Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuopukseni on nero

Vierailija
19.04.2011 |

Hän on vasta 4v. mutta lukee niin tikkukirjaimilla kuin tekstatenkin kirjoitetut kirjat. En tunne ketään vastaavalla tasolla lukemisen suhteen olevaa. toisaalta lapseni on aika kookaskin, muuten kyllä kehitystasoaan vastaavalla tasolla. Mutta kysymys kuuluukin, onko täysin poikkeavaa, että tuon ikäinen osaa lukea täysin ja kirjoitti kerran kirjeen, "tykkään sinusta äiti" .Olen ihan puulla päähän lyöty.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttei aivan tavatonta, tunnen yhden joka aloitti lukemaan 2-vuotiaana ja 3-vuotiaana luki hyvin kuvakirjoja ja 4-vuotiaana pidempiä kuten Saariston lapset.

Meillä kanssa poika aloitti lukemaan 2-vuotiaana, yksittäisiä yksinkertaisia sanoja kuten pallo, kissa, saari. Nyt on 3.5, muttei ole ihan hirveästi kehittynyt. Osaa lukea pidempiäkin sanoja, mutta ei lue vielä kirjoja. Kauheaa mielenkiintoa hänellä ei lukemista kohtaan ole joten emme ole sitten mitenkään auttaneet tai harjoitelleet. Katsotaan miten 4-vuotiaana. Alkaako lukemaan kirjoja vai pysytteleekö edelleen yksittäisissä sanoissa. Luulen että lukeminen on vielä niin hidasta ettei siksi edes viitsi yrittää kirjojen lukua.

Meillä lapsi oppi heti lukemaan sekä tikku että teksikirjaimia.

Vierailija
2/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi peruskoulujärjestelmämme lannistaa turhan illistelyn ja lapsestasi tulee normaali persu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lukenut jo nelivuotiaana ja tunnen pikkukaverin, joka on kirjoittanut nelivuotiaana.

Mutta ikäisekseen on toki kehitystä edellä.

Vierailija
4/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täysin poikkeavaa, mutta toki harvinaista.

Minä luin paljon siitä lähtien kun opin lukemaan, alta kouluikäisenä vaikka mitä. Alta 10-vuotiaana vielä enemmän :). Kotona ja isovanhemmilla oli kirjahyllyt täynnä "aarteita", joista osaa en edes ymmärtänyt kunnolla lukiessani, mutta kaipa niistä silti jokin jälki jäi.

Jos lapsesi on yhtään samankaltainen, niin tarjoa hänelle mahdollisuus lukea mahdollisimman paljon erilaisia kirjoja. Toki minulta rajattiin tietyt "aikuisten" kirjat ihan pienenä, mutta olen lukenut ns. klassikoita 7-10 -vuotiaana ja muistan ihan tykänneenni niistä.

Vierailija
5/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta. Aika moni tuttumme on ihan ihmeissään kun lapsemme lukee esimerkiksi tv:n tekstitykset nopeasti. Ja huom. emme ole ollenkaan opettaneet häntä. Siksi tämä tuntuukin oudolta. Vanhempi lapsemme 6 v. on lukemisessa samalla tasolla. Tämä nelivuotiaamme käyttää myös hyvin hankalia sanoja, esimerkiksi merkityksellisyys, elämys, epäluuloinen yms. Eli jotain erikoista neroutta olen havaitsevinani :)

Vierailija
6/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 5, joka päätyi kirjoittamisen ammattilaiseksi (vaikkei sitä ehkä näistä tänne skriipustetuista huomaakaan ;-)...)

Vierailija
7/7 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi lukemaan 3 vuotiaana. Kannustakaa häntä!