Tietääkö kukaan saako rahat takaisin jos ei pääse tuhkapilven vuoksi
Lomamatkalle? Pakettimatka kyseessä
Kommentit (9)
rahoja ei palautettu, en ole varma. Ainakaan ihmiset jotka joutuivat jäämään ulkomaille tuhkapilven takia ei saanut korvauksia. Olisi tullut aika kalliiksi matka- ja lentoyhtiöille.
En jaksaisi miettiä tuota samaa. Minulla itselläni on pakettimatka varattuna ja vieläpä ihan tuolle suunnalle. Eli jos se tuhkapilvi tulee enemmän, olen äkkiä tulilinjalla matkani peruuntumisen vuoksi.
Sitä en halua.
Siksi tuudittaudun nyt täysillä asiantuntijoiden lausuntoon, että ei pitäisi tulla viime kevään kaltaista tilannetta. Tuhkahiukkaset on nyt paljon isompia, eivä mene niin ylös eivätkä laajalle.
Tuttavallani kävi viime vuonna niin, että yhden päivän työmatka Hollantiin muuttuikin melkoisen pitkäksi matkaksi junalla halki monen maan ja lopulta laivallla ja vilä junalla kohti kotikaupunkia Suomessa. Eli se tuhka ei välttämättä anna itsestään etukäteen kummosia mertkkejä. Lentokielto voi mennä hyvinkin nopeasti päälle.
Eli ei se tule nyt...
(toivottavasti)
T.2
tuhkapilven takia. Tuli maitse kotiin, ja sai korvauksen käyttämättä jääneestä paluumatkasta Finnairilta.
Jotkut haluaa olla asiakkaisiin päin kallellaan, kun niillä on varaa, toisilla ei ole varaa.
Valmismatka tekstissä puhutaan force majoure jutuissa mm. luonnonilmiöistä...
Kannattaa lukea tuo pieni präntti. Tosin silti jokin iso matkan järjestäjä silti on korvannut.
Muaki kiinnostais, et mitä käy jos jo varatulle matkalle ei pääse lähtemään?
Onko jollakin viimevuodesta kokemuksia? Saako rahat takaisin? olisimme viikon päästä maanantaina lähdössä reissuun kahdeksi viikoksi TJÄREBORGILLA..
kannattaa lukea huolella. Itse olen lähdössä sunnuntaina Kreetalle Finnmatkojen pakettimatkalle ja kävin lukaisemassa heidän matkaehdot. Siellä sanottiin näin:
11.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos
b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
11.3. Jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan kohdan 11.1. perusteella, matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla, jollei korvaavan matkan järjestämisestä aiheudu matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.
Jos korvaavan matkan hinta on alun perin sovittua hintaa alempi tai jos korvaavaan matkaan ei sisälly alun perin sovittuja palveluksia, matkustajalle on palautettava hinnan ero tai puuttuvia palveluksia vastaava hinnan osa.
Eli käytännössä voi siis vaatia korvaavaa matkaa tilalle toisena ajankohtana. Itse ajattelinkin menetellä näin, jos sunnuntaina käykin niin ettei reissuun lähtö onnistukaan.
Toinen vaihtoehto on, että yrittää hakea rahat takaisin ensin matkanjärjestäjältä ja jos sieltä ei onnistu niin sitten toimittaa matkanjärjestäjän päätöksen ja korvaushakemuksen omaan vakuutusyhtiöön. Matkavakuutuksesta maksetaan korvaus siltä osin kuin matkanjärjestäjä ei sitä korvaa
Muualle ei pitäisi tulla tuhkapilveä, joten huolet pois...