Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka määritellään lähiomainen? Olenko minä

Vierailija
17.05.2011 |

setäni lähiomainen? Eli kun olen setäni veljentytär, niin olenko lähiomainen hänelle tai hän minulle?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä ja hän sinulle. Ja varsinkin jos sedällä ei ole vaimoa eikä lapsia ja olette läheisiä toisillenne.

Mihin määrittelyä tarvitset? Sairaalaanko? Niissä on yleensä nykyään lähiomaisen lisäksi yhteyshenkilö juuri vaikka sellaisia tapauksia varten, että ei ole esim. puolisoa tai aikuista lasta.

Vierailija
2/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiomainen on puoliso, lapsi tai vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomainen on lähin omainen. Sen voi jokainen määritellä itse, ketä haluaa pitää lähiomaisenaan. Toki lupa siihen pitää kysyä esim virallisia papereita varten. Jos sedälläsi ei ole vaimoa tai lapsia tai hän ei ole heidän kanssaan tekemisissä ja sovitte asiasta, voit olla lähiomainen.

Vierailija
4/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiomainen on se, jonka itse määrittää ihmiseksi, jolle saa antaa esim. terveydentilaa koskevia tietoja. Voi siis olla muukin kuin sukulainen. Jos lähiomaista ei ole potilaan toimesta määritelty, niin sitten se on yleensä puoliso, lapsi, vanhempi tai sisarus. Noin oletuksena.

Vierailija
5/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole edes nähneet vuosikausiin. Setä on pyörätuolissa ja hyvin iäkäs ja tarvitsisi jotain paperiasioiden hoitoa, johon tarvitaan lähiomaista tai edunvalvojaa, siksi kysyin.

Vierailija
6/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiomainen on se, jonka itse määrittää ihmiseksi, jolle saa antaa esim. terveydentilaa koskevia tietoja. Voi siis olla muukin kuin sukulainen. Jos lähiomaista ei ole potilaan toimesta määritelty, niin sitten se on yleensä puoliso, lapsi, vanhempi tai sisarus. Noin oletuksena.

juu lähiomainen = "perhe" eli puoliso, lapset, sisarukset, vanhemmat. Esimerkiksi isovanhemmat eivät ole lähiomaisia.

Kokonaan oma juttunsa on esim. Sairaalatietojen antaminen. Ne annetaan määritellylle henkilölle eikä auttomaattisesti edes lähiomaiselle.

Vierailija
7/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole edes nähneet vuosikausiin. Setä on pyörätuolissa ja hyvin iäkäs ja tarvitsisi jotain paperiasioiden hoitoa, johon tarvitaan lähiomaista tai edunvalvojaa, siksi kysyin.

Tehtävään voidaan nimittää myös joku sopiva sukulainen, vaikka sinut. Kysy maistraatista.

Vierailija
8/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme olleet jo vuosikausia naimisissa, kun minulle selvisi, että mieheni on ilmoittanut terveyskeskukseen yms. paikkoihin lähiomaisekseen isänsä. Hänen mielestään minä en voinut olla lähiomainen, koska hänen mielestään omainen tarkoittaa sukulaista. Emmehän me ole sukua...

Vierailija
9/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pääsenkö sitten lainkaan enää kuulemaan, miten sedän paperiasiat etenevät? Saakohan edunvalvoja kertoa minulle, kun ilmeisesti en ole riittävän läheinen omainen? Sellaista tilannetta en halua, että minulta yhtäkkiä alettaisiin pimittää sedän asioita, mielelläni toki annan jonkin viisaamman hoitaa asiat. Sen verran hän on joutunut muiden vietäväksi varsinkin viranomaisten, että sitä ei enää tapahdu, hän tarvitsee luotettavan puolustajan.

Vierailija
10/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen siskonsa, en minä.

Tämähän tarkoittaa sitä, että jos jotain vakavaa sattuu, siskolle ilmoitetaan, ei minulle eikä lapsille:(

Ja kerran sattuikin, mies katosi kuukaudeksi ja siskonsa inhoaa minua, ei edes ilmoittanut mitään. Lapsetkin luulivat isänsä kuolleen tms?

Vierailija
11/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiainhoitaja tai edunvalvoja. Ystäväni oli äitinsä edunvalvoja, ketään ulkopuolista ei tilanteeseen haettu.

Vierailija
12/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos setäsi on vielä tolkuissaan, hän voi kirjoittaa sinulle valtakirjan asioiden hoitoon. Siinä auttaa vaikka pankin juristi. Raha-asioiden hoito on se, jota sinä et voi ilman valtakirjaa tehdä ja siihen voidaan nimetä ulkopuolinen edunvalvoja. Jos asiat on hoidossa pysyvällä valtakirjalla, ei viralliselle edunvalvonnalle ole tarvetta silloinkaan, kun ihminen dementoituu tai muuten menettää toimintakykynsä.

Sairaala-asioissa lähiomainen on se, jonka henkilö itse sinne ilmoittaa. Esimerkiksi avioerotilanteessa voi olla hyvin kiusallista, jos sairaalasta ilmoitetaan hätätapauksessa jotain entiselle puolisolle vanhentuneen tiedon perusteella.

Jos setä joskus tarvitsee raha-asioiden lisäksi henkilöön kohdistuvaa edunvalvontaa, sinä olisit ennakkoon valtuutettuna ja lähiomaisena etusijalla päättämässä esim. hoitopaikasta.

Vierailija
13/13 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilöllä on virkaholhooja edunvalvojana, niin ei he oikeasti ehdi ihmisen asioita hoitaa. Esim jos asuinpaikkaa pitäisi vaihtaa, niin ei virkaholhooja uskalla sellaiseen antaa lupaa ja omaisuuttakin hoitavat vain minimillä.

Jos setäsi alkaa olla siinä kunnossa että ei kykene asioitaan hoitamaan kannattaa tehdä valmiiksi edunvalvontavaltakirja, jossa määritellään mitä asioita setäsi haluaa ja miten sinun hoitavan. Esim.sellainenkin asia kannattaa mainita, että saat antaa läheisille syntymäpäivä ja joululahjoja hänen varoilla hankkien. Ja jos setäsi luottaa sinuun, niin siinä voi myös mainita että vuosittaista tilintekovelvollisuutta ei ole maistraatille. Selviää aikanaan kirjanpidosta pelkät tiliotteet säästämällä. Sitten kun tulee se tarve vahvistaa edunvalvoja, niin tuo valtakirja toimitetaan maistraattiin. Valtakirjallakin asioita voi hoitaa, mutta jos ihminen on kykenemätön antamaan valtakirjaa, niin ette ehkä kykene kaikkia asioita määrittelemään valtakirjaan. Edunvalvojalla on päätäntävalta hoitopaikan suhteen.

Suosittelen ehdottomasti tuota edunvalvontavaltakirjaa ja sitten aikanaan sen vahvistamista ennen kuin valtakirjalla toimimista. Olin itse äitini edunvalvoja, ja sillä sain varmistettua että muut sukulaiset ei säästä hoidossa paremman perinnön toivossa.