Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä tällaisessa työelämävalmennuksessa??

Vierailija
26.04.2011 |

Olen tällä hetkellä työtön, aiemmin opiskellut pari vuotta metalli- ja puutarha-alaa, molemmat opiskelut joutunut lopettamaan terveydellisistä syistä kesken. Nyt olen viittä vaille (6kk erikoistumista vielä suoritettava) valmis lähihoitaja ja päiväkodissa olenkin ollut aina aika ajoin tekemässä sijaisuuksia.

Nyt sitten työkkäristä sanoivat, että minun pitäisi mennä työelämävalmennukseen/työharjotteluun. Olen ollut tuollaisessa ennen kun aloitin lähihoitajaopiskelun, jotta selvisi, voinko tehdä sitä työtä. Olin sillon jotain 5kk päiväkodissa ja nyt pitäisi vielä olla tuollaisessa työelämävalmennuksessa/työharjottelussa jotain 7kk.

Muuten tuo olis ihan ok, mutta se on vähän plus miinus nolla eli saan siitä saman kun jos olisin kotona, lisäksi kyseessä on siivoustyö ja tiedän, että selkäni ei sitä luultavasti kestäisi, koska jo kotisiivous ottaa välillä selkään ja se on sen jälkeen todella kipeä.

Selkävaivani alkoivat kun minulta leikattiin ensin nilkka ja se tehtiin selkäydinpuudutuksella, sen jälkeen selkä oli aika ajoin kipeä. Sitten noin vuoden päästä leikattiin polveni myöskin selkäydinpuudutuksella ja sen jälkeen selkä on vaivannut aina vaan enemmän. Lopulta hakeuduin lääkäriin ja sitä tutkittiin ja todettiin, että siellä on kahden nikaman välissä tyrä, mikäli ymmärsin sen lääkärin selityksen oikein. Kyseinen lääkäri oli siis ulkomaalainen. Hoito-ohjeiksi sain jumpan ja tarvittaessa kipulääkkeet ja jos tilanne pahenee niin uusiks lääkäriin.

Olen monesti harkinnut uudelleen lääkäriin menoa, koska aina välillä, jos on makuuasennossa, seisoo tai istuu liikaa, niin selkä on muutaman päivän erittäin kipeä, kunnes sitten taas on siedettävä. Mitään painavaa en pysty nostamaan ja esim. omien lasten ollessa pieniä selkäni vaivasi paljon, koska se ei vaan sietänyt mm. sitä nostelua.

Myös päiväkodissa, jos joudun pienten osastolle, niin selkä on aikamoisella koetuksella ja välillä kipeä työpäivän jälkeen.

En vaan tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Minut on määrätty olemaan tuossa paikassa ainakin 3kk ja pitäisi alottaa ensi viikolla. Kerroin niin työkkäriin kuin työnantajallekin tästä selkävaivastani ja silti minun pitäisi alottaa tuo työ ja tehdä sitä 8tuntia päivässä. Jos kieltäydyn niin siitä luultavasti seuraa karenssi.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin tuota asiaa ja saan siis tosiaankin myös tuon ylläpitokorvauksen. Tuosta korotusosasta en muistanut kysyä, mutta näkee sen sitten.

Ajattelin nyt ainakin mennä kokeilemaan, jos selkäni sen kestää ja jos ei niin katsotaan sitten tilanne uudelleen.

En ehtinyt valmistumaan kun jouduin vaikean raskauden takia jättämään opiskeluni kesken. Tarkoitus oli jatkaa opintoja kun vauva olisi vuoden, mutta elämä ei ole mennyt suunnitelmien mukaan vaan esikoisella todettiin vakava sairaus n. 6kk iässä ja tuon jälkeen hän ei ole tervettä päivää nähnyt ja nyt hän on enkelilapsemme. Esikoisen lisäksi meillä on kaksi muuta lasta, he onneksi terveitä, lukuunottamatta useita allergioita.

ap

jos sinulle maksetaan normaalisti työmarkkinatukea (25,74e/pv), työelämävalmennuksen ajalta saat myös korotusosan (4,42e/pv) sekä ylläpitokorvauksen (9e/pv) josta ei peritä ennakonpidätystä.

eli neljässä viikossa kotona lojottamalla saat 514,8e josta verojen jälkeen (20%) jää 411,84e.

vastaavalta ajalta työelämävalmennuksessa "tienaat"

514,8e + 88,4 + 180e, verojen jälkeen 662,56e.

eli käteenjäävä osuus on n. 150 euroa isompi. eihän se kummoinen palkka ole työstä mutta ainakin itseäni kannusti työhön ollessani työtön.

asia on eri, jos tosissaan et pysty tekemään siivoustyötä. oletko käynyt työkkärissä osoituksen saannin jälkeen ja kertomassa napakasti ja asiallisesti ettet ole kykenevä? jos eivät usko, niin mitäs jos keksisit jonkun muun alan ja työelämävalmennuspaikan minne voisit hakea harjoitteluun?

kiinnostaisi myös tietää miksi opiskelusi ovat katkolla ? :O

Vierailija
2/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanteesi kuulostaa niin haastavalta että oletko kokeillut kääntyä Jeesuksen puoleen? Hän haluaa auttaa sinua näissä vaikeissa tilanteissa. Herra paransi koko maailmassa oloaikansa jatkuvasti sairaita. Herra haluaa parantaa myös tänä päivänä. Rukoile rauhallisena hetkenä Jeesusta avuksesi tässä tilanteessa, pyydä syntejäsi anteeksi ja pyydä että Hän tulisi ja ottaisi elämäsi hoitoonsa. Pyydä parannusta selkä- ja nilkkaongelmiisi! Siunausta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisia keskenjätettyjä opintoja terveysongelmia, joita ei hoideta.

Vierailija
4/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä jättänyt niin puutarha kuin metallialankin opiskelun kesken, mutta se oli lääkärin suositus, koska en noilla aloilla voisi koskaan työskennellä. Jo peruskoulussa olin kesät töissä, myös kouluaikana aina tarpeen vaatiessa. Opiskellessani olen ollut opiskelun ohessa töissä ja nytkin tänä aikana kun olen ollut työttömänä niin olen tehnyt päiväkodissa sijaisuuksia. Välillä on lähes koko kuukausi sijaisuuksia ja vain muutama päivä työttömänä, mutta vähintään viikon verran on kuukaudessa ollut aina töitä.

Terveysongelmat on hoidettu, paitsi ei tuota selkääni kokonaan, koska uskoni on mennyt julkiseen terveydenhuoltoon ja yksityiselle ei ihan vielä ole varaa mennä.

En nyt oikein allekirjoita tuota, että lusmuilisin, mutta saathan sinä toki niinkin halutessasi ajatella.

ap

Lukuisia keskenjätettyjä opintoja terveysongelmia, joita ei hoideta.

Vierailija
5/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi aloitit ne opinnot, jos tiesit selkävaivoistasi? Entä miksi nykyiset opintosi ovat katkolla? Anteeksi, mutta en ymmärrä.

Vierailija
6/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan muista terveydellisistä syistä, joita en tiennyt opinnot aloittaessani.

Nyt lähihoitajaksi opiskeluni jouduin keskeyttämään vaikean raskauden takia (keskeytys jatkui koska esikoisen todettiin 6kk iässä olevan vakavasti sairas ja nyt hän on enkelilapsemme) ja tuo keskeytys jatkuu vielä toistaiseksi, koska elämäntilanteeseemme ei sovi tällä hetkellä, että lähtisin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle enkä myöskään ole löytänyt oppisopimuspaikkaa, jossa voisin puuttuvan 6kk suorittaa.

ap

miksi aloitit ne opinnot, jos tiesit selkävaivoistasi? Entä miksi nykyiset opintosi ovat katkolla? Anteeksi, mutta en ymmärrä.

Vierailija
7/30 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on vain puolesta vuodesta.

Vierailija
8/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti TE-toimistossa ei voida kirjata ylös asiakkaan toiveita ja mielipiteitä vaan selkeää faktaa.

Jos selkä vaivaa, et ole TE-toimiston asiakas ja oikeutettu sitä kautta taloudelliseen tukeen vaan olet sairauslomalla. Silloin tuki pienenee, mutta töitä ei tarvitse tehdä.

Vierailija
9/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran olet opiskelija? Jos olet opiskelijana ja elät opintotuella, saat tehtyä opinnot loppuun ja voit hakea oman alan töitä.

Jos nostat sen sijaan työttömyystukea, olet valitettavasti velvoitettu noihin hommiin.

Ja minusta näin sen kuuluu mennäkin.

Vierailija
10/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on sitä varten, että voi mennä johonkin uuteen alaan tutustumaan. Samalla lailla kun nuoremmilla harjoittelu.

Saa hiukan enemmän, olikohan 9 e/ päivä korvausta ja kuussa n. 200 e enemmän eli on siitä hyötyäkin.

Vierailija
11/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsen jatkamaan lähihoitajan opintoni loppuun noin vuoden päästä. Opiskeluni on katkolla enkä saa myöskään opintotukea tällä hetkellä.

Ilmottauduin työttömäksi, koska sitä olen tällä hetkellä. Selkäni ja myös migreenini asettavat rajoituksia työnteolle, mutta täysin työkyvytön en ole ja aina vähintään viikon kuukaudesta olen ollut töissä. Tämä on myös työkkärin tiedossa, mutta silti heidän mielestään minun pitäisi mennä käytännnössä ilmaiseksi siivoojaksi (tuntipalkka pari euroa).

Työkkärissä on lausunto selästäni, mutta he ovat tulkinneet sen niin, ettei selkäni estä siivoustyötä.

Ei siinä, voisin kyllä mennä siivousalan töihin, mutta mieluummin niin, että saan siitä sitten kunnon palkkaakin enkä ole mikään ilmainen työntekijä yritykselle.

ap

jos kerran olet opiskelija? Jos olet opiskelijana ja elät opintotuella, saat tehtyä opinnot loppuun ja voit hakea oman alan töitä.

Jos nostat sen sijaan työttömyystukea, olet valitettavasti velvoitettu noihin hommiin.

Ja minusta näin sen kuuluu mennäkin.

Vierailija
12/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla summalla mitä saan kotona ollessani. Näin minulle sanottiin työkkärissä.

Asia ois aivan eri, jos saisin enemmän rahaa, nyt ei innosta mennä ilmasiks eikä itteään hajottamaan.

ap

sehän on sitä varten, että voi mennä johonkin uuteen alaan tutustumaan. Samalla lailla kun nuoremmilla harjoittelu.

Saa hiukan enemmän, olikohan 9 e/ päivä korvausta ja kuussa n. 200 e enemmän eli on siitä hyötyäkin.

Vierailija
13/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein? Sä olet kuukaudesta kolme viikkoa työkyvyttömänä selkäsi vuoksi, mutta et ole missään hoidossa?

Hoida nyt hyvä ihminen itsesi kuntoon! Oletan, että olet kuitenkin melko nuori ihminen ja elinvuosia vaikka kuinka jäljellä.

Vierailija
14/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tutustumista työpaikkaan.

Työelämävalmennukseen osallistuvalle maksetaan työttömyysetuutta (työmarkkinatuki, peruspäiväraha tai ansiopäiväraha) ja ylläpitokorvausta. Ylläpitokorvauksen määrä on joko 9 tai 18 euroa päivältä. Ylläpitokorvausta maksetaan vain osallistumispäiviltä.

Vierailija
15/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene harjoitteluun ja hae sitten sairauslomaa, jos et pysty sitä työtä tekemään. Sitten yrität seuraavaksi päästä johonkin kuntoutukseen tai työkyvyn arviointiin.

Vierailija
16/30 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

orjatyötä jota yritykset hyväksikäyttävät, max aika valmennuksessa täälläpäin on ainakin 6kk, jonka jälkeen heivataan ulos ja haetaan te-toimistosta uusi tietämätön tähän p¤#kahommiin. + 150e kuussa "JEE", nämä menevät jo ruokailuun työpäivien aikana. Ja ole varuillas jos olet muutaman päivän kipeä, posti kantaa 100E takaisinperintäkirjeen, jossa peritään muutamasta päivästä koostuneet "ylimaksetut" tuet KOKONAISUUDESSAAN. Ei tätäkää voinu työkkärin tantta kertoa, että ylläpitokorvauksen, korotusosan lisäksi myös perustyömarkkinatukeesi et ole oikeutettu jos olet sairaana. mielestäni tätä ei voi enää edes kutsua PLUS MIINUS NOLLA, vaan pikemminkin PITKÄ MIINUS, ilmaista työtähä tässä on alennettu tekemään prkl

Vierailija
17/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuukaudessa on aina vähintään viikko töitä siis sijaisuuksia, välillä jopa melkeen koko kuukausi.

Pointti tässä on se, että päiväkodissa pystyn työskentelemään, mutta tuota siivoustyötä tuskin pystyn tekemään. Yksi tuttuni on kyseisessä paikassa töissä ja tiedän siksi aika tarkkaan millaista työtä se on ja ollaan keskusteltu, että se ei sovi minulle, selkäni takia.

ap

Ymmärsinkö oikein? Sä olet kuukaudesta kolme viikkoa työkyvyttömänä selkäsi vuoksi, mutta et ole missään hoidossa?

Hoida nyt hyvä ihminen itsesi kuntoon! Oletan, että olet kuitenkin melko nuori ihminen ja elinvuosia vaikka kuinka jäljellä.

Vierailija
18/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen saa itse valita minne haluaa.

Vierailija
19/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulle maksetaan normaalisti työmarkkinatukea (25,74e/pv), työelämävalmennuksen ajalta saat myös korotusosan (4,42e/pv) sekä ylläpitokorvauksen (9e/pv) josta ei peritä ennakonpidätystä.

eli neljässä viikossa kotona lojottamalla saat 514,8e josta verojen jälkeen (20%) jää 411,84e.

vastaavalta ajalta työelämävalmennuksessa "tienaat"

514,8e + 88,4 + 180e, verojen jälkeen 662,56e.

eli käteenjäävä osuus on n. 150 euroa isompi. eihän se kummoinen palkka ole työstä mutta ainakin itseäni kannusti työhön ollessani työtön.

asia on eri, jos tosissaan et pysty tekemään siivoustyötä. oletko käynyt työkkärissä osoituksen saannin jälkeen ja kertomassa napakasti ja asiallisesti ettet ole kykenevä? jos eivät usko, niin mitäs jos keksisit jonkun muun alan ja työelämävalmennuspaikan minne voisit hakea harjoitteluun?

kiinnostaisi myös tietää miksi opiskelusi ovat katkolla ? :O

Vierailija
20/30 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla työkyvyttömän rajalla lopun ikääsi? Miksi et ole selvittänyt selkävaivaasi kunnolla?? Et kirjoittamasi mukaan ole edes varma onko sinulla tyrä... Ei siihen auta selitys, että lääkäri on ulkomaalainen.

Nyt hopi hopi selvittämään terveysvaivasi, jotta tiedät kuinka jatkaa. Vaadi palvelua terveyskeksusesta, tai missä käytkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi