Miksi teiniäitiys periytyy?
Miksi niin usein teiniäidillä on 3-kymppinen äiti?
Kommentit (34)
Suomessa täysi-ikäisyyden raja on 18 vuotta, miksi kutsuisimme 18 vuotiasta tai sitä vanhempaa,niinkuin tässä keskustelussa näytään tekevän, teini-äidiksi?
Emmehän kutsu teineiksi täysi-ikäisiä muillakaan elämän alueilla...."teini-opiskelijat, teini-duunarit,
Ja siihen, millainen tämä on ihmisenä. Esimerkkinä periytyy.
tunnut osaavan suomenkieltä vielä huonommin.myös tyhmyys periytyy. sen osoittaa jo tämäkin keskustelufoorumi. siitä ei tarvita tilastoja. mutta mua oikeasti nyt kiinnostaisi ne tilastot ja tutkimukset, joista puhutte.voitteko laittaa linkkiä tms. terveisin väittelevä maisteri
Että suomen kieltä kirjoitetaan erikseen.
t. fil yo, ei ede maisteri
Toki osalla teiniäitejä menee huonommin, mutta joukkoon mahtuu vino pino myös niitä, joiden elämässä käy ihan hyvin.
Itse tiedän ns. teiniäitejä (17-19 -vuotiaana lapsensa saaneita) muutaman. Heistä kaikki ovat kouluttautuneet sittemmin, menestyneet ihan hyvin ja ovat ihan normaaleja kansalaisia, vaikka saivatkin lapsensa nuorina.
20-22 -vuotiaana lapsensa saaneita tunnen sitten taas monen monta, koska asuimme yliopistossa opiskelun aikoihin opiskelija-asunnoissa, joissa asui muitakin lapsiperheitä. Valmistuimme, menimme töihin jne - vaikka nuoria olimmekin vanhemmaksi tullessamme.
Toki myös "vähäosaisuus" periytyy, mutta ei teiniäitiys tai nuorena äidiksi tulo tee ihmisestä jotenkin huonompaa ihmistä. Ihan samalla lailla myös osalla vanhemmiten äidiksi tulleista ei elämä mene ihan nappiin.
Itse en ole teiniäiti, sain esikoiseni 22-vuotiaana. Hän taas ei ole seurannut äitinsä jalanjälkiä :), eli en ole vielä mummo. Oma esikoiseni oli suunniteltu lapsi, joka syntyi reilun vuoden naimisiin menostamme. Menimme vaan nykymittapuun mukaisesti aikaisin naimisiin (21- ja 23-vuotiaina)
Olen saanut oman esikoisen 18v ja olen kouluttautunut diplomi insinööriksi
etkä osaa edes tutkintoasi oikein kirjoittaa?!?
Herää jo ja päästä kissa ulos...
Huono elämänhallinta tai suvussa surkeat "arvot"
No voi hitto. Toivottavasti ovat yhtä sinnikkäitä ja kunnianhimoisia kuin minä, jos ottavat mallia ;)
Mä valmistun korkeakoulusta vuoden päästä ja mulla on kaksi ihanaa, hyväkäytöksistä ja fiksua lasta. Kyse on ehkä siitä äidin henkisestä pääomasta äidiksi tullessaan, eikä pelkästä fyysisestä iästä. Mua ei kiinnostanut "nuorisojutut", tähtäsin paljon korkeammalle. Olen tosi tyytyväinen valintoihini.
Niin muuten, tämä teiniäiti teki lapsensa vanhemman miehen kanssa, enkä koskaan ole saanut muuta tukea, kuin äitiyspäivärahaa ja opintotukea. Eli siitäkään ei oikein voi mua syyttää.
-Äiti, 23, lapset 5 & 1
..periytyä. Teiniäidit ja heidän äitinsä ovat yleensä niitä. Kuinka teiniäiti voi kouluttautua? Jää paskaduuniin pienellä palkalla tai mikä tavallisempaa, yhteiskunnan elätiksi. Saman 'valinnan' on todennäköisesti tehnyt hänen äitinsä.
Surullista, mutta totta!
että on kokemusta siitä, että teiniäitiys tai teniäidin lapsena oleminen (en nyt tarkoita ihan teinejä tyyliin 13v vaan jotain 17-kesäisiä) onkin ihan ok!?
En varmaan ole teiniäiti sanan varsinaisessa merkityksessä, kun olin kuitenkin jo 20 v täyttänyt kun esikoinen syntyi.
Koulutus oli, mutta opiskelin myöhemmin toisenkin ammatin, mutta siinä vaiheessa kun vähän yli 30 v päätin etten enää tee hoitotyötä, kurssitin itseni aiempaa koulutustani huonompaan ammattiin ja pienemmälle palkalle.
Luulen, että se syy, miksi teiniäitiys periytyy tai miksi suvuttain menee se, että lapsia tehdään joko hyvin nuorea tai sitten vanhemapana, on ihan vaan MALLI.
Malli siitä, että äidiksi voi tulla, ja hyvä äiti olla myös hyvin nuorena. Ajatus ja malli siitä, että oltaisi pienten vauvojen äitejä tai tehtäisi se esikoinen yli 30 vuotiaana, on pöyristyttävä! Että silloin ollaan liian vanhoja enää tekemään vauvoja.
Sitten on sukuja, joissa lapset tehdään myöhemmällä iällä. Nämä lapset ovat tottuneet näkemään, että nuorte on nuorena nuoria, lapsettomia. Ja että äidiksi KUULUU tulla vasta sitten kun on täyttänyt 35 v suunnilleen.. silloin on ns. kypsä ja oikean ikäinen..
Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Koulutustaustalla tällä ei välttämättä ole mitään merkitystä, sillä nuorena lapsensa tehnyt voi myöhemmin kouluttautua pitkällekin, tai ammatin kuitenkin itselleen.
Parisuhteen kestävyydelläkään ei välttämättä ja automaattisesti ole yhteyttä lapsen saanti-ikään. Eroaa ne nekin, jotka ovat lapsensa vanhemmalla iällä saaneet.
Minun vanhempani olivat nuoria kun meidät lapset saivat.
Me lapset olimme nuoria, kun itse teimme lapsia. Kaikki olemme käyneet kouluasteen tastoisen koulutuksen. Minä olin ainoa, joka sitten lapset helmoissaan opiskeli lisää, tosin tutkinto on kouluasteen tutkinto sekin. Ja minä olen ainoa, joka teki enemmän kuin yhden lapsen ja vielä lisää lapsia vanhemmalla iällä.
Omat lapseni ovat nyt sen ikäisiä, että minulla oli jo tuolloin lapsia,heidät. Heillä ei ole vielä lapsia, opiskelevat. En ole siis nuori mummo, kuten siskoni on. Hyvä niin. Hyvä, että opiskelevat ja elävät nuoruutensa nuorena.
Olen huomannut, että pohjois suomessa lapset tehdään aikaisemmin ja nuorempana kuin eteläisemmässä suomessa.
Olen saanut oman esikoisen 18v ja olen kouluttautunut diplomi insinööriksi
ja mihin tutkimukseen perustatte mututuntumanne? olin lukion kolmennella luokalla, kun aloin poikaystäväni (nykyinen mieheni)kanssa odotamaan ensimmäistä lastamme. toinen lapsemme syntyi, kun olin 23. kumpikaan näistä tyttäristämme ei ole saanut vieläkään lasta, toinen täyttää 30 ja toinen 26. minä kouluttauduin lukion jälkeen maisteriksi. myös miehelläni korkeakoulututkinto.nyt teen väitöskirjaani.ja molemmat ollaan esimiesasemassa...
Äitini tuli ekalla kerralla raskaaksi 17v synttäreinään ja oli siis 17v9kk kun minä synnyin.
Minä sain esikoiseni 26v lahjaksi.
kun minä synnyin ja itse oli 19v kun oma esikoiseni syntyi. MOlemmat ollaa perus duunareita, mutta ihan hyvin toimeentulevia.
Äitini ja isäni ovat edelleen yhdessä ja ovatkin olleet jo 30v. Itse olen ollut yhdessä mieheni kanssa 11v.
kun minä synnyin ja itse oli 19v kun oma esikoiseni syntyi. MOlemmat ollaa perus duunareita, mutta ihan hyvin toimeentulevia.
Äitini ja isäni ovat edelleen yhdessä ja ovatkin olleet jo 30v. Itse olen ollut yhdessä mieheni kanssa 11v.
Mikä vika on perusduunareissa? Miksi kaikkien pitäisi olla esimiehiä tai korkeakoulututkinnon suorittaineita? Mistä tulee kuvitelma, että duunari = kouluttamaton = tyhmä?
Tottakai vaaditaan muutakin kuin sinnikkyyttä ja päämärätietoisuutta elikkä sitä älyä, että voi lukea ja opiskella pitkälle ja paljon.
Muta aika paljon on duunareissa just niitä, jotka ovat kyllä älykkäitä, mutta
a) lukeminen ei kiinnosta
b) päämärätietoisuus / näärätietoisuus ja sinnikkyys puuttuu
c) hyvä ja kiva ammatti löytyy eikä sitten haluta lukea enempää. Todetaan, että itselle hyvä elämä saadaan silläkin koulutuksella ja ammatilla.
Mikä tässä on niin väärää ja halveksittavaa?
mun suvussa lapset on saatu suht vanhoina (esikoinen 32-42 vuotiaina) ja itse taas olen aina jostain syystä halunnut lapset nuorina.
Esikoisen sain 19 vuotiaana. Tosin oli silloin jo yo-lakki sekä ammatillinen perustutkinto
Miksi teiniäitiys periytyy? Miksi niin usein teiniäidillä on 3-kymppinen äiti?
roskaväki opettaa huonot tapansa eteenpäin.
Ja veronmaksajat kiittävät, huoh...
ja mihin tutkimukseen perustatte mututuntumanne?
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa tutkimus ja tilastot? Tilastojen mukaan teiniäitiys periytyy, mutta kultapieni, se ei tarkoita sitä, että jokaisen teiniäidin lapset saavat itsekin lapsensa teini-ikäisinä...
Voi pyhä yksinkertaisuus!
Suomessa täysi-ikäisyyden raja on 18 vuotta, miksi kutsuisimme 18 vuotiasta tai sitä vanhempaa,niinkuin tässä keskustelussa näytään tekevän, teini-äidiksi?
Emmehän kutsu teineiksi täysi-ikäisiä muillakaan elämän alueilla...."teini-opiskelijat, teini-duunarit,