Mikä on FTP-siirto ja miten se toimii?
mulle on annettu tunnari ja salasana joiden avulla pitäisi siirtää yksi tiedosto, mutta en yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä.
AV-mammat osaa varmasti auttaa niin ei mun tartte paljastaa tyhmyyttäni tuolle tiedoston pyytäjälle ;)
Kommentit (5)
Ei mulle kerrottu mitään muuta kuin tunnussana ja salasana, näillä pyydettiin siirtämään tiedosto.
sulla täytyy olla tiedossa myös se kone (eli serveri eli palvelin) jolle tiedosto pitää siirtää. Samaten olisi varmaan hyödyllistä hakeaa ja asentaa joku graafinen FTP-ohjelma jolla saat hieman tiedostonhallinnalta näyttävässä käyttöliittymässä siirrettyä sen tiedoston eikä tarvitse alkaa komentoriviltä siirtämään...
FTP-ohjelmia on ilmaisena vaikkapa CuteFTP joka löytynee googlettamalla, tai vaikka FieZilla.
CuteFTP:stä löysin jopa ohjeen (tuossa tietysti palvelimen tietoihin ei kirjoiteta MBnetin palvelinta vaan se mihin sinun pitää tiedosto siirtää): http://www.mbnet.fi/mbinternet/ohjeet/cuteftp/
Sinun pitää tietää, mistä haet nuo fileet. Onko antajalla omat kotisivut tai organisaatiolla joku tiedostopalvelin?
Menet sinne FTP-sivustolle, annat käyttäjätunnuksen ja salansanan. Sieltä sitten aukeaa kansiot ja tiedostot. Klikkaa hiirellä sitä tiedostoa niin se pyytää tallentamaan.