Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimisitte? Lapsella kielen kehityksen ongelmia, joka

Vierailija
09.05.2011 |

näkyy mm. puheen hitautena.Hienomotoriikassa myös kankeutta. Kyseessä 11v. poika. Kun hän aloittaa esim. uuden harrastuksen, kerron ohjaajaalle asiasta tai kirjoitan ilmoittautumislappuihin tiedoksi. Tuttavani, jonka lapsella samantapaisia ongelmia, jättää aina kertomatta. Esim. lapsemme aloittivat saman harrastuksen, niin minä infosin vetäjää ystäväni ei. Hänen mielestään lapsi/nuori leimataan turhaan eikä häneen tutustuta sellaisena kuin hän on vaan lapsella on valmiiksi leima otsassa.

Minä taas ajattelen, että vetäjän on hyvä tietää erityisvaikeuksista ja jopa oikeuskin tietää.

Joten toistan alussa esittämäni kysymyksen:Miten te toimisitte?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kolme dysfaatikkoa.

Vierailija
2/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat haasteet siis mun esikoisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ennen minä kerroin aina. Sen jälkeen aloin kysyä lapselta, mitä hän itse asiasta ajattelee. Hänellä on oikeus päättää, mitä hänestä muille kerrotaan. Nehän ovat hänen asioitaan. Joskus hän on halunnut että kerrotaan, joskus ei. Joskun on katseltu, kuinka toiminta lähtee käyntiin ja pääseekö mukaan ja onko vaikeuksia jne ja päätetty sitten sen mukaan, miten menetellään.

Sinänsä en välttämättä näe, että asialla olisi suurtakaan vaikutusta. Ne, jotka pärjäävät lapsen kanssa saatuaan tiedon erityisongelmista, ovat niitä, jotka haluavat pärjätä. He todennäköisesti pärjäisivät joka tapauksessa. Ne taas, jotka eivät halua pärjätä, saavat diagnoositiedoista vain lisää vettä ennakkoluulojensa myllyyn. Molempia tapauksia riittää lasten harrastusten ohjaajissa. Molemmissa tapauksissa diagnoosista kertominen vain vahvistaa jo olemassaolevaa trendiä, ei muuta sitä.

Meidän lapsella as, joka myös aiheuttaa ap:n mainitsemia ongelmia verbaalisessa

Vierailija
4/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo pointti on hyvä, missä puhuttiin, että tilanne alkaa muuttumaan 10 vuoden korvilla. Jatkossa otan nuoreni mukaan miettimään miten asiasta kerrotaan..On hyvä saada uusia katsantokantoja, kiitos!

Vierailija
5/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjajan on hyvä tietää, mutta kavereille ei tarvitse kaikkea kertoa.

Vierailija
6/6 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia riippuu lapsesta, harrastuksesta ja ohjaajasta.