Miksi vaalipuheissa niputetaan kaikki LAPSIPERHEET samaan ryhmään?
Sanotaa, että LAPSIPERHEILLE asuntolainan korkovähennys on ehdottoman tärkeää. Että LAPSIPERHEILLE kuuluu turvata hyvät julkiset terveyspalvelut, jotta lapset pääsevät korvalääkäriin. Että LAPSIPERHEILLE tarvitsevat kotipalveluja. LAPSIPERHEET tarvitsevat ansiotulovähennyksiä, lapsilisän sidottuna indeksiin jne. jne. jne. Yhdekäsn hyvää ja kymmenen kaunista.
Kuitenkaan LAPSIPERHEET eivät ole homogeeninen ryhmä. Itse olen keskiluokkainen ja ystäväni ovat keskiluokkaisia. Kenelläkään lähipiirissäni olevalla lapsiperheellä ei ole taloudellisesti mitenkään erityisen tiukkaa. Rahaa on kyllä löytynyt omakotitaloon, pariin autoon, vuosittaisiin ulkomaanmatkoihin, uusiin vaatteisiin ja ravintolaillallisiin.
Miksi näitä lupauksia ei kohdenneta KÖYHIIN lapsiperheisiin ja näin tasoiteta tuloeroja? Eivät kaikki lapsiperheet tarvitse lisätukea hengenpitimikseen!
Kommentit (3)
ylimitoitetut asuntolainat? Koska jokaisella tulevaisuuden toivolla täytyy olla oma 20 neliön huone, sitten vielä vierashuone isovanhempien kyläilyä varten. Ja iso piha, että on turvallista leikkiä kotona eikä tarvitse vahingossakaan naapurin Einari-Petterin kanssa jakaa leluja.
niputetaan, että näissä perheissä on kuitenkin tehty sellaisia ratkaisuja, jota kuitenkin merkittävästi heikentävät taloudellista pärjäämäistä suhteessa samassa tilanteessa oleviin lapsettomiin ihmisiin.
Onhan se ihan eri asia olla keskiluokkainen DINK-pariskunta, tai keskiluokkainen suurperhe, aivan varmasti ensin mainituilla on parempi taloudellinen tilanne.
Meilläkin on keskiluokkaiset tulot ( minä 3800, mies 4300) eli periaatteessa pitäisi olla hyvin rahaa käytössä. Mutta asuntolaina on suuri ja lasten hoitomaksut ( 2 pkssa 1 ekalla) vie 600e/kk nettotuloista jne. Joten yhtään ei ole ylimääräistä käytössä, vaan koko ajan rahat loppu.
ja sinkkujen verotusta pitäisi kiristää ja antaa nekin rahat lapsiperheille.
niputetaan, että näissä perheissä on kuitenkin tehty sellaisia ratkaisuja, jota kuitenkin merkittävästi heikentävät taloudellista pärjäämäistä suhteessa samassa tilanteessa oleviin lapsettomiin ihmisiin.
Onhan se ihan eri asia olla keskiluokkainen DINK-pariskunta, tai keskiluokkainen suurperhe, aivan varmasti ensin mainituilla on parempi taloudellinen tilanne.
Meilläkin on keskiluokkaiset tulot ( minä 3800, mies 4300) eli periaatteessa pitäisi olla hyvin rahaa käytössä. Mutta asuntolaina on suuri ja lasten hoitomaksut ( 2 pkssa 1 ekalla) vie 600e/kk nettotuloista jne. Joten yhtään ei ole ylimääräistä käytössä, vaan koko ajan rahat loppu.