Annoin 3-vuotiaan touhuta puoli tuntia ilman puuttumistani leikkeihinsä, ja tässä tulos
eli otin kellosta aikaa, annoin pojan touhuta vapaasti puoli tuntia ilman että puutuin mihinkään, estin mitään tai siivosin jälkiään. Ja tämän hän sai aikaan:
- olkkarissa: kirjahyllyn kaapin ovet auki, kirjoja "hieman" uudelleenjärjestelty, sohvatyynyt heitetty lattialle, lattialla neljän eri palapelin palat levällään, 3 muovipussia (hakenut keittiöstä), jotain pahvia revitty pieniksi palasiksi, lastenhuoneesta tuotu yksi tukkiauto, ilmapallo, ja kirja.
- keittiössä talouspaperirulla vedetty auki pitkin lattiaa, jatkojakkara kaadettu keskelle, roskapussi nostettu roskiksesta lattialle (ei kuitenkaan roskat levinneet, onneksi!)
Lisäksi mukula on riisunut itsensä ilkosilleen.
(puoli tuntia sitten meillä oli aivan siistiä ja kaikki paikat järjestyksessä keittiössä ja olohuoneessa)
Kommentit (24)
muttei onneksi tuhoisan luovaa. Hauska testi!
Tee tuo aina puolivuosittain, ja kirjoita raportti johonkin "lapsuusmuistoja" -kirjaan tms.
Harmi, kun en itse tajunnut tehdä noin aikoinani.
muttei onneksi tuhoisan luovaa. Hauska testi!
Tee tuo aina puolivuosittain, ja kirjoita raportti johonkin "lapsuusmuistoja" -kirjaan tms.Harmi, kun en itse tajunnut tehdä noin aikoinani.
nyt ei ees *ituta jälkien siivous, kun tästä testistä oli jotain "hyötyäkin" :D
ap
Meillä kans kohtapuoliin kolme täyttävä poika, ja ihan samanlaista meininkiä! Ei juurikaan leiki leluilla, mutta touhuaa kaikenmoista, just tommosta mitä kirjoittelitkin!
Eihän tossa nyt loppujen lopuksi ole edes mitään kamalaa sotkua. Vähän tavaroita epäjärjestyksessä. Ilmeisen ihana pieni mies sulla siellä!
hyvin kasvatetun kolmivuotiaan pitäis osata jo leikkiä yksin puolisen tuntia. Sun kuvailema toiminta sopii paremmin 1-vuotiaalle.
Kantsisko äidin kurkata peiliin?
yhtään ei vinkunut eikä vaikuttanut pitkästyneeltä, päinvastoin, keksi hyvinkin paljon tekemistä... vai väitätkö vastaan?
ap :)
hyvin kasvatetun kolmivuotiaan pitäis osata jo leikkiä yksin puolisen tuntia. Sun kuvailema toiminta sopii paremmin 1-vuotiaalle. Kantsisko äidin kurkata peiliin?
Minä olen jo vanha mamma, mutta muistissa on hyvin, kuinka jotakuinkin samanikäinen poikani teki wc-paperista autoteitä.
kun muksu tulee ulkoleikeistä, nakkaa vielä mielenkiinnon kohteita ympärille, vaikkapa kattiloita, legoja ja kauha.
Jos lapsi on tylsistynyt, eikä päivään ole muuta aktiviteettia mahtunut tarpeeksi, tottakai purkaa energiansa kaikkeen mahdolliseen. Vahinkoja voi vähentää tainnutustaktiikalla (paljon ulkoilua ja sosiaalista puuhaa) ja valikoimalla ympäristön hyvin.
Kotiäiti tarvitsee omaa aikaa, aina ei voi olla kyttäämässä lasta. Sopivissa puitteissa varmasti löytyy molemmille sopiva itsenäisen ajan tyyli.
ihanan touhukas ja aikaansaapa:)
Minäkin annoin muunmuassa vetää täyden vesspaperirullan ihan auki. Annoin kyllä touhutakin välillä tosi vapaasti!
Anna suukko pojalle -ei ole nynnerö!
Eihän tossa nyt loppujen lopuksi ole edes mitään kamalaa sotkua. Vähän tavaroita epäjärjestyksessä. Ilmeisen ihana pieni mies sulla siellä!
mä en tee mitään muuta kuin jälkien siivousta, järjestelyä, raivausta ja tavaroiden viemistä paikoilleen koko ajan. Päätin sitten istua aloillani ja antaa olla puolen tunnin ajan, jotta näkisin mitä huushollille tapahtuu sinä aikana.
Nyt mietityttää, minkähänlainen kaaos täällä olis, jos olisin joskus koko päivän järjestelemättä ja siivoamatta? Sitä testiä en kyllä uskalla toteuttaa..
ap
Haetaan leluja, leikitään tyynyillä, kurkataan kaap piin. Otetaan vähän paperia nenän pyyhkimiseksi ja riisutaan vaatteet, kun on kuuma kaikkea puuhaillessa.
Mitäpä jos antaisit sen lapsen leikkiä ja keräisit tavarat illalla viimeiseksi? Tietysti neuvot lasta ja otat mukaan kotihommiin, että se roskapussi kulkeutuu oikeaan paikkaan. Kolemvuotias kuuluukin silmälläpidon alle maailmaa tutkimaan. Sinun tehtäväsi on sanoa voiko DVD-levyjä katsella ja järjestellä.
- Ja oikeasti, lapsi voi leikkiä myös keittiön muovikipoilla. Ne eivät mene siitä rikki. Jo et tahdo kaikkiin kaappeihin touhuamista, anna hänelle yksi luvallinen järjestelykaappi.
Haetaan leluja, leikitään tyynyillä, kurkataan kaap piin. Otetaan vähän paperia nenän pyyhkimiseksi ja riisutaan vaatteet, kun on kuuma kaikkea puuhaillessa.
Mitäpä jos antaisit sen lapsen leikkiä ja keräisit tavarat illalla viimeiseksi? Tietysti neuvot lasta ja otat mukaan kotihommiin, että se roskapussi kulkeutuu oikeaan paikkaan. Kolemvuotias kuuluukin silmälläpidon alle maailmaa tutkimaan. Sinun tehtäväsi on sanoa voiko DVD-levyjä katsella ja järjestellä.
- Ja oikeasti, lapsi voi leikkiä myös keittiön muovikipoilla. Ne eivät mene siitä rikki. Jo et tahdo kaikkiin kaappeihin touhuamista, anna hänelle yksi luvallinen järjestelykaappi.
tämä testini poikkesi normaalista vaan siinä, että mä EN kulkenut koko aikaa järjestellen muksun perässä, vieden mennessäni sitä ja tullessani tätä...
ap
Testin tulos osoitti ilmeisesti, että lapsesi osaa leikkiä itsenäisesti puoli tuntia, aika pitkä aika! Oma kolmevuotiaani vaatii vähintään jonkun kommentoimaan touhujaan vähän väliä, ei varmasti antaisi minun istua rauhassa puolta tuntia. Ehkä osa tuosta tavaroiden siirtelystä oli myös häneltä testiä sinulle: mihin puutut ja mitä saa tehdä. Kolmevuotiaathan ovat jo välillä aika ovelia ;-)
legolinna. Lapset ovat erilaisia.
ovat niin ihanan luovia ja estottomia kun ne ekskivät uusia käyttötarkoituksia eri esineille. Tutun lapsi oli liimannut post-it lehtiön lappuja kauniiksi sommitelmaksi ikkunoihin, suloista!
Kyllähän tuo epäjärjestys ja sotku välillä rassaa, kun ei nyt raskaana jaksais siivoilla taaperon jälkiä, mutta onneksi meillä on suht rauhallinen tapaus joka tyytyy enimmäkseen sallittuihin tavaroihin leikeissään.
onneksi ihan tuollaisia olleet, nytkin 2,5v ei kyllä enää ihan tuollaista tee... Mutta kysymys kuuluukin, mitä olet tänään tehnyt muksun kanssa aikaisemmin? Kyllä meilläkin keksitään kaikkea tyhmää, jos on tylsää;-)
Meillä ihan samanlaista joka päivä ja jokainen tunti. Ihana poika, kun ei edes roskia heitellyt :)
hyvin kasvatetun kolmivuotiaan pitäis osata jo leikkiä yksin puolisen tuntia. Sun kuvailema toiminta sopii paremmin 1-vuotiaalle.
kirjoja järjestellään (minusta saa tutustua kirjoihin,tykkää selata ja plärätä) lelut on levällään pitkin kämppää(siivoilen välillä) keittiöstä saattaa olla muovikippoja otettuna,lehtiä revittynä,kenkiä saattaa olla olkkarissa (mutta nämä kaikki kolme mainintaa korjaan aina ja kiellän) tyynyjä lattialla,siis tuo lapsi tonkii _ihan_ joka nurkan ja kolon ja kipon ja kupon minkä käsiinsä saa! :D mutta antaa lasten leikkiä,en ole niin nipo,siivoilen perässä vähän väliä ja koti on kyllä aian lopulta siisti. "hallittua kaaosta"
Eli siis normaalisti juokset perässä siivoamassa jälkiä? Minä en siivoa pahemmin 1v10kk jälkiä. Sen minkä sotkee itse siivoaa. Autan jos ei onnistu. Haluaa pyyhkiä kaatuneet maidotkin itse. Laittaa kaikki tavarat paikoilleen päivän päätteeksi. Ei meillä koko ajan siivota. Ennen nukkumaanmenoa vasta.