kestovaipoista..
odotan nyt toista lasta ja ekalla käytettiin kertsejä. nyt ajattelin seuraavalle ainakin alkuun kokeilla kestoja.. tällä hetkellä meillä on v.2009 äp:n vaipat ja postissa odottaa v.2011 äp:n vaipat.
kyselisinkin vähän keltanokkana neuvoja tuohon kestoiluun.. täytyykö vaipoille tehdä jotain esivalmisteluja ennen käyttöä? (pestä tietyssä lämpötilassa tms??) ja miten niitä ylipäänsä käytetään? liotetaanko kakat pois, vai vaan yritetään nakata pyttyyn? saako niitä pestä pesukoneessa? täytyykö noihin äp-vaippoihin hommata erikseen jotain imuosia?? siis ihan kaikki neuvot ovat tarpeen, avuton mamma kun olen tältä saralta:D
Kommentit (17)
kestovaippainfon lukijoiden parissa. Voit ap lainata sen vaikka kirjastosta. Siinä on ehkä tiivistetymmin aloittelijan kysymyksiin vastauksia kuin sinänsä hyvässä kestovaippainfossa, jossa tiedon määrä valtava - haastavaa löytää nopeasti vastauksia.
Ja minunkin mielestäni kutosen teksti mainiota ironiaa;)
av-mammoilla on varaa ostaa kertsejä, he eivät kestoile.
..kertoisitko ystävällisesti, mistä niitä tietoja sitten saa??..
nimimerkillä: ilmeisesti köyhä, kun haluaa kokeilla kestoja..
ja tuo lämpötila riittää myöhemminkin. Vauvan kakka on niin juoksevaa, että se saattaa imeytyä vaippaan lähes kokonaan, joten sitä ei noin vain "nakata pyttyyn". Minä olen huuhdellut vesihanan alla jos kakkaa on ollut paljon, tai sitten vain laittanut semmoisenaan pyykkiin (ja nyt on siis kyse siitä keltaisesta maitokakasta). Jotkut säilövät likaiet vaipat umpinaisessa ämpärissä tms mutta itse olen tykännyt enemmän avonaisesta, ilmavasta pyykkikorista (usko pois - ei se haju sieltä leviä koko taloon).
ja tuo lämpötila riittää myöhemminkin. Vauvan kakka on niin juoksevaa, että se saattaa imeytyä vaippaan lähes kokonaan, joten sitä ei noin vain "nakata pyttyyn". Minä olen huuhdellut vesihanan alla jos kakkaa on ollut paljon, tai sitten vain laittanut semmoisenaan pyykkiin (ja nyt on siis kyse siitä keltaisesta maitokakasta). Jotkut säilövät likaiet vaipat umpinaisessa ämpärissä tms mutta itse olen tykännyt enemmän avonaisesta, ilmavasta pyykkikorista (usko pois - ei se haju sieltä leviä koko taloon).
tällä pääsee jo alkuun:) juu uskon ettei se haju leviä, kun eihän maitokakka juurikaan haise millekään:) onko kokemusta noista äp:n vaipoista, vai pitäisikö alottelijan ostaa jotain muuta merkkiä?
av-mammoilla on varaa ostaa kertsejä, he eivät kestoile.
itse uhrasin varmaan jotain 200e kestoihin, joita en koskaan oikein täysipainoisesti osannut käyttää. Parilla satasella olisi saanut aikamoisen läjän kertakäyttövaippoja...
Joo siis mä olen huono kertomaan, kun en saanut omaa vaippashow´ta pyörimään. Mutta mitä olen huomannut, niin vastasyntyneellä kuulemma kannattaa käyttää harsoja, joiden taittelukin menee meditaatiosta eikä vie lainkaan voimia, eikä hermostuta eikä mitään sellaista. Harsot ovat hyviä siihen saakka, kunnes alkaa tulla enemmän pisua/kakkaa.
Harsojen lisäksi voi käyttää villahousuja, jotka pitää lanoliinittaa. Lanoliinittaa ei saa liikaa eikä liian vähän. Käytännössä meillä kaikki pissat tuli läpi ja koko vaatekerta piti aina vaihtaa. Joillakin muilla menee paremmin.
No sinne villisten alle voi pukea sitten mitä lystää. Käytännössä pakkauksesta tulee usein niin paksu, että vauvalla on vaippaa jonnekin tonne polviin saakka, mutta eihän se vauva siitä tietenkään välitä, kun se on luonnonmukaista.
Sitten on AIO-vaippoja, jotka pitää pestä sen yhden kerran ennen käyttöä. Kuivuminen tapahtuu hitaasti. Taskuvaipan voi täyttää omilla imuilla. PUL-kuorisissa vaipoissa on siis sellainen käsitelty pinta, joka ei päästä kosteutta läpi. Kestovaipoissa tämä kuori on tietysti "hyvä ja ekologinen" ja vauvallekin "ihoystävällinen", toisin kuten kosteutta päästämätön kuori kertsivaipoissa, sehän on ihan "kamala hiostava muovi", vaikka vauva ei koskaan vaikuttaisi siitä kärsivän (ja vaippakerroskin ihanan ohut).
Kaikki vauvat rakastavat kestoja. Iho rakastaa kestoja. Lompakko rakastaa kestoja. Kestojen peseminen on ihanaa ja vaivatonta. Kestojen sisälle voi laittaa riisipaperin, joka ei kuormita luontoa yhtään. Sen avulla heitetään kakat pois. Riisipaperi on kertakäyttöistä, mutta se ei kuormita luontoa. Piste.
Ihoa vasten voi laittaa kuivaliinan, jonka teko ja valmistus ei kuormita luontoa lainkaan. Voit tehdä imuja vaikka vanhoista pyyhkeistä ja ommella itse. Itse ompelu onnistuu yleensä ihan heti ja saat mainioita vaippoja käyttöösi. Voit käyttää mitä tahansa tekstiiliä, sillä jos vain aiot ommella vaippoja, tekstiili on automaattisesti ekologisesti valmistettua eikä sisällä vauvoille haitallisia jäämiä. Jopa puuvillasta tulee ekotuote, jos se vaan on vaipoissa.
Jokaisella on riittävästi kotona tilaa kuivata vaippoja. Kuivurin satunnainen käyttö ei kuormita luontoa, jos sen tekee kestovaippojen tai harsojen takia.
erilaisia vaippoja (kirpparilta ostettu yksitellen), mutta helpompi olisi ollut jos olisi ostanut ison pinon samanlaisia vaippoja jo aluksi. Toisaalta silloin kannattaa etukäteen selvittää tarkkaan, mitä on ostamassa. Minä tykkäsin vastasyntyneellä käyttää villahousuja ja harsovaippaa, tai sitä äp:n sisävaippaa villahousujen alla. Tärkeintä mielestäni on se, että vaippa on pehmeä (ja tietysti pitävä myös).
Paremmin löydät tietoa esim. www.kestovaippainfo.fi
Mutta vastailen nyt pikaisesti jotain.
Eli vaipat kannattaa pestä useaan kertaan ennen käyttöä, parantaa imutehoa. Pienelle parhaita on harsot tai sisävaipat, ei esim. pul-taskut. Kakka kannattaa huuhtoa heti, vauvallahan se on nestemäistä, eli ei onnistu pyttyyn pudottaminen, isommalla kyllä. Vaipat pestään 60 asteessa. Likaiset säilytetään joko ilmavasti sellaisenaan tai liotusämpärissä jossa on esim. etikkaa. Pyykkiä kannattaa pestä parin päivän välein. Ja kestovaippailu on todellakin mukavaa ja siihen hurahtaa helposti niin, että voi tulla jopa kertiksiä kalliimmaksi, eli se niistä rikkaista av-mammoista. Mutta onpahan ekologisempaa!
..kertoisitko ystävällisesti, mistä niitä tietoja sitten saa??.. nimimerkillä: ilmeisesti köyhä, kun haluaa kokeilla kestoja..
..kertoisitko ystävällisesti, mistä niitä tietoja sitten saa??..
nimimerkillä: ilmeisesti köyhä, kun haluaa kokeilla kestoja..
terveisin maratontekstin kirjoittaja.
Suosittelen siis ihan oikeasti :) omasta pisteliäisyydestäni huolimatta.
Kannattaa ehdottomasti tutustua kestovaippainfon sivustoon, googlaa se. Siellä tosi paljon tietoa ja tosi ystävälliset, kestoilusta paljon tietävät ihmiset neuvovat sinua!
JA itse huuhtelen kakat pois, joskus hankaan niihin sappisaippuaa. Kaikki kestovaipat voi pestä pesukoneessa 60c. Ainoastaan villaiset kuorivaipat, niitä ei ole äp:ssa, vaativat hellävaraisen villapesun 30c ja lanoliinitusta silloin tällöin.
Kestot voi myydä eteenpäin hyvään hintaan.
PUL-kangas ei varmastikaan ole luonnonmukainen valinta, mutta sitä samaa vaippakuorta käytetään uudelleen ja uudelleen - toisin kuin kertakäyttövaippoja.
Riisipaperia ei tarvitse käyttää (ei ole koskaan ymmärtänyt sen arvoa, vaikka kokeillut olenkin)
Meidän herkkäihoisten vauvojen kanssa kestovaipat olivat lähinnä pakkovalinta. Iho pysyi huomattavasti parempana! Edellyyttää tietysti sitä, että se vaippa vaihdetaan myös, eikä pidetä samaa ympäri vuorokauden.
Kestovaippojen ompeluun voi käyttää käytettyä materiaalia: siitä on valmistusmyrkyt pesty pois jo moneen kertaan, ja valinta tosiaan on ekologinen etenkin jos toinen vaihtoehto kankaalle olisi päätyä kaatopaikalle.
Vaippojen kuivattamiseen ei tarvita kuivuria. Tilaa toki tarvitaan yksi kuivaustelineellinen kerrallaan.
itse uhrasin varmaan jotain 200e kestoihin, joita en koskaan oikein täysipainoisesti osannut käyttää. Parilla satasella olisi saanut aikamoisen läjän kertakäyttövaippoja...
Sitten on AIO-vaippoja, jotka pitää pestä sen yhden kerran ennen käyttöä. Kuivuminen tapahtuu hitaasti. Taskuvaipan voi täyttää omilla imuilla. PUL-kuorisissa vaipoissa on siis sellainen käsitelty pinta, joka ei päästä kosteutta läpi. Kestovaipoissa tämä kuori on tietysti "hyvä ja ekologinen" ja vauvallekin "ihoystävällinen", toisin kuten kosteutta päästämätön kuori kertsivaipoissa, sehän on ihan "kamala hiostava muovi", vaikka vauva ei koskaan vaikuttaisi siitä kärsivän (ja vaippakerroskin ihanan ohut).
Kaikki vauvat rakastavat kestoja. Iho rakastaa kestoja. Lompakko rakastaa kestoja. Kestojen peseminen on ihanaa ja vaivatonta. Kestojen sisälle voi laittaa riisipaperin, joka ei kuormita luontoa yhtään. Sen avulla heitetään kakat pois. Riisipaperi on kertakäyttöistä, mutta se ei kuormita luontoa. Piste.
Ihoa vasten voi laittaa kuivaliinan, jonka teko ja valmistus ei kuormita luontoa lainkaan. Voit tehdä imuja vaikka vanhoista pyyhkeistä ja ommella itse. Itse ompelu onnistuu yleensä ihan heti ja saat mainioita vaippoja käyttöösi. Voit käyttää mitä tahansa tekstiiliä, sillä jos vain aiot ommella vaippoja, tekstiili on automaattisesti ekologisesti valmistettua eikä sisällä vauvoille haitallisia jäämiä. Jopa puuvillasta tulee ekotuote, jos se vaan on vaipoissa.
Jokaisella on riittävästi kotona tilaa kuivata vaippoja. Kuivurin satunnainen käyttö ei kuormita luontoa, jos sen tekee kestovaippojen tai harsojen takia.
kokeilen tuota kestovaippainfoa, jos sieltä löytäisi vielä tietoa, josta fiksuuntuisi entisestään.
tuntuu vaan niin kovin tyhmältä jättää noita vaippoja käyttämättä, kun ei se opettelu sitten kuitenkaan niin hankalaa luulisi olevan:)
täytyykö vaipoille tehdä jotain esivalmisteluja ennen käyttöä?
Kannattaa pestä vaipat 60 asteessa ainakin kerran.
ja miten niitä ylipäänsä käytetään?
Tähän on vaikea vastata tyhjentävästi :)
liotetaanko kakat pois, vai vaan yritetään nakata pyttyyn?
Kuivaliina / riisipaperi tms. auttaa kakan kanssa etenkin sitten kun kiinteät on aloitettu. Kuivaliinat eivät ole kertakäyttöisiä. Pissaiset liinat voi pestä vaippojen kanssa ja käyttää uudestaan. Kakkaiset toki sitten roskiin.
Kakkavaippa huudellaan ja saippuoidaan käytön jälkeen. Isommat kakat voi nakata pyttyyn mutta maitokakan kanssa tuskin onnistuu.
Sappisaippua on ehdoton kakkatarhojen poistaja. Pissavaipoille ei tarvitse tehdä mitään erikoisempaa, laitetaan vain odottamaan pesua.
saako niitä pestä pesukoneessa?
Juu, kyllä. Ihan normaalisti pestään pesukoneessa ja tosiaan 60 asteessa. Toisinaan imut voi pestä jopa 95 asteessa. Pesuaineen tulisi useimmille vaipoille olla sellaista missä ei ole yli 5% saippuaa. Suosittelen vaikkapa nestemäistä Erisania.
täytyykö noihin äp-vaippoihin hommata erikseen jotain imuosia??
Noilla vuoden 2009 vaipoilla pääsee pikkuisen kanssa alkuun hyvin mutta sitten jos innostuu suosittelen kokeilemaan joko taskuvaippoja (joihin tarvitaan imuja) taikka aioja (all-in-one eli kaikki on mukana). Näyttäisi että 2011 pakkauksessa onkin yksi kumpaakin mallia ja siihen taskuvaippaan imukin. Myös harsoja voi käyttää imuna taskussa.
siis ihan kaikki neuvot ovat tarpeen, avuton mamma kun olen tältä saralta:D
http://www.kestovaippainfo.fi/ varmaankin tosiaan auttaa enemmän kuin tämä palsta :)
t. eräs päiväkestoilija, joka suosittelee hommaa lämpimästi.
P.S. Alussa kestoilu voi olla vähän rankkaa maitokakkojen kanssa kun aina on vaipassa kakat eli tsemppiä kokeiluun :) Jos ei tosiaan vastasyntyneen kanssa jaksa kestoilla niin 3-4kk kanssa kannattaa kokeilla uudestaan.
eli kestovaippojen käyttö oli sarjaa "yksi pissa" - "yksi vaatekerta". Villikset kastuivat aina läpi, eli yksi villis per yksi pissa. Lanoliinittamisesta huolimatta en saanut niitä pitämään. Iho oli kyllä ihan OK niin kestoilla kuin kertseillä.
Pyykin määrä alkoi olla järkyttävä. Meillä mahtuu kodinhoitohuoneeseen vain 2 räkkiä vaatetta ja ne ovat täynnä siis meidän "pitovaatteita". Ilman kestoja pesemme 2 koneellista melkein joka päivä. Joskus vain yhden koneellisen.
Kun oli kestot ja niitä vaatekertoja piti vaihtaa se 4-5 päivässä ja niiden lisäksi tuli sitten tietysti se koko vastikään puettu kestovaippasetti, pyykin määrä alkoi olla ihan katastrofi. Emme kertakaikkiaan saaneet enää pyykkiä minnekään järkevään paikkaan kuivumaan. Huoneissahan ei suositella kuivatettavaksi. Talvella ulkona kuivattaminen ei innosta, kuivuminen on niin hidasta, kun ensin pyykki jäätyy.
No joo, onhan mulla nyt noi vaipat, mitkä myydä eteenpäin. Kai aion niitä vähän taas yrittää käyttää, kun perheen kuopus syntyy. PUL-taskuvaipat olivat ainoat, joista jotenkin tykkäsin ja joiden koko vaikutti säälliseltä. Ne kaikki muut paketit olivat suorastaan itkettävän paksut, tuli ihan vauvaa sääliksi. Eikä nättejä vaatteita voinut käyttää, bodyt piti valita niin suuresta koosta, että hartioilta ne lörpättivät kaamealla tavalla, jos napit halusi kiinni.
Kestot voi myydä eteenpäin hyvään hintaan.
PUL-kangas ei varmastikaan ole luonnonmukainen valinta, mutta sitä samaa vaippakuorta käytetään uudelleen ja uudelleen - toisin kuin kertakäyttövaippoja.
Riisipaperia ei tarvitse käyttää (ei ole koskaan ymmärtänyt sen arvoa, vaikka kokeillut olenkin)
Meidän herkkäihoisten vauvojen kanssa kestovaipat olivat lähinnä pakkovalinta. Iho pysyi huomattavasti parempana! Edellyyttää tietysti sitä, että se vaippa vaihdetaan myös, eikä pidetä samaa ympäri vuorokauden.
Kestovaippojen ompeluun voi käyttää käytettyä materiaalia: siitä on valmistusmyrkyt pesty pois jo moneen kertaan, ja valinta tosiaan on ekologinen etenkin jos toinen vaihtoehto kankaalle olisi päätyä kaatopaikalle.
Vaippojen kuivattamiseen ei tarvita kuivuria. Tilaa toki tarvitaan yksi kuivaustelineellinen kerrallaan.
tuossa on paljon tottakin :)
Bodyn täytyy olla reilu, että se mahtuu vaipan kanssa. Mä yritin bongata bodyja, jotka ovat malliltaan pitkiä ja kapeita (muutama H&M, yksi Molo ainakin löytyi) - tosin meidän vauvat olivat muutenkin pitkäselkäisiä ja hoikkia. Marimekkoa tai Ratiaa ei voitu käyttää ollenkaan kertiksilläkään. Juhliin laitoin useimmiten kertakäyttövaipan että sai tietyt juhlavaatteet päälle :)
Villavaipoissa on eroa. Meillä jotkut pitivät pissan hyvin, ja toiset ei lainkaan (annoin eteenpäin). Syy oli joskus mallissa (liian isot jalka-aukot tai liian lyhyt selkä) ja joskus materiaalissa.
Meillä oli myös taloyhtiössä kunnollinen kuivaushuone. Sinne sai pyykit ripoteltua talviaikaan jos oli tarvis.
PUL-vaippoja pidän itsekin helpoimpina ja mukavimpina ainakin sitten kun vauva lähtee liikkumaan. Ne kuivuu nopeasti ja ovat kohtalaisen ohuita. Meiltä löytyy sekä taskullisina että niin että kuori ja sisävaippa ovat erikseen.
eli kestovaippojen käyttö oli sarjaa "yksi pissa" - "yksi vaatekerta". Villikset kastuivat aina läpi, eli yksi villis per yksi pissa. Lanoliinittamisesta huolimatta en saanut niitä pitämään. Iho oli kyllä ihan OK niin kestoilla kuin kertseillä.
Pyykin määrä alkoi olla järkyttävä. Meillä mahtuu kodinhoitohuoneeseen vain 2 räkkiä vaatetta ja ne ovat täynnä siis meidän "pitovaatteita". Ilman kestoja pesemme 2 koneellista melkein joka päivä. Joskus vain yhden koneellisen.
Kun oli kestot ja niitä vaatekertoja piti vaihtaa se 4-5 päivässä ja niiden lisäksi tuli sitten tietysti se koko vastikään puettu kestovaippasetti, pyykin määrä alkoi olla ihan katastrofi. Emme kertakaikkiaan saaneet enää pyykkiä minnekään järkevään paikkaan kuivumaan. Huoneissahan ei suositella kuivatettavaksi. Talvella ulkona kuivattaminen ei innosta, kuivuminen on niin hidasta, kun ensin pyykki jäätyy.
No joo, onhan mulla nyt noi vaipat, mitkä myydä eteenpäin. Kai aion niitä vähän taas yrittää käyttää, kun perheen kuopus syntyy. PUL-taskuvaipat olivat ainoat, joista jotenkin tykkäsin ja joiden koko vaikutti säälliseltä. Ne kaikki muut paketit olivat suorastaan itkettävän paksut, tuli ihan vauvaa sääliksi. Eikä nättejä vaatteita voinut käyttää, bodyt piti valita niin suuresta koosta, että hartioilta ne lörpättivät kaamealla tavalla, jos napit halusi kiinni.
Meillä taas vuotosuojalliset yhdenkoon taskuvaipat, Vihreä Varis Verso, pitävät maitokakan paremmin kuin kertsivaipat, joissa kakka pursuaa selästä vaatteisiin. Ja pissatkin pysyneet ihan hyvin vaipoissa kun vaihdan kohtalaisen usein. Paljon auttoi, kun keksin oikeanlaiset imut taskuvaippuihin. Yksi babyidean bambu/hamppu imu kauemmaksi vauvan ihosta ja lähemmäksi vauvan ihoa taiteltu harsopötkö. Harso imee nopeasti pissan ja bambuhamppuimu "sitoo" pissan.
Tseppiä kestoiluun sitä harkitseville!
Musta se oli kaikessa ironisuudessaan kuitenkin suht asiallinen ja kantaaottava, ja sehän on hyvä että monelta puolelta tulee mielipiteitä.
Itse olen kestoilussa vasta aloittelija, enkä kestovaippainfostakaan mitään tyhjentäviä vastauksia oo saanu, mut ei se mitään, harjoitus tekee mestarin. Kaikkein hulluinta on alkaa ottaa jotain stressiä vaipankäytöstä, joten pikkuhiljaa opetellaan ja kantapään kautta opitaan. Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle..