Onko käsidesistä tullut joka kodin yleistarvike??
Ihmetyttää, kun joka toisella melkein on nykyään käsidesiä vessassa lavuaarin reunalla. Ihanko tosi ihmiset lotraa sitä nykyään kuin saippuaa? Silloin sikaflunnsan aikoihinkin kirjoitettiin, että kunnollinen käsienpesu tavallisella saippualla riittää, mutta lääkefirmat osasi kai iskeä oikeaan saumaan markkinoinnissa.
Kommentit (18)
Eli yksi inhottavampia oksennus- ripulitaudin aiheuttajaviruksia, noro, on immuuni käsidesille. Eli pelkästään käsidesin käyttäminen ei noroa käsistä tapa. Siihen noroon kun tarvitaan mekaaninen käsiepesu (vesi+saippua+kuivaus) ja sitten voi käsidesiä laittaa.
T: Toinen sairaanhoitaja
jo vuosia ennen epidemioita. käytän sitä iholle karvanpoiston jälkeen ja desinfioin joskus tulehtumaisillaan olevaa atooppista ihoa. käytän sitä myös käsiini useita kertoja päivssä. minulla on sitä myös töissä ja autossa sekä käsilaukussa kertakäyttöpakkauksissa.
Eikös se pahenna vaan?
Se desinfioi :) Usko pois, n. 30 vuoden atopian kanssa tiedän kyllä mitä teen.
Moni ihotautilääkäri muuten suosittelee mm. saippuapesua. Jos ihoa vaan rasvaa ja rasvaa, siinä saattaa muhia tulehdus kun bakteereja ei saa pinnalta pois.
normaalissa kodissa ainakaan jatkuvaan käyttöön.
käytetään vain jos on mahatautia jollain.
Reissussakin kädet pyyhitään vauvan kosteuspyyhkeillä jos ei pääse vesipesulle ennen ruokailua (mikä sekin on harvinaista). Käsidesiä voisin käyttää juuri vatsataudin ehkäisemiseksi, mutta toistaiseksi ei ole ollut tarvetta siihenkään.
Luotan tavalliseen saippuaan ja kaupunkilaisjärkeen. Ja siihen, että turha lotraaminen vaan tappaa ne hyvätkin bakteerit. Plus, että jos olen jossain käyttänyt käsidesiä esim. synnärillä kun oli pakko, niin kädethän siinä vaan kuivui ikävästi, joten en tykkää ollenkaan, jos ei ole ihan pakko käyttää.
Turhan päiväistä hössöttämistä kotioloissa, sanon minä.
Ne sairastelevat kaikkein eniten, jotka lotraavat tavallisessa arjessa käsideseillä. Normaali vastustuskyky kehittyy sillä, että on pöpöjä elinympristössä.
jo vuosia ennen epidemioita. käytän sitä iholle karvanpoiston jälkeen ja desinfioin joskus tulehtumaisillaan olevaa atooppista ihoa. käytän sitä myös käsiini useita kertoja päivssä.
minulla on sitä myös töissä ja autossa sekä käsilaukussa kertakäyttöpakkauksissa.
jo vuosia ennen epidemioita. käytän sitä iholle karvanpoiston jälkeen ja desinfioin joskus tulehtumaisillaan olevaa atooppista ihoa. käytän sitä myös käsiini useita kertoja päivssä. minulla on sitä myös töissä ja autossa sekä käsilaukussa kertakäyttöpakkauksissa.
Eikös se pahenna vaan?
Muutenkaan en erityisemmin vaahtoa edes käsien pesusta. Saippualla pestään kädet yleensä ulkoa tulon jälkeen jos lapset on oikein möyrineet hiekassa tms. likaisessa. Ennen ruokailua ei pestä, pienemmän kädet yleensä ruokailun jälkeen ettei sotke paikkoja ;), iltapesulla viimeistään kunnolla jos ei muuten ole pesty. Vatsataudissa ei olla oltu vuosiin, 1-2 pientä, lievää flunssaa vuodessa.
T: sairaanhoitaja
saippualla pestään kädet. Käsidesiä on käytössä lähinnä jos ollaan menossa jonnekin, jossa ei ole juoksevaa vettä saatavilla.
wc:ssä iso purkki, jota tuskin kukaan juuri käyttää, mutta onpahan jääny siihen, kun tuli ostettua silloin sikainfluenssan aikoihin, kun olin raskaana silloin.
tuli se kaikille muille,muttei vauvalle,jota yritettiin suojata. voi olla,että oli tuurista kyse.
käytetään jos on vatsatauti ja silloin kun käydään rengastamassa lintuja tms.
olen nähnyt niitä vain julkisilla paikoilla, ei kavereilla.