10-vuotiaalle oma lemmikki ja sen vastuu...?
Kun ja jos hommaa 10-vuotiaalle lemmikin omaksi, jota on ruinannut ties ja kuinka kauan...
Kuinka paljon vastuuta lemmikin hoidosta jo tuon ikäiseltä voi vaatia? Kokonaan, osittain vai kuinka?
Kommentit (14)
koiranpennun ollessani 9v. Sen ikäisenä ei ainakaan osannut KASVATTAA vielä koiraa; tosin temppujen opetus onnistui ongelmitta.
10 vuotiaalta vaatisin ainakin leikittämisen, ulkoiluttamisen ja ruokinnan. Eikä kokovastuuta koiran kasvattamisesta kannata todellakaan antaa lapselle, vaan asiaan perehtynyt aikuinen hoitaa koulutuksen.
Noin "pienelle" lapselle täytyy varmasti tehdä selväksi koulutuksen tiukkuuteen liittyviä asioita (esim. koiralle EI anneta ruokaa pöydästä, eikä se saa tulla sänkyyn jne).
Olkaa tiukkoja pennun kanssa, muuten voi tulla ongelmia myöhemmin. Aloittakaa mahdollisimman pien vaikka pentukoulutus tai TOKO (tottelevaisuuskoulutus) jossain seurassa, niin tulee harjoiteltua kaikkea tarvittaa tarpeeksi usein, eikä lipsumisia satu niin herkästi :)
Ostin talvella kymmenvuotiaalleni hiiriä ja hyvin on hoitanut. Toki minä valvon, että hiirulaisilla on ruokaa ja vettä ja autan häkin siivoamisessa (purut on helpompi aikuisen kaataa häkistä säkkiin), mutta lapsi on kyllä hyvin hoitanut ruokkimisen.
Kuusivuotias voi hyvin jo hoitaa kokonaan esim. kissaa tai marsua. Meillä eskari-iässä alkoi esikoinen olemaan sen verran "osaava" ja vastuullinen, että alkoi hoitaa meidän kissan lähes kokonaan itse, kun minulla oli vauvan kanssa kädetä täynnä työtä. Leikitti, antoi ruuan, vaihtoi veden, päästi ulos/sisään, harjasi turkkia. Ainoa, mitä en ole antanut tehdä itse on hiekkalaatikon siivous, koska minusta se kuuluu jo hygieniasyistä aikuisille.
Koirassa taas on kova koulutusvastuu, etten kyllä kaikkia ulkoiluja ja kouluttamista jättäisi lapselle. Linnun, marsun, pupun tai kissan antaisin kokonaan lapsen vastuulle.
Lapselle voi antaa hoitoon liittyviä tehtäviä, mutta vastuu on viime kädessä aina vanhemmalla.
paitsi siis sen kissan hiekkalaatikon ja kynsien leikkuun hoitaisin itse.
Pelisäännöt kannattaa tehdä selväksi ja yhdessä miettiä, mistä lapsi jo selviää itse. Aikuiset toki niissä sitten backuppina. Moni kymmenvuotias pystyy leikittämään ja hoitamaan lemmikkiä jo tosi itsenäisesti, vaikka lopullinen vastuu toki on aina vanhemmilla.
Niin sitten pitää ainakin auttaa vanhempia eläimen hoidossa esim. häkki sitten siivotaan yhdessä.
Meillä on 10v ja 8v lapsilla marsut lemmikkinä ja vaadin, että he huolehtivat niiden ruokinasta ja veden vaihdosta pulloon ja c- vitamiinin annon. Jos eivät jaksa häkkiä yksin siivota, niin olen ollut mukana auttamssa ja yhdessä se siivoaminen onkin hauskempaa. ja tienkin kaikki pitävät seuraa marsuille.
Silloin kannattaa miettiä onko lemmikki, joku "ei niin vaativa" jyrsijä ja joka ei elä lähemmäs 10-vuotta. Vai onko koko perhe valmis sitoutumaan pitkäikäisiin kissoihin tai koiriin, joista myös koira vaatii sitten erityistä huolehtimista.
Lemmikki on kyllä hyvä tapa opettaa lapselle vastuuta, mutta sitä ei saa jättää yksin lapsen harteille.
vaatii se ehdottomasti koko perheen vastuunottamista. Koira on vaativa eläin eikä 10 v osaa kyllä vielä sitä kasvattaa..
Kissa on varmaan helpompi samoin jotku jyrsijät.
lapsen innostus asiaan voi lopahtaa ja silloin on oltava valmis siihen, että kaikki jää lapsen vastuulle.
Toki jostain hiiristä on helpompi luopua, jos innostus lopahtaa, mutta koiraan tai kissaan on sitouduttava sen eliniäksi.
lapsen innostus asiaan voi lopahtaa ja silloin on oltava valmis siihen, että kaikki jää lapsen vastuulle. Toki jostain hiiristä on helpompi luopua, jos innostus lopahtaa, mutta koiraan tai kissaan on sitouduttava sen eliniäksi.
Eli vastuu viime kädessä on aina aikuisella.
Ei voi luottaa, että lapsi jaksaa hoitaa. Meille otettiin koira jota lapsi halusi ja lupasi hoitaa pääsääntöisesti. Isäntä lupasi olla apuna. Nyt piski on jäänyt minun harteille ja olemmekin siinä tilanteessa, että perhe saa valita joko koiran tai äidin.
Toki jostain hiiristä on helpompi luopua, jos innostus lopahtaa, mutta koiraan tai kissaan on sitouduttava sen eliniäksi.
helpommin kuin kissasta tai koirasta?
Toki hiiren odotettavissa oleva elinikä on lyhyempi eli vastuuaika ei ole yhtä pitkä. Silti lemmikkiin kuin lemmikkiin tulee suhtautua vastuullisesti.
Vastuu on aina vanhemmalla ja sen mukaan pitää lemmikki ottaa, että siitä huolehditaan vaikka lapsen innostus loppuisi.