Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Kohdunulkoinen raskaus
22.05.2011 |
Mina olen uusi taalla ja kuulisin mielellani neuvoja ja kokemuksia aideilta ja samassa tilanteessa olevilta naisilta. Me olemme kayneet lapi kohdunulkoisen raskauden vuonna 2005 ja keskenmenon vuonna 2006. Kohdunulkoinen raskauteni juuttui kohdunjohtimeen jonka seurauksena minulta on poistettu toinen johdin.
Nyt koemme olevamme valmiita taas koettamaan perheenlisaysta. Mina olen hyvin jannittynyt, mutta samaan aikaan erittain innoissani.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko turvallista aloittaa milloin vain? Kuinka usein tulisi kayda ultrissa ym ja tarjotaanko esimerkiksi Suomessa tallaisiin tilanteisiin mitaan "esihoitoa"?
Kiitos jo etukateen!
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Minulla oli kohdun ulkoinen raskaus 08/10 ja tuolloin jo sanottiin, että jos raskaudun uudelleen niin heti pienillä viikoilla tarkastetaan sairaalassa raskauden paikka.
Yrityksen voi aloittaa ilman esitarkastuksia. Heti ku:n jälkeen ei voi aloittaa. Jos ku on hoidettu lääkkeellisesti, niin pitää odottaa lääkkeen takia 12 vko ja leikkauksen jälkeen käsittääkseni 1 menkat (Tätä en ole onneksi itse joutunut kokemaan, mutta näin muistan lukeneeni). Sinullahan ku:sta on kuitenkin vuosia, joten enää ei ole mitään syitä odotella.
02/11 plussasinkin, ja sain sairaalassa ensin ultran viikolla 4-5 (menkoista olisi ollut rv 5-6 vaihde, epäsäännöllinen kierto mulla) jossa tarkastettiin raskauden paikka. Sitten siitä 1½ vko päästä oli toinen ultra rv 6+3, jossa tarkastettiin syke ja viikot.
Tämän jälkeen, kun raskaus on todettu kohdun sisäiseksi, jatkuu seuranta aivan niinkuin tavallisenkin raskauden seuranta neuvolassa. Alkuraskauden ultraa lukuunottamatta ei muita tarjota (paitsi mä nyt satuin saamaan 2. Joku toinen lääkäri olisi ehkä jättänyt tuon jälkimmäisen ajan antamatta), eikä raskauden puolesta ole tarvetta mennä muutenkaan ylimääräisiin ultriin myöhemmin.
Koska kohdunulkoisella raskaudella on se 5-15% mahdollisuus uusia, niin siksi täälläpäin ainakin tehdään tuo alkuraskauden UÄ ihan kunnallisesti ja pyritään siten välttämään mahdolliset munatorvien poistot.
Uusiutumismahdollisuudesta huolimatta on kuitenkin 85-95% mahdollisuus, että seuraava raskaus on ihan kohdun sisäinen!
-Aveena, ku:n jälkeen nyt menossa rv 16+6