Onko muilla tällaista (ongelmateinistä)
Meillä siis 15-v poika, varsinainen ongelmateini. On kaikenlaista uhmaamista, karkailua, rikkoo jatkuvsti kotiintuloaikoja, käyttää alkoholia, tupakoi, ylipäätään häiriköi nyt kotona monella tavalla.
Ollaan oltu yhteyksissä kouluun ja käyty perheneuvolassa ja saatu hyvät ohjeet, mutta perkele kun niiden noudattaminen on miehelle aivan ylivoimaista. Sillä ei siis yksinkertasesti ole MUNAA pitää kiinni siitä, että vanhemmat laatii kodin säännöt, niistä pidetään kiinni ja jos niitä rikotaan, seuraa rangaistus. Yhdessä sossutädien kanssa sovittiin säännöt ja väännettiin rautalangasta ne pojalle, ja het ekan tilaisuuden tullen isä menee ja antaa periksi koska häntä inhottaa kun poika raivoaa. P..le, tästä jankattiin perheneuvolassa varmaan tunti, että vanhempien täytyy pitää kiinni siitä mitä on sovittu.
No nyt on nuori sitten tajunnut, mistä narusta kannattaa nykäistä. Ei tämä etene tällä tavalla mihinkään, olen niin vihainen!
Tänään oli siis poika lintsannut taas koulusta ja kuvitteli vielä pääsevänsä illaksi ulos ilmeisesti ryypiskelemään. On ihan selvä, että poikaa ei olis saanu päästää mihinkään, mut eikö mies mene ja anna pojan lähteä sillä aikaa kun mä olin kaupassa! Perusteena oli se ettei mies jaksa riidellä. Herranjumala kun ei tässä nyt enää tässä vaiheessa kun lapsi lintsaa ja juo viinaa, ole enää tärkeintä se mitä mies jaksaa ja mitä ei!
Millä mä väännän asian tuolle ukolle? Eihän meidän ole mitään hyötyä ravata missään perheneuvolassa tai koulukuraattorilla kun mies ei pysty pitämään mitään kuria.
Kommentit (9)
Just patistin miestä soittelemaan kavereiden vanhemmille, mutta ei se ole saanut aikaiseksi. Mutta oletko tosissasi sitä mieltä että jos on lintsannut koulusta tänään niin pitäisi antaa sen mennä ulos illaksi?
Ei mene jakeluun enkä ole samaa mieltä. Meillä on sovitut säännöt joissa on nyt perheneuvola tukena ja p--le niistä pidetään nyt kiinni. Tämä voi olla vimppa mahdollisuus ajaa teini takaisin oikealle tielle ja tottavie aion sen tehdä! ap
samaa mieltä, että varsinkin jos perheneuvolan kanssa on sovittu, niin sitten poika heti kotiin. Nyt vaan etsimään ja poikaa kotiin hakemaan. Mutta jos poika olisi lähistöllä kavereiden kanssa skeittaamassa/pyöräilemässä, niin sitten minusta olisi ok, mutta jos ette tiedä missä on niin sitten olisin jo huolissani. Soittele itse kavereiden vanhemmille,miehet on useinkin huonoja tuollaisissa asioissa. Kun löydätte poikanne, menette yhdessä hakemaan. Tsemppiä, ei ole kivaa aikaa tämä murkkuikäisen vanhempana oleminen. Aina on jotain pienempää ja suurempaa ongelmaa. Meilläkin pojan kanssa on ollut lähinnä kotona esiintyvää aggressiivisuutta, suuttuu pienemmästäkin asiasta todella tulisesti ja mm. heittelee tavaroita. Onneksi ollaan tähän asti pärjäilty ilman muita sosiaalisia ongelmia, kasvatusneuvolassa kävin kerran neuvoja hakemassa. Voin kuvitella, jos et saa poikaasi puhelimitse kiinni, mikä huoli ja murhe asian vuoksi on.
Mutta itse asiaan, meillä oli samanlaista, paitsi, että poika karkasi vaikka ikkunasta oli sitten kielletty yhtä sun toista, mutta teki niin kuin halusi.
Myöhemmin poika oli pakko sijoittaa eli antaa huostaan koulukotiin, mistä ei kyllä seurannut kovin hyvää, sillä poika ajautui rikoksiin sen jälkeen.
eli olen kakkos- ja vitosviestin kirjoittaja. On varmasti stressaavaa, kun omat viikonloput menevät "pilalle" teinin kolttosia katsellessa. Olisiko pojalla mitään mielesitä harrastusta, jota hän halauisi aloittaa, joka saisi ajatukset muualle viikonloppuisin? Onko hänellä mopoa? Mopoilu yleensä pitää poissa alkon käytöstä. Entäpä jos viikonlopuiksi lähtisitte koko perheenä jonnekin muualle, esim. sukulaisiin toiseen kaupunkiin? Entäpä viikonloppu isän kassa vuokramökillä? Jos ei poikaa kiinnosta vanhempien kassa oleilu, niin sitten vaikka akveri mukaan mökille, pysypähän poissa pahanteosta. Miellä on otettu kavereita mukaan reissuille ja vastavuoroisesti sitten poiak on pääässyt kavereidensa vanhempoien mukaan mökille, nytkin poika lähti kaverin mummolaan maalle kahdeksi yöksi.
Nämä vinkit nyt ei varmaan ihan tähän hätään auta, mutta tulevaisuutta ajatellen. Ymmärrän kyllä, että ei kaikilla ole mahdollisuutta hotellilomiin tai mökkivuokriin viikonloppuisin, mutta jotainhan se on teinien kassa keksittävä. Oletko ajatellut lahjoa kouolunkäynnin suhteen. Esimerkiksi koko viikko koulussa moitteettomasti tuottaisi elokuvalipun tms?
Kuulostaa melkein siltä, että isoin ongelma tälä hetkellä on mies, ei teini. Paha tuota käytöstä on saada kuriin niin kauan kuin mies toiminnallaan osoittaa, että käytöksen parantamiselle on olemassa muka vaihtoehto ja ryhdistäytymispyrkimykset ja kurinpito ovat makuasioita, joille on olemassa vaihtoehto...
Tai no eihän toi teinikään siitä helpoimmasta päästä näytä olevan, mutta miehesi on myös ongelma. VAlitettavasti se jättää sinut siihen tilanteeseen, että olet perheen ainoa aikuinen.
Älä enää jätä miestä ja teiniä kahden. Jos kerran mies "ei jaksa" pitää säännöistä kiinni, tee periksiantamisesta hänelle vielä hankalampaa. Raahaa molempia kokoajan mukanasi tai lähetä mies asioille kodin ulkopuolelle, jottei tämä jää teinin kanssa kahden.(Kaikkein hankalintahan tämä on tietty sulle, mutta koska jonkun täytyy, sä kestät sen)
Ja joo, poikaa ei olis saanut päästää tänään mihinkään, mutta tämän päivän osalta taitaa nyt olla myöhäistä, jos se poika kerran on jo kadonnut. Huomenna uusi yritys. Kaverien vanhempia voi yrittää soitella, mutta rehellisesti sanottuna, tuskinpa ne tietävät mistään mitään.
Yksi mikä tulee mieleen on että jos sen pojan lähettäisi loppukevääksi vaikka mummolaan tai veisi mökille. Taitaa olla sellaiset numerot tulossa, että ensi talvi menee lisäopetuksessa kuitekin, mut jos nyt sais tän tilanteen rauhoittumaan?
ja minäkin olen aiemmin ollut aika joustava ja kiltti, mutta nyt olen laittanut tiukat rajat, joista olemme pitäneet kiinni. Tyttö ei meinannut uskoa, esim. kun kerroin puhelinliittymän lähtevän jos vielä lintsaa (koska arestista ei ollut apau), niin se vaan sanoi, että "annatte kumminkin sen takaisin...". No ei annettu eikä anneta, ennen kuin tulee 4 viikkoa rikkeetöntä koulussa oloa, ja jos ei ennen kesää tule, niin ei saa liittymää takaisin koko kesänä. Tilalle ostin 10 euron/kk prepaid liittymän, sillä on pärjättävä (ihan ilman puhelinta en tahdo jättää, koska itsekin pitää saada se kiinni).
On ehdottoman tärkeää, että kun sovituista rajoista pidetään kiinni. Se on vaivalloista, pitää itsekin esim. olla kotona vahtimassa, että teini pysyy kotona eikä esim. mene tietokoneelle, katso telkkua tms, mitä nyt on sitten sovittu arestiin liittyväksi (meillä ensin oli vain netti-kielto, mutta sitten myös tv:n käyttökielto, paitsi vanhempien seurassa sai katsoa --> harvinaista "laatuaikaa" sekin...).
Meillä on myös porkkana, tyttö saa kesällä mopon, jos tulee se 4 viikkoa rikkeetöntä koulussaoloa ennen kesää.
Nyt tyttö on jo toista viikkoa ollut koulussa ilman lintsaamisia, sitä ennen oli kuukausi niin, että lintasi joka viikko 1-2 tuntia (yhteensä lintsannut viisi kertaa, eli kovin pahaksi tilanne ei ole vielä päässyt, tahdomme puuttua asiaan ajoissa, se lienee helpompaa nyt kuin myöhemmin).
Tupakkaa tyttö kokeili viime syksyänä, tupakoi parisen kuukautta, mutta lopetti sen, laitoimme niin tiukat rajat siihenkin (ei penniäkään rahaa meiltä, jos jotain tarvitsi välttämättä niin se hankittaisiin niin, että menemme yhdessä ostamaan).
Tyttön on ollut pari viime viikkoa erittäin hyväntuulinen, sellainen kuin oli ennen tätä teiniangstivaihetta, on katsonut meidän kanssa telkkua ja jutellut ja naureskellut ym. Minä itse olen sitä mieltä, että tyttö on loppujen lopuksi iloinen, kun laitoimme sille rajat ja pidimme niistä kiinni, vaikka se protestoikin, Mutta kyllä nuori ymmärtää, että rajoissa on kiinni välittämäisestä, ja on ehkä helpompaa olla jäämättä kavereiden kanssa mäkkäriin koulutuntien ajaksi, kun tietää että seuraksena on viikonlopun aresti ilman tietokonetta ja tv:tä ja koko kesä ilman omaa puhelinliittymää (jossa enemmän puheaikaa, tekstareita ja nettiyhteyskin) ja ilman mopoa.
Tosi kurjaa, jos miehesi ei pysty pitämään kiinni rajoista, se ei ole teinin edun mukaista ollenkaan, miehen vaan pitäisi yrittää jaksaa.
Lopuksi on pakko sanoa, että meidän tyttö on kyllä aina ollut aika kiltti siinä mielessä, ettei se ole koskaan uhmannut rangaistuksia - jos on määrätty aresti tai kotiintuloaika, se on aina niitä noudattanut, vaikka uhoaa välillä jotain muuta. Tiedän, ettei kaikilla ole näin helppoa.
Tsemppiä ja jaksamisia!
Onneksi tajuttiin lannistaa meidät lapset alusta alkaen. Nyt ovat sellaisia nyhveröitä, että niitä ei kukaan halua edes kiusata. Hikareita vai mikä se nimi nyt on.
Tosin ei meillä äitikään kiroile ap:n tavalla.
vastaako puhelimeen, kun soitat? jos tiedät missä on ja kenen kanssa, niin tarkasta onko selvinpäin. Jos ei ole niin haet kotiin miehesi kanssa, mutta jos poika on kavereiden kanssa ulkona muuten vaan niin ei kai siinä mitään. Meillä on vähän sama tilanne, paitsi, että pojalla ei onneksi ole vielä ollut alkon eikä koulun kanssa ongelmia. Sama tilanne siinä mielessä, että isä antaa aina periksi, kun ei jaksa "vääntää" ja minä äitinä olen se paskapää, joka määrää kotiintuloajat ja muutkin säännör.