Onko Mirena-hormonikierukan teho 5vuotta?
kiitos jos vastaat, mietin onko ehkäisyteho voimassa. Olenko liian vanha saamaan kolmannen lapsen kun olen 39. jos lapsi syntyisi olisin 40.
Kommentit (30)
Mulle taas sanottiin että 4v jälkeen kannattaa ruveta tarkkailemaan kuukautiskiertoa, koska hormoni taso saattaa laskea tossa lopussa paljonkin.
Elkää nyt luottako johonkin 7-vuoteen, jos ette lapsia enää halua, vaihto viiden vuoden välein, ja sillä selvä:)
periaatteessa sitä voi pitää sen seitsemänkin vuotta, ellei ala esiintyä tavallisuudesta poikkeavia vuotoja. Kuitenkin kun tuo 5 vuotta lähestyy olisi käytävä gynen arviossa, voiko tuota aikaa pidentää vai meneekö himmeli vaihtoon.
Mirenan Hormonit ainakin vähentävät kuukautiskipuja.
Kuparikierukka voi niitä lisätä ja kuukautisveremäärää myös.
Mulla kolmas mirena. Ensimmäisen vaihdoin 5 v jälkeen, toisen 6 v jälkeen ja kolmas laitettiin, kun olin 45v. Ajattelin mennä tällä hautaan.... Pakkoko se on käydä koskaan poistattamassa??
Mulla on nyt Mirena ollut kuukauden päälle 5v. Menkkoja ei näy ei kuulu. Nyt alkanut melkoiset vaihdevuosioireet, kuumat aallot, yöhikoilu, masennus, haluttomuus yms. Vaikka vielä vuosi neljäänkymppiin! Argh! Mietin, voiko olla syynä, että se totuttu hormonin määrä on vähentynyt. Tai voisiko oireisiin helpottaa, jos sen kävisi uusimassa, vai onko tämä nyt aikainen menopaussi. Onko kellään tietoa tai kokemuksia ? :)
Minulla oli edellinen mirena 10v.
Minulla oli 8,5 vuotta 😳 kuukautiset eivät edes alkaneet
Vaihdevuosikorvaushoidoksi vaadittu Mirena aloitti uudelleen kahdeksan vuoden jälkeen kuukautiset ja toi järkyttävät PMDD-oireet ja kaiken kukkuraksi lopulta puhkesivat allergiset reaktiot.
Ei kannattanut minulle hormonikorvailu! Jos olisin Mirena-hoidon aikaan ollut nuori nainen, ei lapsista voisi edes haaveilla! Kohdun limakalvo muuttui kovaksi tai kiinteäksi! Ei sellainen voi toimia synnytyselimenä!
Lääkärilehden artikkeli 18.12. 2024 Eija Hiltunen- Back; "Ulkosynnyttimien kutinan syy on tärkeä selvittää".
Mirena umpeutti myös minun emättimeni. Se aukesi vasta pahojen allergiaoireiden aikana pitkän
Artikkelin valokuvat ulkosynnyttimistä ovat melkoisia. Mistä niiden mukainen muutos ulkosynnyttimissä johtuu? Vastasiko joku noista kuvista myös omaa alapäätäni, sillä gynekologi minua tutkiessaan kauhistui, "mitä olet tehnyt itsellesi?"
En minä mitään itselleni ole tehnyt, minut velvoitettiin tuolloin ottamaan Mirena.
eli että jos siinä tapahtuu merkittäviä muutoksia (esim. alkaa uudelleen tulla kuukautiset) niin sitten pitää tulla m.ettimään seuraavaa ehkäisykeinoa. Oli sitä mieltä että mikäli mitään ihmeellistä ei tapahdu niin tämä ainoa kierukkani (laitettiin kun oin 37) saattaa riittää jopa loppuelämäkseni.