Onko tämä mielestäsi kiusaamista?
Poikani on 8v, lähinaapureina asuu 9, 10 ja 12v pojat. Olen pidemmän aikaa seurannut että jonkunlaista kiusaamista on ilmassa. Käyvät hakemassa poikaa ulos, mutta sitten saattavatkin 2min kuluttua lähteä vaikka "pyöräilemään", jonne eivät huoli poikaani mukaan (ts.poika pukeutuu turhaan ja lopettaa ehkä sisällä leikkinsä kesken). Heillä on aina jotain "salaisia" paikkoja, josta he kertovat paljon (tällä hetkellä leikkimökki), mutta vahtivat tarkasti ettei poika näe/saa käydä siellä. Esim. pihalla leikkiessään pojan pitää pitää silmiä kiinni ettei näe tätä HEIDÄN salaisuuttaan. Yleensä leikkivät aina meidän pihalla ja suuttuvat jos poika ehdottaa että välillä oltaisiin toisella pihalla (=lopettavat leikin). Lisäksi "vakoilevat" poikaa jos ovat päättäneet ettei tämä saa tulla heidän pihalleen/osallistua leikkiin ja seuraavat siis pojan tekemisiä sekä omalla pihalla että seuraavat vaikka pyörillä perässä. Korostan vielä että pojat itse käyvät hakemassa poikaani ulos, kyse ei ole siis siitä että tämä väkisin "tunkisi" heidän leikkeihinsä. On onneksi muitakin kavereita.
Kommentit (9)
Ehkä olisi hyvä sanoa pojallesi, ettei enää vaivaudu ulos heidän kanssaan.
Mielenkiintoista on, että kaksi isommista pojista on veljeksiä ja heidän äitinsä opettaja ja KiVa-kouluhankkeen vetäjä... Tämä kiusaaminen on vaan sellaista että on vaikeampi puuttua, mutta harmittaa silti lapsen puolesta.
Itse puuttuisin jos jatkuu. Meillä vaivana vähän vastaavaa, mutta lievää toistaiseksi.
Minä ainakin sinuna tekisin selväksi, että yhteiset leikit loppuvat, kunnes oppivat olemaan kieroilematta ja mopottamatta. Jos käydään pyytämässä ulos, ei heti hylätä toista yksin.
Vakoiluleikit ovat ok vain, kun vakoiltava on leikissä mukana tai on esim. joku aikuinen tai muu vieras - tuollainen teidän poikanne vaklailu on selvää kiusaamista.
Halusin varmistaa puolueettomilta, etten itse ylireagoi. Otan pojat puhutteluun, kun ensi kerran ilmestyvät tuohon ovelle.
On kiusaamista. Miten poikasi kokee asian? Tuo on kyllä todella kurjaa käytöstä, ehkä parempi olisi jos poikasi ei olisi näiden idioottikakaroiden kanssa tekemisissä?
"ne lähtee heti kuitenkin jonnekin eikä ota mukaan". Aluksi ihmeteltiin miksei mene jos tulevat pyytämään, mutta nyt kun on kertonut noita vakoilujuttuja sekä tuosta että näillä kolmella on omia salaisia juttuja, joista kertovat vihjaillen mutta jättäen pojan ulkopuoliseksi niin olen ymmärtänyt asian. Naureskelevat myös jos pojalla on jotain uutta, esim. uusi lippis ei kuulemma ollut aito ja poikani ei sitten pitänyt sitä koko viime kesänä kun sille naurettiin. Nyt lippis on sitten jo kelvannut nauruista huolimatta, kun olen käskenyt olla välittämättä.
omalle pojalleni, että ei ole pakko mennä heidän kanssaan ulos, erityisesti, kun kerran on muitakin kavereita.
Kun pojat seuraavan kerran tulevat hakemaan ulos, ottaisin heidät puhutteluun ja sanoisin ystävällisesti huomanneeni tällaista ja tällaista käytöstä, olettekos ajatelleet, miltä sellainen Pekasta tuntuu. En sanoisi, että poika on kertonut, vaan että olen huomannut tällaista käytöstä. Useinpiin lapsiin jo tällainen puhe tehoaa.
ap