Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siinä meni sekin ystävyys-uusi ystävä moralisoi abortteja..

Vierailija
29.04.2011 |

Tutustuin n. 6kk sitten oikein mukavaan, sivistyneeltä vaikuttavaan ihmiseen, jonka kanssa ollaan samalla aaltopituudella.. meillä on mm. sama koulutus, samanikäisiä lapsia ja on ollut ihan hauskaa yhdessä. No, alkuviikosta tapasimme kahvittelun merkeissä illalla minun luona. Mutkien kautta keskustelu päätyi johonkin tuttavaan, joka oli tehnyt abortin. Tuo ihminen alkoi aika kovasanaisesti arvostelemaan abortin tehneitä ihmisiä. Yleensä hän ei puhu siihen tyyliin, mutta tämä asia oli ilmeisesti hänen arvojaan vastaan.

Poskiani alkoi kihelmöidä, aloin melkein änkyttää ja yritin pysyä pokkana ja saada henkeä. Niin, minulle on tehty abortti, ja se on todella kova paikka yhä edelleen, vaikka siitä on yli 10 vuotta aikaa. Ystävä ei tätä tiedä, koska en siitä mielelläni puhu.

En pysty varmaan jatkamaan tuttavuutta ihmisen kanssa, joka ei voisi hyväksyä minua, jos tietäisi minusta enemmän. Sääli, sillä minulla ei nytkään ole pahemmin ystäviä.

Se, että joku tietämättäänkin aika kurjasti tuomitsee oman vaikean asian (josta kannan yhä syyllisyyttä) tekee kyllä mahdottomaksi ystävyyden jatkamisen/syvenemisen.. ajattelin siis vähitellen "vetäytyä" suhteesta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ei olisi suonut tulle tuttavalle enää lapsia kun meni tekemään abortin vaikka oli jo aikuinen jne...

Ei voi olla ystävä, jos ei pysty LAINKAAN hyväksymään jotain asiaa toisessa. ap

Vierailija
2/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olisit, olisit kertonut ystävällesi oman tarinasi. Ehkä hän olisi paremmin ymmärtänyt abortin tekeviä, kun olisi kuullut, että ihminen, jota hän arvostaa, on joutunut tekemään sellaisen ratkaisun. En minäkään periaatteessa hyväksy aborttia, mutta tiedän, että on oikeasti monenlaisia tilanteita, joissa abortti voi olla paras ratkaisu. Ei ystävän kanssa tarvitse olla joka asiasta samaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä sitä muuten enää muistelisi.Ystäväsi on siis oikeassa tässä asiassa

Vierailija
4/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla ystävä, jos ei pysty LAINKAAN hyväksymään jotain asiaa toisessa. ap

Vierailija
5/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin yllätyksenä,että abortti herättää voimakkaitakin tunteita? :O

aika helposti katkaiset ystävyyssuhteen. kaverisi ei häviä mitään.

Vierailija
6/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en itsekään hyväksy abortteja. Eräälle ystävälleni on tällainen kuitenkin tehty, hän kertoi siitä itse minulle. Asia oli tuore, joten en kommentoinut asiaa sen kummemmin, sanoin hänelle että "asia oli varmaan harkittu" ja pahoittelin.

En halunnut kiertää veistä haavassa.

En kuitenkaan ikinä ryhdy abortteja puolustelemaan, tai muuta kantaani siitä, että ne ovat väärin. Minun käy sääliksi naisia, jotka ovat siihen ratkaisuun päätyneet, enkä muuta tästä mieltäni, pahoitti siitä joku mielensä tai ei.

Vierailija
7/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui niin pahalta, että hän ajattelee asiasta niin. En todellakaan ole abortin kanssa sinut, vaan kannan syyllisyyttä, voimakastakin välillä. Siksi se, että uusi, "lupaava ystävä" ajattelee noin abortin tehneistä. Se oli kuin kylmä rätti naamaa vasten ja OIKEASTI menin kuin pakokauhun valtaan.

En ihan oikeasti usko, että pystyn olemaan enää normaalisti. Hän tuskin haluaisi itsekään olla enää ystäväni, jos tietäisi, että MINÄKIN OLEN SELLAINEN. ap

Vierailija
8/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui niin pahalta, että hän ajattelee asiasta niin. En todellakaan ole abortin kanssa sinut, vaan kannan syyllisyyttä, voimakastakin välillä. Siksi se, että uusi, "lupaava ystävä" ajattelee noin abortin tehneistä. Se oli kuin kylmä rätti naamaa vasten ja OIKEASTI menin kuin pakokauhun valtaan.

En ihan oikeasti usko, että pystyn olemaan enää normaalisti. Hän tuskin haluaisi itsekään olla enää ystäväni, jos tietäisi, että MINÄKIN OLEN SELLAINEN. ap

Et itsekään hyväksy aborttiasi ja kannat syyllisyyttä, ja sitten kuitenkin olet katkaisemassa välejäsi uuteen ystävään, kun tämä ajattelee asiasta samalla tavalla?

Mikä logiikka tässä on?

Odotat ilmeisesti, että ihmiset taputtelisivat sua päähän, että ei se oman lapsen tappaminen nyt niin kauheeta ole, saat anteeksi.

En hyväksy aborttia, se on väärin. KUITENKIN, sinä olet sen nyt jo tehnyt, myöhäistä katua. Ei hyödytä mitään velloa menneissä. Ota asiasta oppia (oletkin varmaan ottanut jo) älä toista samaa virhettä, ja anna itsellesi anteeksi.

Vierailija
9/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

amattiapua ilmiselvästi

et ole käsitellyt aborttiasi, jotan olisi jo aika tehdä se ja jatkka elämää eteenpäin

tehtyä ei saa tekemätttömäksi vaikka kuinka katuisi....

eri mielipide asiasta ei estä ystävyyttä, jokainen vastaa itse tekoisistaan lopun tullessa

eli turhaa katkaista ystävyyttä, jos muuten mukava ihminen

Vierailija
10/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

purskahtanut itkuun siinä kaverin edessä. jos hän olisi lytännyt sinut siinä tilassa, niin voisit ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa hyvästit sellaiselle ystävälle.

Inhoan tuollaisia ihmisiä jotka suureen ääneen laukovat omia ääripään mielipiteitään välittämättä yhtään vastapuolen tunteista. semmoseen keuhkoomiseen on niin vaikea sanoa mitään rakentavaa vasta kommenttiakaan, syntyy vain hirveä riita.

Vierailija
11/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas tätä naisten välistä kuuluisaa solidaarisuutta!Jestas!

En usko,että kovinkaan moni aborttiin tuosta vain menee!Tai ei tuntisi pientä kaiherrusta sydänalassaan jos joku ajattelee abortista kovin mustavalkoisesti,kun elämä harvoin sitä on!Tsiis!

Vierailija
12/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vastaavan kaltainen tilanne toisen asian suhteen: olen itse biseksuaali. Jos joku ystäväni kertoo kovin homo-vastaisia mielipiteitä tietämättä suuntautumisestani, niin kyllä se välit viilentää...

Vierailija
13/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan olet eri mieltä jostakin asiasta jokaisen ystäväsi kanssa

Miksi se edes on niin iso asia?

Miksi oletat että jokainen on abortista samaa mieltä.

älä nyt kadulla toitottele omaa aborttiasi. Koko maailma ei ole sitä mieltä että sen takia olet pyhimys

Vierailija
14/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kuitenkaan oleta ystävieni jakavan mielipiteitäni tuosta tai mistään muustakaan asiasta. Välillä otamme lujastikkin yhteen milloin mistäkin. Arvostan kuitenkin ihmisiä joilla on arvoja ja joita he uskaltavat puolustaa silläkin uhalla, että eivät miellytä kaikkia. Sellaisia yes yes kaikki käy tyypeistä en pidä eikä niitä minun ystäväpiiriin kuulukkaan.

Vierailija
15/19 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap tosi hyvin, itse varmaan jäähdyttelisin välejä tuollaisen jälkeen. Oletettavasti uusi tuttavuutesi on kuitenkin jo teini-iän ylittänyt, joten on hieman vaikea ymmärtää noin mustavalkoista maailmankuvaa, että ihan abortti on VÄÄRIN ja abortin tehnyt ei sitten rangaistukseksi saa saada lapsia.

Ja niinkuin monet ovat ketjussa todenneetkin, sinun pitää päästä jo yli abortistasi. Teit oman ratkaisusi, ja se oli hyvä sinulle. Et ole velkaa maailmalle mitään, etkä tehnyt mitään väärää. Tuollaisilla moralisteilla on yleensä jokin oma häpeän aihe, jota he yrittävät peittää moralisoimalla muita "no ainakin olen abortin tehneitä parempi!"

Vierailija
16/19 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole ystävieni kanssa kaikista asioista samaa mieltä. Olemme ottaneet yhteen mm. poliittisissa mielipiteissä ja uskonasioissa. Joka kerta nuo jutut ovat tulleet minulle yllätyksinä ja olen hämmästynyt heidän voimakkaita ja jyrkkiä kannanottojaan. Mutta toistaiseksi en ole katkaissut ystävyyttä.

Minusta jyrkät mielipiteet yleensä kertovat jonkinlaisesta kypsymättömyydestä. Aikuinen ihminen yleensä ymmärtää, että elämä on monimutkaista.

Älä enää sure aborttiasi. Toimit varmasti siihen aikaan parhaalla mahdollisella tavalla. Nuorena koululaisena minäkin vastustin abortteja, mutta nyt aikuisempana ja muutama kymmenen vuotta vanhempana en ajattele lainkaan niin jyrkästi tuosta asiasta. Itse en ole joutunut aborttia tekemään, mutta elämä voi tuoda eteen yllättäviä ja ennakoimattomia tilanteita.

Jos olisin sinä, luultavasti kertoisin tuolle ystävälleni ensi tilassa, että olen tehnyt abortin noin 10 vuotta sitten ja että toimin tuohon aikaan mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
17/19 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka selvästi itsekin ajattelet abortista samoin. Abortti ei kohdallasi ollut oikea ratkaisu, ja tiedät sen, ja sitä vaan ei saa sanoa ääneen, koska se sattuu. No joskus elämässä vaan pitää kestää kipu vääristä valinnoista, eikä ulkoistaa sitä kipua muihin ihmisiin.

Ystävän kanssa pitää saada olla eri mieltä, mutta minusta tässä on kyse sinun käsittelemättömästä syyllisyydestäsi, ei ystäväsi mielipiteistä. Syyllisyyteen ei muuten minusta paras lääke ole sen poisselittäminen, vaan anteeksianto. Kristinuskossa voit myöntää tehneesi väärin, ja saada anteeksi. Suosittelen kristillistä sielunhoitoa.

Vierailija
18/19 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukat ja ilkeät ihmiset laukovat tuomioita, kyse ei niinkään ole asiasta, vaan TUOMITSEMISESTA.

"varmaan olet eri mieltä jostakin asiasta jokaisen ystäväsi kanssa"

Varmaan aborinvastustajamammojen mielestä pitäsi olla ystävä esim rasistin kanssakin?

Vierailija
19/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa.

Kannattaiskohan käsitellä yli 10 vuotta vanhat traumat etteivät ne hypi silmille joka nurkalla. Ihmisillä on juuri esimerkiksi abortista hyvinkin jyrkkiä mielipiteitä, ja vastakkaisten mielipiteiden omistajat voivat olla ystäviä.

Ehkä tämä uusi ystäväsi saattaisi hyvinkin ymmärtää sinun päätöksesi jos tietäisi mitä päätöksen taustalla on. Hänen aborttivastaisuus taas saattaa olla peräisin hänen omasta henkilökohtaisesta traumasta (esim. joku läheinen tehnyt abortin eikä saanutkaan enää lapsia tms.).

Asiat ei oo ihan noin mustavalkoisia...