Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ostitte uutena ja käytettynä tai ette hankkineet ollenkaan?

28.10.2005 |

Hei!

Tässä olen miettinnyt, mitä kaikkea sitä oikein tarttisi hankkia vauvalle. Nyt en tarkoita vaatteita ja sellasia pikkutarvikkeita, vaan " isompia" ja kalliimpia. Mitä te olette hankkineet tai aiotte hankkia lapsellenne alussa? Onko kaikki loppujen lopulta tarpeellisia?

Ite olen mittinyt jotenkin näin:

Vaunut, kyllä (yhdistelmät) uudet

Turvakaukalo, kyllä, käytetty

Pinnasänky, kyllä, uusi ehkä

Hoitopöytä, en tiedä

Sitteri, en tiedä

Korvakuumemittari, en tiedä

Itkuhälytin, en tiedä

Syöttötuoli, kyllä uusi, mutta ei ihan heti

Mitä puuttuu ja mitä mieltä olette?

Tinttu81

rv 19+1

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on hankittu

Vaunut - uudet

Turvakaukalo - käytetty (siskolta, en ottaisi " tuntemattomalta" )

Pinnasänky - uusi

Hoitopöytä - Käytetty (isä & äiti ostanut ostanut 80-luvulla kun minä olin vauva =)

Sitteri - käytetty (siskolta)

Korvakuumemittari - ei ole hankittu

Itkuhälytin - ei ole hankittu, eikä hankita

Syöttötuoli - katotaan mistä hankitaan sitten kun sen aika on.

Eiköhän noilla tarvikkeilla ihan hyvin alkuun pääse. Minusta oli mukavaa kun ei " tarvinut" kaikkea ostaa uutena, niin raaski sitten laittaa rahaa noihin uusina ostettaviin - eli sai varmasti sellaiset kuin haluaa ja kunnolliset.

Marissa 27+3

Vierailija
2/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinttu81:

Ite olen mittinyt jotenkin näin:

Turvakaukalo, kyllä, käytetty

Pinnasänky, kyllä, uusi ehkä

Hoitopöytä, en tiedä

Sitteri, en tiedä

Korvakuumemittari, en tiedä

Itkuhälytin, en tiedä

Syöttötuoli, kyllä uusi, mutta ei ihan heti

Mitä puuttuu ja mitä mieltä olette?

Tinttu81

rv 19+1

- Vaunut, kyllä, uudet yhdistelmät esikoiselle, käyvät nyt kuopukselle (3½kk)

- Turvakaukalo, käytetty, kaksi kappaletta, molempiin autoihin

- Pinnasänky, uusi esikoiselle, on nyt kuopuksella

- Hoitopöytä, käytetty, meille ehdoton selkävaivojen takia

- Sitteri, kyllä, käytetty, meidän lapset on tykänneet

- Korvakuumemittari, ei kiitos, ihan tavallisella digimittarilla on pärjätty hyvin.

- Itkuhälytin, kyllä, uutena esikoiselle, hieno juttu meillä, kun on omakotitalo, samoni kun lapsi nukkuu päiväunia ulkona, myös sdaunassa voi käydä niin, että lapsi nukkuu omassa sängyssään, tai voi mennä kesällä vielä terassille istuskeleen lapsen nukahtamisen jälkeen.

- Syöttötuoli, kyllä, oma vanha

- Matkarattaat, esikoiselle, erittäin tarpeelliset, käyvät edelleen. Helpot kaupungilla käydessä. Siis sellaiset, joissa yhtenäinen työntöaisa ja selkänoja menee makuuasentoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuomurattaat kantokopalla - uudet

turvakaukalo + matkarattaat - uudet

sitteri - käytetty

pinnasänky - ´käytetty

itkuhälytin - ei ollenkaan

korvakuumemittari - ei myöskään tätä

rintareppu - hankitaan, jos tuntuu että tarvis.. ei siis hankittu valmiiksi

kylpyamme - käytetty

Vierailija
4/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ostin esikoiselle uutena. Nyt kuopukselle hommasin lisäksi vielä trikooliinan käytettynä. Ehdottoman kiva juttu.

Vierailija
5/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinnari= käytetty

vaunut=käytetty

Syöttötuoli=käytetty

turvakaukalo=uusi ( vanha lahosi ;o) )

sitteri = uusi (vanha lahosi)

Korvakuumemittari isommalle mukulalle ihan jees pieneen korvaan liika suuri. mutta tavallinen minuuttimittari pehmeällä varrella= uusi ( edellisen söi koira)

itkuhälytin = ei tarvita oli mutta koin sen hyödyttömäksi joten möin pois.

Vierailija
6/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

diddy on mutta trikoisen voisin hankkia uuden .. ne on ihania..

rintareppua ei ikuna.

Vierailija
7/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis taapero nyt 2 v ja seuraavaa odotellaan helmikuulle

Esikoiselle ostettiin:

Vaunut, uudet, olen jo myynyt pois

Pinnasänky, uusi, tulee seuraavalle vaaville

Hoitopöytä, uusi, isovanhemmat osti, tulee seuraavalle vaaville

Sitteri, uusi, on jo hajalla

Turvakaukalo, käytetty miehen siskolta, sama myös tulevalle vaaville

Itkuhälytin, uusi, on ollut todella tarpeellinen, käytetään myös tulevalla

Matkarattaat, käytetyt, edelleen käytössä

Syöttötuoli, uusi, edelleen silloin tällöin käytössä

Matkasyöttötuoli, uusi, todella kätevä, käytetään seuraavalla

Rintareppu, uusi, ei paljoa käytetty, kokeilen kuitenkin myös seuraavalla

Kakkoselle on ostettu tai tullaan ostamaan:

Kaksostenrattaat, käytetyt, olen jo ostanut

Sitteri, todennäköisesti uusi

Korvakuumemittari, tullee kyllä varsinaisesti esikon käyttöön

Kantoliinaa harkitaan, todennäköisesti käytetty

Vaikka paljon olenkin tavaraa ostellut, on lähes kaikki tulleet tarpeeseen ja käyttöön, riippuu varmaan kyllä vauvastakin.

Ai joo, ja vaipparoskis on jo yhden vaippapepun taloudessa ollut ihan ehdoton, ostin käytettynä =)

Vierailija
8/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut-uudet(299e)

Turvakaukalo-uusi(59e)

Pinnasänky-käytetty-saatu

Hoitopöytä-käytetty(30e)

Sitteri-käytetty (ostettiin vasta kk:n iässä,ei uskottu tarvihtevan)(10e)

Korvakuumemittari-uusi MUTTA TURHA! vieläkään ei sais mitata ja ikää jo 1v10kk(49e)

Itkuhälytin-ei ollu,mut kakkoselle harkihen hankkivani...

Syöttötuoli-käytetty-saatu

Ja nämä oli myös....

Rintareppu-käytetty-saatu

Amme-käytetty-saatu

Ja vähä myöhemmin...

Turvaistuin-uusi(259e)

Lasten sänky-käytetty-saatu!

Vierailija
9/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakaukalo, kyllä, uusi

Pinnasänky, kyllä, mun sisarusten vanha (ei siis ole ollu mulla itellä)

Hoitopöytä, kyllä käytetty

Sitteri, ei hankittu eikä tarvittu

Korvakuumemittari, ei, tavallisella gigimittarilla pärjätty oikein hyvin

Itkuhälytin, kyllä, uusi, on ollut todella kovassa käytössä

Syöttötuoli, kyllä, mun sisarusten vanha aluks, sitten uus

Eli syöttötuolin kanssa kävi niin, että tuotiin meille tuo perinteinen puinen taittuva malli joka oli ollu mun sisaruksilla pienenä. Mummolaan ostettiin Ikeasta se sellainen valkoinen muovinen, nimeä en muista mutta hinta n. 13-15 ¿ ja irrotettava pöytä siinä edessä. Totesin sen mummolakäynneillä niin käteväks, että se tuotiin meille ja tuo puinen vietiin takas mummolaan! Puisesta, kuluneesta tuolista kuivahtaneiden puurojämien ym. hinkkaaminen on tosi työlästä, meni hermot siihen! Ja sitten tossa Ikean pöydässä oli plussaa se, että se pöytä on siinä korkealla, ei tarvi taittaa tuolia lattiatasoon kun lapsi haluaa oman pöydän. Lattialla se tuoli vei tosi paljon tilaa, ja ite sai kuikkia sitten ruokapöydästä lattian rajassa koko ajan. Ja tässä Ikean versiossa tenava istuu jotenkin paremmin paikallaan, ei pääse nousemaan ite ylös nyt pari vuotiaanakaan jne. Tulipahan mainospuhe, mutta tuo tuoli on ollut todella hintansa väärti ja enemmänkin!

Sitteri saadaan nyt lainaan sukulaisilta, aattelin että kakkoselle sille voi olla käyttökin, kun ei ehdi viihdyttää ja pitää sylissä niin paljon.

Ja tuplarattaat tällä kertaa sitten hankinnassa.

Vierailija
10/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä (kahden lapsen kokemuksella, kolmas tulossa) miettisin, että mitä ostaisin käytettynä ja mitä uutena, niin EHDOTTOMASTI satsaisin turvallisuuteen. Elikkäs ei väliä vaikka muut on käytettyä, mutta turvakaukalo on lapsen TURVA autossa. Sen mä ehdottomasti ostaisin uutena. Samoin sitä seuraavat istuimet. Ja sen hinnassa en säästelisi. (Vaikka rahat tiukalla ovatkin.)

Vaunut kannattaa ostaa ainakin suht´vähän käytetyt ja hyvin jousitetut, ei muutoin väliä onko uudet vai käytetyt. Kakkoselle me ostettiin uudet vaunut, koska esikoisen käytettynä ostetut oli tosi huonot.

Sit rintareppu tai liina. Sänky meillä on käytetty, itkuhälyttimet aion ostaa nyt vasta kolmannelle, mutta käytetyt. Esikoisella oli tosi vanha hoitopöytä, josta laatikot rikkoitui, ja joka sit laitettiin roskiin. Kakkoselle isän veli teki tason, mikä oli tosi hyvä, ja tulee käyttöön myös kolmosella. Mutta mun mielestä hoitopöytä ei ole välttämätön. Sängyn päällä lasta on tullut enemmän hoidettua.

Mun mielipide siis on, että turvallisuuteen kannattaa satsata. Entäs jos tulee kolari, ja käykin ilmi, että kaukalo jossa on niskatuet ja hyvät sivutuet, olisikin voinut olla vauvan pelastus? Ikävä mietiskellä tollasia, mutta tosiasiahan se on.

Toki nämä on vain mun mielipiteitä.

Vierailija
11/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mam-mam-tilda:

"

Mun mielipide siis on, että turvallisuuteen kannattaa satsata. Entäs jos tulee kolari, ja käykin ilmi, että kaukalo jossa on niskatuet ja hyvät sivutuet, olisikin voinut olla vauvan pelastus? Ikävä mietiskellä tollasia, mutta tosiasiahan se on."

Tähän haluaisin vielä kommentoida, että kaukaloiden käyttöikähän on maksimissaan vuoden yhdellä lapsella eikä pieni lapsi yleensä paljon kaukaloaan kuluta, joten uudenveroisia ja ihan yhtä turvallisia saa myös käytettyinä. Vieraalta ostettaessa on tietenkin aina riski siitä, että istuin on ollut kolarissa.

Vierailija
12/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut, uutena ekalle ja tälle tokalle (ehittiin myydä välissä..)

Turvakaukalo, uutena esikoiselle

Pinnasänky, uutena esikoiselle

Hoitopöytä, ei (pelkkä hoitoalusta pesukoneen päällä)

Sitteri, esikoiselle ei, kakkoselle saadaan lainaan

Korvakuumemittari, ei (digitaalisella pärjätty)

Itkuhälytin, ei

Syöttötuoli, uutena esikoiselle

Vierailija
13/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut, uudet, yhdistelmät pehmeällä kantokopalla (tämä oli nitä ainoita jonka halusin uutena

Turvakaukalo, kyllä, ostettiin käytetty (ollut yhdellä lapsella ja ostettu luotettavalta taholta)

Pinnasänky, käytetty (Brio), kunnoltaan kuin uusi. Uuden patjan hankin siihen kyllä ja reunapehmusteet.

Hoitopöytä, ei osteta ollenkaan. Kylpyhuoneessa vaihdetaan pesukoneen päällä ja makuuhuoneessa sängyllä (on niin pieni makuuhuone ettei sinne mahdu hoitotasoa). Lisäksi kaksi kaveriani on sanonut että heillä hoitotasot jääneet käyttämättä ja käyttöaika on niin lyhyt että ainakaan kallis hoitotaso ei ole järkevä hankinta (ellei ole

sellainen jonka saa muutettua muuksi kalusteeksi myöhemmin)

Sitteri, käytettynä (yhdellä lapsella ollut)

Korvakuumemittari, ei osteta, on tavallinen digimittari.

Itkuhälytin, ei osteta, tässä asunnossa ei tarvita.

Syöttötuoli, käytettynä, sitten kun aika on.

Kantoliina: tulossa lehden tilauksen mukana (jos on...) ja saadaan toinen (erilainen) kaverilta lainaan.

Rintareppu: kaverilta lainaan

Rintapumppu: sain yhden käytettynä parilla eurolla ja mutta kaverilta saan lainaan Avent Isisksen.

Matkarattaat: käytettynä saan yhdet vain parilla eurolla), mutta en vielä tiedät millaiset ovat.

Amme: käytettynä mutta on käyttämätön.

Aika paljon voi säästää ostamalla käytettynä, monetkaan tuotteet ei kulu niin hirveästi, vaan ovat toisen käytössä vielä siistikuntoisia. Meillä tosn satsattiin noihin vaunuihin ja ne olivat kallis ostos...

Vierailija
14/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvaistuin:

Minullakin on se käsitys, että auton turvaistuimen pitää olla uusi, koska sen turvallisuus vähenee tosi nopeasti. Saisimme sellaisen ilmaiseksi siskolta, mutten tiedä voiko sitä enää käyttää, kun on jo hivenen ikää. Ja äippälomalla vähäunisten öiden jälkeen on varmaan iso riski joutua jonkinlaisiin kolareihin, joten siitä en tinkisi. Joten pitänee ostaa uutena.

vaunut:

ostettiin käytetyt yhdistelmät netistä ja oli tosi hyvä kauppa. Siinä tuli mukana kaikenlaisia lisävarusteitakin, onnittelen melkein joka päivä itseämme hyvästä hankinnasta...

amme:

ostettiin käytetty netistä, vaikka nämä on niin halpoja, ettei siinä paljon säästä

hoitopöytä, itkuhälytin:

ei taideta hankkia tuollaisia, kun ei tämä asunto sentään mikään valtava linna ole...

pinnasänky:

saadaan sukulaiselta tai ostetana käytettynä. Senkin käyttöikä vo olla tosi lyhyt, siinä vuoden, jos lapsesta tulee vähänkään kiipeilevää sorttia

Vierailija
15/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olen miettinnyt, mitä kaikkea sitä oikein tarttisi hankkia vauvalle. Nyt en tarkoita vaatteita ja sellasia pikkutarvikkeita, vaan " isompia" ja kalliimpia. Mitä te olette hankkineet tai aiotte hankkia lapsellenne alussa? Onko kaikki loppujen lopulta tarpeellisia?

yhditelmävaunut uutena

turvakaukalo uutena

Pinnasänky, äidin vanha, nostalgiaa!!

hoitoalusta ostettiin kylppäriin, nykyään vaihdellaan vaippaa sohvalla tai lattiallakin täkin päällä.

Sitteri, uutena, vauva tykkää jopa olla siinä

otsakuumemittari, pari kertaa jo tarvittu

Itkuhälytin, ostetiin kun muutettiin kahteen kerrokseen, muuten ei tarvetta

Syöttötuoli, ostetaan sitten kun tarvitaan joskus parin kuukauden päästä

Lisäksi ostettiin vauvalle amme ja aika pian käytiin ostamassa myös suolavesitippoja, joita tarvittu melkein koko ajan, vauvalla tuntuu olevan nenä tukossa harva se päivä.

Kätevä apu on ollut myös esim. fleeceviltti, hyvä ottaa mukaan kyläilemään, vauvalla peitto omasta takaa jos päikkärit yllättää ja sitä on helppo käyttää lisälämmittimenä esim vaunuissa.

Alkuun tuli paniikki kun meillä ei ollutkaan sopivan kokoisia vaatteita vauvalle. Odotettiin vähän isompaa ja pikku tiitiäinen tuli, joten vaatteita jouduttiin ostamaan heti lisää.

Tässä mitä tuli mulle mieleen

-s- ja poika 2 kk

Vierailija
16/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedettiin pojan tulevan taloon...

uutena hankittiin:

-turvakaukalo

-syöttötuoli

-sitteri (meni 4 kk asti mainiosti kunnes siirtyi syöttötuoliin)

-rattaat (isompi istuinosa kuin yhd.vaunujen rattaissa)

käytettynä hankittiin:

-yhdistelmävaunut (menee toisellakin varmasti)

-pinnasänky (pojan isän vanha, maalattiin)

-hoitopöytä (kummilikkojen vanha)

-toinen pinnasänky (kirppikseltä, säädettävä pohja, kun poika oppi seisomaan...!)

hoitopöytä oli aika turha, tilaavievä hankinta.kylpyhuoneessa pesukoneen päällys toimi hoitopöytänä muutaman eka kk, sitten siirryin syli-/sänkyvaipanvaihtoon+puhdistuspyyhkeisiin.

Vierailija
17/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

-yhdistelmävaunut, ostettiin esikolle uutena, nyt siis käy kakkoselle

-matkarattaat, uutena esikoiselle

-turvakaukalo, ostettu esikolle uutena, ollut välissä kaverin vauvalla

-pinnasänky ja patja esikoiselle uutena

-amme, esikoiselle uutena

-kantoliina, ostin esikoiselle uutena, mutta myin sen jo myöhemmin pois, nyt tarkoitus hankkia toisenlainen liiina uutena/käytettynä kakkoselle

-sitteri, ei hankita, emme kokeneet tarpeelliseksi, lapsi viihtyi hyvin lattialla viltin päällä tai sylissä liinassa

- itkuhälytin, esikoiselle ei hankittu, mutta nyt kun asutaan omakotitalossa, on harkinnassa, tosin ajateltiin hankkia radiopuhelin, jossa itkuhälytintoiminto, tälle vehkeelle on käyttöä sitten myöheminkin vauva-ajan jälkeen... Hinta n. 70 ¿

- korvakuumemittari, ei hankittu itse, saatiin lahjaksi, mutta ilman pärjää hyvin, ei oltais itse ostettu, jollei oltais saatu

- syöttötuoli, ostettiin uutena esikoiselle, menee nyt siis kakkoselle

- hoitopöytä/taso, meillä käytössä papan tekemä pinnasängyn päälle laitettava hoitotaso, johon sitten vaan pehmuste. Käyttöikä meillä rajoittui tuohon ihan alkuaikaan, joten ei kannattanut hankkia mitään pöytää. Meillä lipasto pinniksen vieressä, jossa tarpeelliset tavarat. Tämä taso pienentää myös kivasti pinnasänkyä vastasyntynyttä ajatellen.

-rintapumppu, ei ole, ostan jos koen tarvitsevani, en etukäteen

- rintareppu, saatiin vaunujen kylkiäisinä, mutta koettiin hankalaksi eli myytin pois. Kantoliina paljon kivempi.

Eli aika paljon ostettiin uutena, kun ajateltiin, että lapsia tulee kuitenkin enempi kuin yksi, mut ei sitten hankittu ihan kaikkee tilpehööriä, kuten hoitopöytää, sitteriä...

Nää on tietty aika yksilöllisä että mitä tarttee, mut monesti kantsiii jättää jotain sellasta ostamatta, mitä ei ihan välttämäti tartte. Ja ostaa sitten kun vauva on synytynyt, jos kokee tarpeelliseksi. Käytäntö osoittaa parhaiten, mitä tulee tarviimaan.

Vierailija
18/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin muovi haperoituu ajan kanssa ja kuusi vuotta on ehdoton maksimi kaukalon käyttöiälle. Tätä materiaalin heikkenemistä ei yleensä edes päältä päin näy ja istuin voi näyttää silmällä tarkasteltuna ihan uudelta.

- Turvakaukalo uusi.

- Yhdistelmävaunut (laadukkaat ja hyväkuntoiset) saatiin käytettynä suvusta, mikä on todellinen ilonaihe.

- Pinnasänky on myös perintökamaa 70-luvulta ja sillä on hiukkasen siis tunnearvoakin. Pohja vaatii uusimista ja uusi patja on tietysti ostoslistalla.

- Matkasänky ostettiin sukulaiselta käytettynä.

- Hoitopöytä on tarkoitus hankkia käytettynä jos vain sopiva löytyy.

- Itkuhälytin olisi tarkoitus ostaa ehkä uutena kun ei ole kalleimmasta päästä hankintoja.

- Matkarattaat varmaan hankitaan sitten puolivuotiaalle uutena, että saa juuri omaan käyttöön parhaiten sopivat.

Maggy rv 27+6

Vierailija
19/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla isoimmat jutut on tullut hankittua käytettynä. Turvakaukalo on ainoa, jota harkittiin uutena, toisaalta vaikka vieraalta ostaisi, niin yleensä ne, jotka on kolaroitu, on vakuutusyhtiö lunastanut. Mutta siinä kannattaa olla tarkkana. Lopulta ostettiin sekin käytettynä. Paljon ostettiin vauvan kummitädiltä, joten voi luottaa. Korvakuumemittaria ei taideta hankkia ollenkaan. Hygieniajutut ja muu sellanen uutena. Ja mikä ihaninta, nyt on jotain myös itse tehtyä kuten pinnasängyn pehmuste. Ja mummi teki viltin, jollaisen oli aikoinaan suunnitellut tekevänsä mulle, mutta ei sitten ollut saanut aikaiseksi. Löysi vielä samaisen 70-luvun ohjeen! Ja söpö on =)

Vierailija
20/27 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutena tai siis isovanhemmat osti melkein kaiken ; ) Ainoastaan hoitopoytää ei ostettu tilan puutteen takia eikä itkuhälytintä. Hoitopoytänä meillä toimi taso pinniksen päällä, mutta kuopuksen vauva aikan emme käyttäneet sitä lainkaan ja vaipat vaihtui aina sohvalla, sängyllä tai milloin missäkin. Nytkään en sitä hoitopöytää hanki. Itkuhälytin hankittiin kuopuksen vauva aikaan ja on älyttömän kätsy. Nyt kolmannelle vaaville oon ostanu käytettynä uudehkot vaunut, turvakaukalon ja sitterin. Esikon pinnis vielä tallessa ja hyvässä kunnossa. Kerkisin myymään kaiken pois kuopuksen syntymän jälkeen kun olin sitä mieltä että en halua lähivuosina lapsia mutta kuinkas sitten kävikään ; ) Vauvakuume tuli kuopuksen täytettyä vuoden ja nyt siis saamme maalisvauvan ja kupus juuri ja juuri silloin 3 v. Toisaalta kun ajatellaan olisin halunnutkin uusimpaa muotia olevat vaunut, mutta turvakaukalo ei ollut mennyt miksikään. Samaten sitteri olis jokatapauksessa pitäny hankkia kun vanha meni rikki. Syttötuoli meillä hankittu siis myös esikolle uutena ja vielä toimittaa kuopuksellekin virkaa.