä asian oikean laidan :)

Vierailija
7/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla tyttö tiesi 4-5-vuotiaana miten, miksi ja millä "välineillä" lapsia tulee. Tyttö kyseli niin pitkään kunnes sai täysin tyydyttävät vastaukset.

Musta tuntuu että tytön kaveri (ovat nyt 7-vuotiaita) ei tiedä noista asioista mitään. Kyseli siihen malliin minulta raskaudestani.

Oma tyttöni oli sitten selittänyt (joo, joo, tiedetään, mutta ainahan ne lapset toisilleen kertoo oppimiaan asioita että mikä oli homman nimi niin tytön kaverin äiti soitti minulle äkäisen puhelun että nyt tyttö kyselee kaikkea "sopimatonta". Mitenhän äitirukka pärjää sitten kun koulussa opetetaan nuo asiat kunnolla..

Vierailija
8/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v poikani luulee, että vauvat tulee navasta ulos. Näin oli siskolleni joka on loppuvaiheessa raskaana, kommentoinut. Ajattelin, että antaa nyt vielä luulla niin, mutta seuraavan kerran kun asia tulee puheeksi, sanon kyllä asian oikean laidan :)

niin jonkun verran asiaa pitäisi oikaista jo nyt.

Vierailija
9/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla tyttö tiesi 4-5-vuotiaana miten, miksi ja millä "välineillä" lapsia tulee. Tyttö kyseli niin pitkään kunnes sai täysin tyydyttävät vastaukset. Musta tuntuu että tytön kaveri (ovat nyt 7-vuotiaita) ei tiedä noista asioista mitään. Kyseli siihen malliin minulta raskaudestani. Oma tyttöni oli sitten selittänyt (joo, joo, tiedetään, mutta ainahan ne lapset toisilleen kertoo oppimiaan asioita että mikä oli homman nimi niin tytön kaverin äiti soitti minulle äkäisen puhelun että nyt tyttö kyselee kaikkea "sopimatonta". Mitenhän äitirukka pärjää sitten kun koulussa opetetaan nuo asiat kunnolla..

sillä ei se tyttö niistä sitten enää äidilleen mitään sano.

Vierailija
10/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa haluan kertoa pikku hiljaa lapselle.

Nyt ollaan kolmevuotiaan kanssa tässä vaiheessa: isi laittaa siemeniä äidin mahaan. Siellä ne löytävät äidin munasolun ja solut alkavat kasvattamaan lisää soluja, joista kasvaa vauva. Vauvan ollessa tarpeeksi iso ja vahva elämään mahan ulkopuolella se tulee ulos mahasta. Vauvat juo äidin maitoa tissistä.

Seuraava vaihe on varmasti joko se mistä ne vauvat tulee ulos tai miten ne isin siemenet saadaan sinne mahaan. Odottelen aina, että lapsi itse kysyy, mutta kysyttyihin kysymyksiin vastaan rehellisesti.

Jos aikuinen kertoo lapselle vauvojen poistuvan navasta tottakai hän sen uskoo, helpompi kertoa asioiden oikea laita. Ei lisääntymisbiologia traumatisoi lasta.

Vierailija
11/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kohdalla tyttö tiesi 4-5-vuotiaana miten, miksi ja millä "välineillä" lapsia tulee. Tyttö kyseli niin pitkään kunnes sai täysin tyydyttävät vastaukset. Musta tuntuu että tytön kaveri (ovat nyt 7-vuotiaita) ei tiedä noista asioista mitään. Kyseli siihen malliin minulta raskaudestani. Oma tyttöni oli sitten selittänyt (joo, joo, tiedetään, mutta ainahan ne lapset toisilleen kertoo oppimiaan asioita että mikä oli homman nimi niin tytön kaverin äiti soitti minulle äkäisen puhelun että nyt tyttö kyselee kaikkea "sopimatonta". Mitenhän äitirukka pärjää sitten kun koulussa opetetaan nuo asiat kunnolla..

sillä ei se tyttö niistä sitten enää äidilleen mitään sano.

että meinaako ottaa tyttönsä pois koulusta ennenkuin siellä ihmisen biologiasta kerrotaan. Ehkä vähän ylilyönti, mutta tässä loppuraskauden aikana on alkanut pinna palaa helposti.=)

Itse muuten ainakin puhuin äitini kanssa noista jutuista silloinkin kun niitä koulussa opetettiin. Kai meillä on ollut sitten jotenkin avoimemmat välit jo silloin.

Vierailija
12/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä... huoh!

Eipä me kaikki olla samanlaisia, eli aika ikävästi oli sanottu.

Vierailija
13/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen aina vastannut just siihen kysymykseen kerrallaan, mitä ovat esittäneet. Pikkuhiljaa kysymykset on tarkentuneet

Vierailija
14/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa haluan kertoa pikku hiljaa lapselle.

Nyt ollaan kolmevuotiaan kanssa tässä vaiheessa: isi laittaa siemeniä äidin mahaan. Siellä ne löytävät äidin munasolun ja solut alkavat kasvattamaan lisää soluja, joista kasvaa vauva. Vauvan ollessa tarpeeksi iso ja vahva elämään mahan ulkopuolella se tulee ulos mahasta. Vauvat juo äidin maitoa tissistä.

Seuraava vaihe on varmasti joko se mistä ne vauvat tulee ulos tai miten ne isin siemenet saadaan sinne mahaan. Odottelen aina, että lapsi itse kysyy, mutta kysyttyihin kysymyksiin vastaan rehellisesti.

Jos aikuinen kertoo lapselle vauvojen poistuvan navasta tottakai hän sen uskoo, helpompi kertoa asioiden oikea laita. Ei lisääntymisbiologia traumatisoi lasta.

Olin silloin raskaana, joten oli ihan ajankohtainen kysymys lapselta. Tosin hän myös kysyi, mistä lapsi tulee ulos ja kyllä kerroin, että pimpistä. Enpä siihen väliin keksinyt mitään hienompaakaan vastausta =D Mutta eipä ole poika kysellyt enempää eli ainaki toistaiseksi sai vastauksia kysymyksiin =)

Vierailija
15/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskon raskausaikana puhuttiin yleisesti, ja poika kyllä tietää että vauvat tulee pimpistä.

Joka kesä ollaan leikitty ojan varrella ja seurailtu sammakoiden kehittymistä, ja viime viikolla poika alkoi puhumaan että ihmisen sisälläkin on nuijapäitä, Olipa Kerran Elämässä niitä näkyi. Kysyin että tarkoittaako poika siittiöitä ja sitten puhuttiinkin jo munasoluista ja siittiöistä. Eilen poika vielä mietti että voiko tulla lapsi jos kaksi siittiötä kohtaa...

Mutta meillä siis ollaan asioista puhuttu niiden oikeilla nimillä (tietysti lapselle ymmärrettävästi) jo pienestä asti, heti kun lapsi sitä itse pohtii.

Vierailija
16/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin hän myös kysyi, mistä lapsi tulee ulos ja kyllä kerroin, että pimpistä. Enpä siihen väliin keksinyt mitään hienompaakaan vastausta =D Mutta eipä ole poika kysellyt enempää eli ainaki toistaiseksi sai vastauksia kysymyksiin =)

Ihan hyvä vastaus se on. Ei pieni lapsi kykene käsittelemään sen enempää kerralla ja tuon hän juuri halusi tietää. Sitten, kun lapsi on valmis hän kysyy miten se vauva mahtuu sieltä pimpistä ulos. Tällöin voi selittää tarkemmin mitä synnytyksessä (ja raskauden aikana) tapahtuu synnytyskanavassa.

Vierailija
17/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden piikkiin on niin helppo heittää kaikki typerät kommentit, niinpä... huoh!

Eipä me kaikki olla samanlaisia, eli aika ikävästi oli sanottu.

jos sinut haukuttaisiin ensin pystyyn, sen jälkeen arvosteltaisiin sinun ätiyttäsi, jonka jälkeen lapsesi haukuttaisiin tyhmäksi ja pellossa kasvaneeksi kakaraksi.

Luulen ihan tosissani että sinäkin sanoisit "ikävästi" sellaisen jälkeen.

Puhelun jälkeen itkin luultavasti puolen tunnin ajan.

Normaalitilassa, siis kun en ole raskaana tai imetä, olen oikeasti rauhallinen, olen sellaisessa ammatissa, että hermoja tarvitaan, mutta nyt on hermot ja hormonit sen verran sekaisin että itsehillintä on hävinnyt olemattomiin.

Äsken muuten tuli tyttöni itku kurkussa kotiin ja sanoi että tämä kaverin äiti oli tullut ja sanonut tytölleni että valehtelijat joutuvat helvettiin ja että kukaan ei leiki enää hänen kanssaan koska kertoo valheellisia asioita. Luulempa että kunhan rauhoitun, saatan taas "sanoa aika ikävästi".

Vierailija
18/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla äidillä ennenkin ollut tuollaista käytöstä? Sinuna en kyllä antais omani enää edes leikkiä sen toisen lapsen kanssa.

Vierailija
19/19 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla äidillä ennenkin ollut tuollaista käytöstä? Sinuna en kyllä antais omani enää edes leikkiä sen toisen lapsen kanssa.

Muuttivat joskus maaliskuussa tänne ja mitä olen kuullut niin nyt vasta on hänen lapsensa saanut käydä kavereidensa luona.

Vähän ihme tapaus kuitenkin. Lapsi on mukava ja no, normaali ja lapseni pitää hänestä.

Pitää vain yrittää saada tuo tyttö rauhoittumaan. Sanoi ettei uskalla huomenna mennä kouluun jos se kaverin äiti on taas siellä haukkumassa. Voi olla että menen mukaan aamulla ja haen illalla pois..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi