Onko työnantajalla täysi vapaus valita työntekijänsä omin kriteereinsä?
Jos työpaikka on laitettu julkiseen hakuun, voiko työnantaja silti valita mieleisensä työntekijän täysin omilla kriteereillään? Esim. nuoren, alemmin koulutetun vanhemman, paremmin koulutetun sijasta?
Kyse on yksityisestä työnantajasta.
Kommentit (9)
paitsi, että määrättyjen kriteereiden perusteella ei saa syrjiä.
http://www.tem.fi/index.phtml?s=2312
" Työsopimuslaissa kielletään työntekijöiden ilman hyväksyttävää perustetta eri asemaan asettaminen iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi.
Tasapuolisen kohtelun velvoitetta ja syrjinnän kieltoa sovelletaan työntekijöitä palkattaessa työsuhteen kestäessä ja työsuhdetta päätettäessä.
"
Eli iän perusteella ei saa syrjiä vanhempaa hakijaa, mutta nuoremman voi silti valita muilla syillä. Esim. jos työnantaja kokee kyseisen henkilön muuten sopivammaksi.
Virkoja täytettäessä sitten taitaa olla tiukemmat määräykset.
- kunhan ei syrji ketään työnhakijaa sukupuolen, rodun, uskonnon tai muun syyn vuoksi.
No, ei vainenkaan. Tietysti työnantaja saa itse päättää kenet palkkaa, vaikka paikka olisi julkisessa haussa. Miksi ihmeessä kuvittelit että joku muu sen saisi päättää?
- kunhan ei syrji ketään työnhakijaa sukupuolen, rodun, uskonnon tai muun syyn vuoksi.
Saa muuten. Kun hain Seurakunnalle kesätöihin, mulle sanottiin että pitää kuulua kirkkoon. Sanoin että en kuulu enkä ala 6 kk kesätöitten takia liittymäänkään. En sitten saanut sitä kesätyöpaikkaa.
No, ei vainenkaan. Tietysti työnantaja saa itse päättää kenet palkkaa, vaikka paikka olisi julkisessa haussa. Miksi ihmeessä kuvittelit että joku muu sen saisi päättää?
No ei tietenkään ollut kyse siitä, etteikö työnantaja olisi se, joka saa päättää, vaan siitä, onko olemassa esim. lakeja, jotka säätelevät työnantajan mahdollisuutta päättää.
Ja onhan niitä.
Mietin vain, että kyllähän sitä löytyisi itse kullakin aina jokin syy, mihin voisi vedota ja väittää tulleensa syrjityksi työnhaussa. Mutta ehkä sellaisia oikeusprosesseja harvemmin jaksetaan käynnistää.
julkisellakin puolella toimeen voidaan valita sopivin, virkaan pitää ottaa pätevin
Saa muuten. Kun hain Seurakunnalle kesätöihin, mulle sanottiin että pitää kuulua kirkkoon. Sanoin että en kuulu enkä ala 6 kk kesätöitten takia liittymäänkään. En sitten saanut sitä kesätyöpaikkaa.
Silti syrjintää tapahtuu. Seurakunta toimi tapauksessasi väärin.Papilta ja muissa uskonnollisissa tehtävissä olevilta voidaan vaatia kirkkoon kuulumista. Hautausmaata haravoimaan tulevalta kesätyöntekijältä sitä ei voida vaatia, jos tehtävien suorittamiseksi ei sitä tarvitse. Eli jos tehtäviisi olisi kuulunut vaikka pyhäkoulun pitäminen olisi kirkkoon kuulumista ja kristinuskoa voitu vaatia, muuten ei.
mieleen se kun meille töihin haettiin uutta työntekijää, "työparia" eräällä TODELLA HANKALALLE ihmiselle. Tämä työntekijä piti ottaa mukaan haastatteluihin, koska todettiin että ihan turha palkata ketään ilman tämän henkilön mielipidettä. Vääränlaisen ihmisen palkkaaminen ei olisi ollut kenenkään etu.
Virkojen täytöistä voi sitten valittaa, jos valittu ei täytä muodollisia vaatimuksia.
Työnantaja valitsee itselleen sopivimmalta vaikuttavan, henkilökemiat ja uuden työntekijän sopivuus yhteisöön vaikuttavat paljon.