1v lapsi autossa
Olemme lähdössä lomalle lentokoneella ja perillä tarvisi mennä yksi väli taksilla. Muuten liikumme julkisilla ja junalla. Eli voiko 1,5v lapsen laittaa istumaan turvavöhin? Istuinta ei ole mahdollista itse raahata mukana.
Miten itse kuljette tuon kokoisen kanssa?
Kommentit (6)
...mutta onhan se iso riski onnettomuuden kannalta. Tietysti välillä tulee tilanteita, että sitä turvaistuinta ei ole. Ja jos muistellaan parisen kymmentä vuotta taaksepäin, niin silloinhan ei juurikaan penkkejä ollut.
bussissa lapsi on aina rattaissa ja kiinni valjaissa. Toki rattaat voi lentää pahassa rysäyksessä, mutta estää se ainakin sen ettei lapsi äkkijarrutuksessa penkiltä tipahda!
En kyllä lähtisi tuon ikäistä vöissä kuljettamaan. Ja esim. Italiassa missä siis itse matkustettiin, liikenne oli niin päätöntä, että vaikka oli ihan uusi ja hieno turvallinen auto ja lapsella hyvä istuin, olin silti aivan kauhuissani hänen puolestaan... 100km matkalla kentältä vuokratalolle nähtiin varmaan kolme kolaria. Ihmiset ohittelivat päättömästi, nopeusrajoitukset olivat vain viitteellisiä ilmeisesti - ainakaan kukaan ei niitä noudattanut.
Olen kyllä tosi tarkka näistä lapsen turvallisuusasioista muutenkin, ehkä olen vähän väärä ihminen siksi vastaamaan sinulle :)
Se turvavyön olkahihna(vai mikä se on) pitää laittaa selän taakse ettei kurista lasta jos tulee äkkijarrutus. Ainoastaan vyörölle se turvavyö. Näin meille onkaikki taksikuskit neuvoneet.
Ok. Kiitos neuvoista! Se taksimatka tosiaan on n. 5min juna-asemalta hotellille (toki silläkin matkalla voi kolahtaa, mutta ei ole hurjavauhtista maantieajoa), joten auton ja istuimen vuokraaminen menisi todella hankalaksi. Myöskään ennakkoon en istuimellista taksia osaa tilata, etenkään kun aikataulusta ei ole minkäänlaista varmuutta!
että kuljetat lasta esim bussissa väliaikaisesti ilman turvaistuinta niin miksi et voisi taksissa.