Vauva 5 kk syö 2 h välein
ympäri vuorokauden. Aamuyöstä tiheämminkin. Kiinteät ei vielä kelpaa, mutta maistellaan lähes päivittäin. On kasvanut rintamaidolla koko ajan tasaisesti +2-käyrällä.
Mitä mieltä olette, onko tämä vielä ihan tavallista, vai pitäisikö alkaa tehdä jotain, että unipätkät pitenisivät? Pienempänä hän nukkui ainakin kerran vuorokaudessa yhdet 4-6 h unet, mutta tuosta on jo ainakin puoltoista kuukautta aikaa.
Itseäni väsyttää, mutta jaksan kyllä jos on pakko. Kuitenkin mielelläni nukkuisin jo vähän pitempiä öitä. Osittain nuo yösyömiset on varmasti tapa, eikä aina nälkää, sillä hän usein nukahtaa vain parin imaisun jälkeen.
Kommentit (9)
Itse olen sitä mieltä, että tihentyneet ruokailut tarkoittavat sitä, että muutakin evästä olisi jo hyvä saada kuin maitoa. Tähän tietenkin fanaatikot älähtävät, että ei pidä paikkaansa mutta minä olen sitä mieltä, että näin on. Ainakin omien kohdalla näin on ollut. Ja kyllä saat olla väsynyt ja ajatella omaakin jaksamistasi.
Tuollaista meillä on ollut kaikkien kanssa siihen asti kun olen lopettanut imetyksen (en ole koskaan onnistunut lopettamaan vain yösyöttöjä). Kahden tunnin välein ovat oikeastaan aina syöneet, en muista että kiinteätkään olisivat kauheasti sitä väliä pidentäneet.
Meillä 6,5kk vauva syö aamuisin noin puolen tunnin välein rintaa ja sama iltaisin pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Päiväaikaan syöttöväli maksimissaan 3h. Yösyöttöjäkin parin tunnin välein. Koska aika menee syötöissä niin miehelle jää kotityöt/ruoanlaitto.
Kiinteiden maistelua aloitettiin jo 5kk mutta lopetettiin vatsaväänteiden takia. Nyt aloitettu uudestaan maistelut ja määrät vielä pieniä (1tl makua). Hyvin näyttää kasvavan ihan äidinmaidollakin, vaikka itselle raskasta. Raskasta olisi myös syöttää toiselle isompia määriä kiinteitä kun niistä menee vatsa sekaisin ja yöt rikkonaisiksi. Allergiasta ei kyse, vaan vatsa ei vaan vielä valmis kiinteille.
Tsemppiä sulle. Koita ajatella et tää on vaan ohimenevä vaihe elämässä.
Jos vauvasi söisi yöllä paremmin kokonaan hereillä kuin puoliunessa ja sitten ne välit puolestaan olisivat pidempiä kun masu kunnolla täynnä.?
Jos vauvasi söisi yöllä paremmin kokonaan hereillä kuin puoliunessa ja sitten ne välit puolestaan olisivat pidempiä kun masu kunnolla täynnä.?
Tämä on varmaan totta. Herään yleensä melko pian vauvan ääntelyihin ja koska haluan päästä pian jatkamaan uniani, otan hänet kainalooni syömään. Vauva imaisee joitakin kertoja ja saan nostaa hänet taas nukkumaan. (Nukumme perhepedissä, mutta en osaa nukkua imettäessäni, enkä aivan kiinni vauvassa.) Jos haluan pidentää syöttövälejä, minun olisi siedettävä vauvan ähinöitä pitempään. Olenkin ajatellut alkaa nukkua puolikkaiden korvatulppien kanssa, niin en herää niin herkästi vauvan ähinään, enkä sitten tule syöttäneeksi häntä ennen kuin äänet on isompia ja hän paremmin hereillä.
Mukava saada vastauksia. Niin olenkin vähän ajatellut, että tämä on aika tavallista. En onneksi ole vielä jaksamisen äärirajoilla ja lapsi on esikoinen, joten voin ainakin nukkua aina silloin kun hänkin nukkuu.
- ap
Raskasta olisi myös syöttää toiselle isompia määriä kiinteitä kun niistä menee vatsa sekaisin ja yöt rikkonaisiksi. Allergiasta ei kyse, vaan vatsa ei vaan vielä valmis kiinteille.
Tsemppiä sulle. Koita ajatella et tää on vaan ohimenevä vaihe elämässä.
laittaa mahan vähän sekaisin. Vauva piereskelee enemmän ja saattaa kärsiä ummetuksesta. Eli ei varmaan olisi järkeä tuputtaa kiinteitä vauvalle nykyistä paljoa enempää.
Kiitos tsempityksestä ja jaksamista myös sulle! :)
Tuollaista meillä on ollut kaikkien kanssa siihen asti kun olen lopettanut imetyksen (en ole koskaan onnistunut lopettamaan vain yösyöttöjä). Kahden tunnin välein ovat oikeastaan aina syöneet, en muista että kiinteätkään olisivat kauheasti sitä väliä pidentäneet.
Olin alunperin ajatellut imettää ainakin ekan vuoden ja mieluusti vielä tuonkin jälkeen.
- ap
Mun mielestä tuo kuulostaa täysin normaalilta. Maitoa riittää hyvin kun lapsi kasvaa noin.
Alkuunhan tosiaan kiinteät eivät juuri auta siinä nälän poissapitämisessä kun se äidinmaito on tuhdimpaa.
Pikkuhiljaa taidot kasvavat ja imetystahti voi olla aika eirlainen 2-3 kk kuluttua.
Ja kun se maito on kuitenkin energiapitoisempaa kuin kasvissoseet, ei niistä välttämättä suurta apua ole. Mikään ei tietenkään estä kokeilemasta kiinteitä, lapsihan saattaa innostua kovastikin.