Siis onko paljonkin varakkaita?
Kun rakennettiin uudelle alueelle omakotitalo, niin kaikesta piti tinkiä ja taloakin pienennettiin. Tuntuu että täällä muilla on hirveän isot talot ja pihat viimesen päälle laitettu. Me joudutaan laskemaan rahoja ja miettimään, että mitä sinne pihalle ostaisi. Onko varaa mitään ostaa. Meidän talo varmaan pienemmästä päästä.
Jotenkin harmittaa!!
Kommentit (19)
Oliko teillä ensimmäinen talo? Oliko monta % pankkilainaa? Monen vuoden laina verrattuna naapureihin? Onko muilla velaton talo?? Onko naapureilla perintöä/ sivutuloja/ osakkeita ihan pirusti? Onko naapurit aikaisemmin tehnyt loistavaaan aikaan asuntoostoja? Onko naapurit tehnyt aina kaikki remontit itse ja näin "nostanut" asunnon arvoa?? Mietis nyt vähän mitä kirjoittelet!!!!
Kun rakennettiin uudelle alueelle omakotitalo, niin kaikesta piti tinkiä ja taloakin pienennettiin. Tuntuu että täällä muilla on hirveän isot talot ja pihat viimesen päälle laitettu. Me joudutaan laskemaan rahoja ja miettimään, että mitä sinne pihalle ostaisi. Onko varaa mitään ostaa. Meidän talo varmaan pienemmästä päästä.
Jotenkin harmittaa!!
Kun energian hinta rupeaa nousemaan, niin noita isoja luukkuja rupeaa tippumaan myyntiin edullisesti.
talo voi olla edullinen asua. Paksut seinät, parhaat mahdolliset ikkunat, maalämpö, lämmön talteenotto ja varaava takka pitävät huolen siitä että tässä lukaalissa asun edullisesti niin pitkään kun huvittaa.
Uudet talot ovat lähes aina parempia kuin vanhat, mutta jokainen neliö vaatii energiansa ja esim. kaukolämpö on monopolienergiaa. Toisaalta energiaverot kasvavat. Eli kannattaa rakentaa ne neliöt, jotka oikeasti tarvitsee. Ja käyttää rahaa energialaskujen sijasta vaikka vaatteisiin, ulkona syömiseen, siivojan palkkaan, jne.
Kun energian hinta rupeaa nousemaan, niin noita isoja luukkuja rupeaa tippumaan myyntiin edullisesti.
talo voi olla edullinen asua. Paksut seinät, parhaat mahdolliset ikkunat, maalämpö, lämmön talteenotto ja varaava takka pitävät huolen siitä että tässä lukaalissa asun edullisesti niin pitkään kun huvittaa.
Uudet talot ovat lähes aina parempia kuin vanhat, mutta jokainen neliö vaatii energiansa ja esim. kaukolämpö on monopolienergiaa. Toisaalta energiaverot kasvavat. Eli kannattaa rakentaa ne neliöt, jotka oikeasti tarvitsee. Ja käyttää rahaa energialaskujen sijasta vaikka vaatteisiin, ulkona syömiseen, siivojan palkkaan, jne.
Niin mutta siivoojasta,vaatteista tai ulkona syömisestä ei jää mitään konkreettista säästöön. Esim. lapsille perinnöksi. Ne ovat kertakäyttö kulutusta. Itse voisin asua hienommassa talossa ja kulkea samoissa h&m vaatteissa missä nytkin.
Niin mutta siivoojasta,vaatteista tai ulkona syömisestä ei jää mitään konkreettista säästöön. Esim. lapsille perinnöksi. Ne ovat kertakäyttö kulutusta. Itse voisin asua hienommassa talossa ja kulkea samoissa h&m vaatteissa missä nytkin.
Okei, yllämainitut eivät ole minulle kertakäyttökulutusta (sitä on H&M...) vaan elämästä nauttimista. Mutta kukin tyylillään.
Ja nykyisen eliniän huomioiden, onko sillä kauheasti väliä periikö lapsesi todennäköisesti yli 50-vuotiaana hieman enemmän vai vähemmän? Jos lapsia on monta, niin aika pieneksi se perintö jakautuu kuitenkin. Eikö olisi järkevämpää maksaa opiskelijalle asunto kuin elää liian suuressa kämpässä?
ja meidän auto on taatusti alueen halvin ja huonoin. Mut mitäpä tuosta.
Meillä on sama tilanne, että naapurit pykää kolosseja viereen ja oma on pienempi. Mutta me ei tehty mitään itse, kun taas naapurit rakentaa hartiapankilla. Me asumme jo uudessa kodissamme, kun taas suurin osa naapureista edelleen rakentaa (ja osa ei ole edes aloittanut).
Nauti uudesta kodistasi, todennäköisesti teillä on vähemmän velkaa kuin naapureilla.
Meillä siis tehtiin itse todella paljon!! Ja ollaan mietitty että rakennettaisiin vielä isompi talo kun tuli tehtyä tälläinen pikkuinen! Mutta saa nähdä jaksetaanko. Ja isompi velka mietityttää, kun nytkin eletään melkein kädestä suuhun.
olisitte rakentaneet halvemmalle alueelle, jos tärkeintä on naaureiden taloa isompi talo.
Miksi, ette lähde toteuttamaan omia tarpeita? Naapureilla on kenties isompi perhe tai työhuone kotona tai sitten hekin haluaa, vaan kilpailla naapureiden kanssa välittämättä siitä, että se hankaloittaa elämää ja rahan riittävyyttä.
Ainakin Helsingissä, kaupungin vuokratonteilla, on rakennusoikeudesta käytettävä 95%. Eli on pakko rakentaa tietynkokoinen kämppä.
Totta toikin, että joku tarvitsee työtiloja, jollakulla asuu anoppi saman katon alla, jne.
Ei ne neliöt ratkaise, vaan kokonaisuus. Itse arvostan hyviä materiaaleja enemmän, kuin kellarineliöitä.
samoin tulee olemaan niitä, jotka rakentaa isomman talon.
Kyse ei olekaan siitä, että varmaan tulee varakkaampia olemaan. Vaan kyse on siitä ettei nyt alueen huonoimpien joukossa olisi ja lisäksi tingittiin vaatimuksista paljon. Tarvittaisiin oikeasti kaksi huonetta lisää.
meillä on iso talo, kiva piha ja velka ;) Mutta ei ne kaikki hetkessä ole tulleet, nyt 4 kesä ja taas laitetaan pihaa jonkin verran, varojemme mukaan, ettei pihaakin tarvi lainalla laittaa.
sitten tungette varakkaalle alueelle, jos haluatte olla alueen "parhaat"?
talonrakentamiseen liittyvistä asioita. Mä olen naimisissa, 3 lasta ja viihdytään paljon kotona. Jos alettaisiin nyt rakentamaan, niin en varmaan tinkisi oikein mistään. En etenkään neliöistä. Eihän se pari vuotta lisää laina-aikaa tunnu missään, mutta se harmittaa, jos niin ison urakan jälkeen jää harmittamaan, kun koti ei olekaan sellainen kuin haluaisi.
pistävät aika paljon eteenpäin omaisuuttaan, aika moni rakentaja on saanut ennakkoperintöä tai korotonta lainaa vanhemmiltaan. Ja tietysti vähän vanhemmat, yli 35 v ovat saaneet edellisistä asunnoistaan hyviä voittoja, joten pesämunaa löytyy ihan omastakin takaa.
Lähellekään kaikki eivät ota ylisuuria lainoja.