Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku pääsi koulupalaverista. Se siitä, nyt eteenpäin. Kuinka vaatia henk.koht.avustajaa?

Vierailija
20.05.2011 |

Lapsi on siirretty erityisen tuen piiriin, ja on normikoulussa ja hänellä on lausunto henkilökohtaisen avustajan tarpeesta. Ope sanoi ettei se takaa sitä että avustaja saadaan, vaikka vuosi on ollut täysi katastrofi. Meidän vanhempien pitää vaatia avustajaa kuulemma.

Miten? En mä osaa vaatia, olen kiltti hissukka. Auttakaa mua auttamaan lastani!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä päästä koulun oppilashuoltopalaveriin, jossa oman opettajan lisäksi paikalla rehtori, erityisopettaja, koulukuraattori, terveydenhoitaja ja psykologi (näin ainakin omassa kunnassani).

Vierailija
2/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki nuo, etenkin erityisope ja oma ope sanoivat ettei heidän anomisillaan ole merkitystä, meidän vanhempien täytyy ottaa yhteyttä koulutoimeen.

En vain tiedä miten olla tarpeeksi vaativa ja painostava..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on koulun tehtävä hommata avustaja.. Siis kunta/kaupunki kuitenkin työnantajana avustajalle. Ottaisin diagnoosin tehneeseen tahoon (oletan että lapsellanne jokin dg..?) ja kysyä miten edetä hk-avustaja asiassa.

Vierailija
4/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. laki velvoittaa avustajaan, mutta siltä sitä ei välttämättä saa. Ellei vanhemmat taistele. Mun pitää alkaa taisteluun, mutta edelleenkin kaipaan apuja siihen...

ap

Vierailija
5/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sano, ettet tiedä miten pitää edetä ja mitä sanamuotoja käyttää. Tee lista asioista, jotka ovat menneet pieleen vuoden aikana (onko lapsi jäänyt jälkeen opinnoissa, onko käytös muuttunut huonompaan, poimi lausunnosta tärkeitä kohtia jne.). Vaikka olet hiljainen hissukka, niin osaat silti perustella ja vaatia sellaista, jota tarvitset. Mieti vaikka niin, että jos ostat kaupasta purkin maitoa ja kassalla myyjä sanoo "235 euroa", niin tuskin maksaisit mukisematta, vaan sanoisit, että "minulla on tässä purkki maitoa, se ei maksa noin paljon, en aio maksaa kuin oikean hinnan verran". Nyt sinun lapseltasi rokotetaan joka päivä koulussa tuo 235 euroa ja on sinun hommasi laittaa sille stoppi.

Vierailija
6/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisen avustajan saa yleensä vain jos ei pysty liikkumaan omin neuvoin. Sitä ei saa kehitysvammadiagnoosilla, ei aspergerilla, ei add:llä, ei sokeana eikä kuurona (JÄlkimmäinen voi kyllä saada tulkin, muttei henkilökohtaista avustajaa).

Jos kuitenkin haluat sellaista vaatia, pyydä audienssi koulutoimenjohtajalta tai kaupungin koulutoimen erityispalvelupäälliköltä. He ovat ne tahot, jotka tätä hoitavat. Audienssille menet varustettuna kaikilla saamillasi papereilla, lapsen saamalla lausunnulla ja koulun kirjoittamalla kirjallisella kuvauksella siitä, miten katastrofaalinen viime vuosi on ollut. SItten esittelet ne kaikki paperit, annat niistä kopion edessäsi istuvalle virkamiehelle ja istut paikallasi kunnes asialle tapahtuu jotain. Jotkut ovat myös ottaneet sen lapsen mukaan näytille, että näkevät, miten katastrofaalinen tapaus se oikasti on.

Sinänsä olen kylla - itsekin erityislapsen äitinä - sitä mieltä, että lapsen ja koko luokan kannalta usein henkilökohtaista avustajaa parempi vaihtoehto on luokka-avustaja joka sitten vain kiinnittää "hieman" tavallista enemmän huomiota tähän yhteen avustettavaan. Se ei erota muista niin selvästi. On suurempi mahdollisuus päästä mukaan ryhmään. Ja tällaisen yleisavustajan rehtori asettaa kyllä luokkaan, vaikka ei sitä ensin lupaisikaan. Hän ei tee sitä teidän lapsen takia, vaan siksi, että hän on vastuussa opettajien työturvallisuudesta, mutta teidän lapsi sitä silti hyötyy.

Vierailija
7/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat ottavat yhteyttä kaupunkiin. Minkä niminen koulupomo nyt kunnassa sattuu olemaankin.

Se että lääkäri on kirjoittanut tarpeen avustajalle ei todellakaan riitä saamaan sitä Määrärahat sen asian määrää.

Ja usein vaikka joku oppilas vaatisi oman, niin se yksi avustaja sijoitetaan esim. koko koulun/luokan käyttöön.

Avustajat on se suuri menoerä, joiden kuluja kunnat haluavat minimoida. Ei ihan helposti palkat uusia.

Itse työskentelen autismiluokassa, jossa joka oppilaalla on lääkärin lausunto henk.koht avustajan tarpeesta, niin 7 oppilalla on 3 avustajaa. Ja sekin on kunnanisien mielestä paperilla paljon ja liikaa!

Aktiiviset (lue vaateliaat ja hanakat ottamaan yhteyttä) vanhemmat saattavat saada asioita hieman eteenpäin.

Rehtori toki yrittää tehdä parhaansa, mutta kun kunnassa suostutaan palkaamaan x-määrä avustajia jotka jaetaan x-määrään kouluja, niin ei todellakaan kaikki tarvitsevat saa avustajaa.

Vierailija
8/8 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjallinen hakemus, liitä siihen kaikki lausunnot ym. Mikäli kyseisen kunnan budjetissa on varaa, menee virkojen ja toimien perustaminen kunnan- tai kaupunginhallitukseen. Kannattaa tistysti toimia nyt, sillä ensi vuoden budjetteja laaditaan parasta aikaa.

On myös mahdollista, että koulutoimella on avustajaresursseja, mutta jossain toisessa koulussa. Tämä voi johtaa myös lapsen lähikoulun muuttumiseen. Näin asian ymmärtäisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme