Gynellä käynnistä
Haluuko joku valaista mua, milloin kannattaa men jos ei ole koskaan harrastanut seksiä?
Ikää tulee piakoin 20 vuotta, kiinnostas tietää milloin ihmiset moiselle ekan kerran menneet?
Kommentit (5)
Eikä tarvitse gynelle erikseen mennä: kun haet terkkarille sitten joskus aikaa mistä syystä haetkin, sinulle saatetaan käynnin aiheesta riippuen tehdä sisätutkimus tai ottaa kokeita, siis ihan terveysasemalla.
Odottele rauhassa. Kun ilmaantuu syy mennä lääkärille, menet. Ei mitään kiirettä.
Okei, hyvä tietää :)
Sen takia kysymys heräs kun tuli mieleen joku terveystiedon open lausahdus yläasteajoilta, että vaikkei olisi seksielämää tms niin joskus siellä gynellä olisi hyväksi käydä..
Mutta kaipa sen aika sitten tulee joskus kun tulee :D
Kiitos vastauksista
AP
Papa-koe otetaan terveyskeskuksessa ihan yleislääkärin toimesta. Itse olen saanut pillerireseptinkin yleislääkäriltä, eikä sitä tarvinutkaan uusia, koska en pystynyt syömään niitä sivuvaikutusten takia enkä uskaltanut kokeilla toista merkkiä. Olen tainnut käydä gynellä vain raskaana ja synnytyksen yhteydessä ja jälkeen 28-vuotiaana.
Muuten ei siis varmaankaan tarvi käydä, mutta papa-kokeeseen kannattaa hankkiutua terveyskeskukseen muutaman vuoden välein, vaikka nuori olisikin.
vaikka ei olisikaan harrastanut seksiä.Ja jatkossa suositellaan käyntiä 1-2v välein.
Ei kai sinne mitään "pakko käydä" -ikää ole. Jokainen menee ajallaan ja kun tarvetta tulee, kun esim. seksielämä aktivoituu, tulee vaikkapa tarvetta ehkäisylle tai sukupuolitesteille. Joku menee jo 15-vuotiaana, mutta lähipiirissäni on myös tyyppi joka ei ole vielä yli 30-vuotiaanakaan käynyt kertaakaan!