Amerikkalaisvihaaja riehui metrossa – "hei sinä, vihaan sinua!"
– Nainen oli raivoissaan, ja tuli huutamaan, että sinä, vihaan sinua vi**n amerikkalainen. Hän yritti lyödä sanomalehdellä, mutta sain työnnettyä hänet pois, kanadalaisnainen kertoo tapahtumista IS:lle.
Pienen lapsensa kanssa metrossa matkustaneen naisen päälle hyökättiin Siilitien metroasemalla Helsingissä viime tiistaina.
Hyökkääjä oli toinen nainen, joka uhkaili naista ilmeisesti hänen ulkomaalaistaustansa takia. Lapsensa kanssa matkustanut uhri on kotoisin Kanadasta. Hyökkäyksen sattuessa hän puhui englanniksi kännykkäänsä.
– Nainen oli raivoissaan, ja tuli huutamaan, että sinä, vihaan sinua vi**n amerikkalainen. Hän yritti lyödä sanomalehdellä, mutta sain työnnettyä hänet pois, kanadalaisnainen kertoo tapahtumista.
Tilanne oli nopeasti ohitse. Nelikymppinen hyökkääjä katosi metrovilinään.
Kanadalaisnainen oli tilanteesta järkyttynyt. Silminnäkijöitä oli paljon, mutta hän ei saanut apua keltään.
– Toki ihmiset pelkäävät tällaisia tilanteita, enkä halua heitä tuomita, mutta jokainen voisi soittaa huomaamatta poliisille tai vartijalle. Nyt tulee olo, että tällainen vihamielisyys ulkomaalaista kohtaan olisi hyväksyttävää.
Helsingissä tapahtuu vuosittain yli 6000 pahoinpitelyä. Vain harvoin silminnäkijät puuttuvat tilanteisiin, kerrotaan Helsingin poliisista.
– Ei sitä voi poliisi oikein suositellakaan. Jokainen ratkaisee sen tapahtumapaikalla itse, sanoo komisario Jussi Huhtela.
Pakkokeinolaissa on jokamiehen kiinniotto-oikeus, joka sallii puuttua pikku näpistyynkin.
Pahoinpitelytilanteissa on kuitenkin iso vaara joutua itse uhriksi. Siksi poliisin neuvo on, ettei ryntää tilanteeseen yksin.
– Parasta on soittaa 112:een. Jos menee väliin, ei yksin, vaan mielellään joku riuska mies mukaan, Huhtela sanoo.
Kanadalaisnaista olisi lohduttanut, jos joku olisi edes hyökkäyksen jälkeen kysynyt oletko kunnossa. Nyt ei kysynyt.
Tapauksesta kertoi ensimmäisenä kaupunkilehti Vartti.
Sami Simola
Kommentit (8)
ovat saaneetkin Suomessa lähinnä aukotonta palvontaa osakseen.
Kanadalaiset itse ovat äärimmäisen rasistisia suhteessa alkuperäisasukkaisiin ja kiinalaisiin maahanmuuttajiin...
vaan ihan tutkittua faktaa. Ja omakohtaisesti koettuakin, koska lähisuvussani on kanadalainen, joka on asunut täällä 20 vuotta.
2
Kanadalaiset itse ovat äärimmäisen rasistisia suhteessa alkuperäisasukkaisiin ja kiinalaisiin maahanmuuttajiin...
ovat täyttä paskaa. Ei minulla muuta...
ovat tosi rasistisia? Ettei esim. monet kanadalaiset, vaan tosiaan kaikki?
Ja tutkitusti Suomessa on "lähes aukottomasti palvottu" amerikkalaisia? Kukas sellaiset tutkimuksen on tehnyt?
vaan ihan tutkittua faktaa. Ja omakohtaisesti koettuakin, koska lähisuvussani on kanadalainen, joka on asunut täällä 20 vuotta.
2
Ja aina siellä huudellaan erinäköisille ja -värisille.
Nyt tämä on vain niiiiin kamalaa, kun riehuttiin valkoiselle kanadalaiselle.
Tuskin olisi noussut edes otsikoihin, jos huutelun kohde olisi ollut jonkin muunvärinen kuin valkoinen ja anglosaksi.
sanoi minulle, että lapseni pitääkin oppia sietämään huutelua ja jopa väkivaltaa, koska on erivärinen. Lapsi pitää kuulemma sietämään sellaista.
Että mitähän ihmeellistä tuossa nyt sitten on?