Miksi puolivuotias oksentaa 2-3 krt viikossa kiinteän ruoan jälkeen? ov
Eli viikon päästä puoli vuotta täyttävä vauvamme oksentaa pari kolme kertaa viikossa . Yleensä se tapahtuu iltapuurolla lisukkeista riippumatta (riisipuuro). Tänään hän onksensi bataatti-kesäkurpitsa-kukkakaalisoseen jälkeen. Tällä aterialla hän sai ensimmäistä kertaa perunaa.
Oksennus tulee jo sitterissä kesken ruokailun. Näillä ruokailuilla hän yleensä pyörittää päätään ja on levoton muutenkin.
Mistä tämä voisi johtua? Onko muilla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (11)
oli vauvana oksenteluvaiva. vatsaportissa oli joku ongelma.
Tosin tuo voisi viitata ehkä allergiaan. Vie pienokainen ihmeessä lekurille.
ruuassa on liian karkea. Meidän sihtikurkku oksenteli 2v asti jos oli liian karkeasti hienonnettua ruokaa. Puolivuotiaana oksenteli sileimmänkin soseen, maidolla mentiin pitkään...
Tästähän se hyvinkin voisi johtua. Ihmettelen vaan, että miksi ei oksenna aina vaan vain pari kertaa viikossa. Toisaalta voiko olla allergiaa, jos välillä tietty ruoka pysyy sisällä ja välillä ei.
Ei ainakaan kuulostanut hyvältä...
on hitusenkin rakeista tai rouheista koostumusta. Ei tule kuuloonkaan normaalit puurot, vain valmispuurot tai jauheesta tehty. Ja muutkin soseet pitää olla silkinsileää.
Meillä oli sama juttu kunnes tajusin, että oksennukset tulee aina porkkanaa sisältävän ruuan jälkeen. Vauvalle ei siis sovi porkkana, ja ongelmaa ei enää ole, kun porkkana on jätetty pois.
niin miksi oksentaa vain 2-3 kertaa viikossa, kun ruokailuja on 3x7 eli yhteensä 21 kertaa?
ap
pieni maha on täynnä ja sen takia on levoton ja pyörittele päätä kun ei halua enempää. Meillä joskus kohta 2v tekee samaa, ja yleensä se tapahtuu iltapuurolla jos on tapahtuakseen. Eli olen syöttänyt liikaa.
Ei oksentelun tarvitse aina tarkoittaa allergiaa.
korvatulehdus aiheutti tuollaista...
pieni maha on täynnä ja sen takia on levoton ja pyörittele päätä kun ei halua enempää. Meillä joskus kohta 2v tekee samaa, ja yleensä se tapahtuu iltapuurolla jos on tapahtuakseen. Eli olen syöttänyt liikaa.
Nyt lapsi on reilun yksi vuotta ja tiedän paljonko lapsi syö ja olen oppinut tulkitsemaan lapsesta että milloin ruoka on esim. pahaa/liikaa sattumia/olen antanut liikaa ruokaa yhdessä lusikassa tai että maha on jo täysi
onkohan vaarallista vai uskallanko odottaa 2 viikon päästä olevaan neuvolaan?