Millainen syöttöväli n. 2 vkon ikäisellä vauvalla? Onko tunti " lyhyt" aika?
Yöllä ainakin tuntuu raskaalta herätä.... ja voiko antaa päivällä nukkua esim. 4 tuntia?
Kommentit (5)
Poika on nyt vähän yli 2kk ja toissa iltana herätin ensimmäisen kerran syömään.
Ja sekin vain siksi, että saataisiin yöunet pidemmiksi (eihän siitä kyllä mitään tullut.).
Kyllä minä olen antanut Vipusen nukkua aina niin paljon, kun unta on riittänyt.
Tosin se ei ollut mitenkään heiveröinen syntyessään, joten ei tarvinnut pelätä, että se " nälkiintyy" :)
Mutta minulla on ensimmäinen lapsi, joten en varmaan ole kovinkaan pätevä neuvomaan.
Ja minäkin tuskailen yöherätyksiä, vaikka saankin nukkua 2-3 h putkeen.
Koita nukkua aina päivällä, kun vauva nukahtaa! Minä en vain saa sitä iskostettua jakeluuni ja nyt olenkin kerännyt suuret univelat.
Yösyötöt on tehokkaita lisäämään maidon määrää, joten jos tarvetta on, niin kannattaa syöttää.
Vieläkin poika (nyt 3kk) syö välillä ja varsinkin iltaisin tunnin välein, yöllä enää 1 tai 2 kertaa.
Kyllä se siitä pikkuhiljaa pitenee, mutta ekat viikot on tiheää (yleensä) syömistä ja rytmit vielä hakusessa.
Aluksi mustakin tuntui, ettei mitään ehdi tekemään tai saa aikaiseksi, kun oli päiviä, jolloin syötiin todella tiheästi.
Nyt ajan myötä se on helpottanut ja syömiseen tullut pitempiä taukoja.
Iltaisin tosin ollaan vieläkin tiheästi tissillä ja tankataan yötä varten.
Vauva tietää itselleen sopivan syöttövälin ja nukkumismäärän. Tarkoitan siis, että älä huolestuta itseäsi näillä asioilla, syötä lapsi silloin kun hän on nälissään ja anna nukkua niin paljon kuin nukuttaa. Kyllä ne rytmit siitä " selkiytyy" ajan kanssa. Olen vaivannut päätäni tyttären ollessa pieni ihan näillä samoilla jutuilla ja nyt tiedän, että turhaan ressasin;).
luota vaan itseesi ja anna vauvan nukkua ja syödä niin paljon kuin vauvasta siltä tuntuu, jos vaan itse jaksat heräillä yölläkin noin tiuhaan.
Meillä poika on nyt neljä viikkoa " vanha" ja syö yleensä 2-3 tunnin välein, pari pidempää unipätkää on vuorokaudessa ja illalla tankataan n. 2 tuntia, että jaksetaan sitten nukkua.
Kaksi päivää on nyt tosin mennyt tosi tiheillä syötöillä, ei varmaan kertaankaan yli kahden tunnin väliä. Nyt tuntuukin maitoa tulevan tosi reippaasti, taisi tilaus mennä perille :) Poikakin on nukkunut paljon pidempiä pätkiä taas tänään.
Mami ja pojat 1v3kk ja 4vko1pv päiväunilla
Meillä syödään vieläkin välillä päivällä tunnin välein, on kyllä pidempiäkin välejä, mutta pisimmät välit (thank god!), 4-6 h, osuvat yölle. 2-viikkoseen asti poika veti unta kuulaan iltapäivisin sen nelisen tuntia ja silti nukkui neljän viiden tunnin pätkiä yöllä. Joten jos yöllä ei kukuta, niin siitä vaan.
Ja poikamme on tyytyväinen ja hyvinvoiva.
kiiwi1: