Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäselvä puhe aikuisella

Vierailija
15.04.2011 |

On alkanut ärsyttää ihan hirveästi, kun en osaa näköjään puhua kunnolla. Sössötän ja sekoilen sanoissa. En osaa puhua selvästi ja tosi usein kuulen ihmisten sanovan että "mitä?". :/ Tämähän vaikuttaa niin ettei tule edes puhuttua paljon, olen tosi hiljainen ja jännittää aina puhua kun tietää että sanat ei tule kunnolla. Täytyy ihan tosissaan keskittyä siihen mitä aikoo sanoa. Tosi vaikeaa on myös soittaa puhelimella kun sanat menee sössöksi. :( Puheterapiaa aikuiselle?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlen kautta tämän bongasin, pakko oli nostaa. Itselläni on samaa vaivaa. Kaiken kukkuraksi olen ujo ja arka, joten on tod. hankala olla ihmisiin yhteydessä. Monta syytä miksei minusta varmaan pidetä.

Vierailija
2/10 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lievä änkyttäjä ja viettänyt puheterapiassa vuoden. AP:n tapaus oli minulle tuttua nuorempana. Sittemmin änkytykseni on pahentunut mutta puheeni selkeytynyt (paradoksaalista mutta totta). Tarkoitan sitä että vaikka änkytänkin (to-to-toistoa tai hiljaisia blokkeja), artikuloin sanat paremmin (varsinkaan sanojen loput jäi ennen sanottua vaimeasti), pidän katsekontaktia yllä ja kuuntelen ihmisiä paremmin. Ylipäätänsä asenne on enemmän sellainen että keskustelussa pyritään yhdessä kuuntelijan kanssa johonkin päämäärään, kuin että puhuminen olisi oman sieluni ja ajatusteni purkamista ja tulkitsemista. Enää ihmiset eivät kysy "mitä?" kun puhun, vaikka nuorempana sitä tapahtui paljonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ongelma, paitsi että mä puhun yleensä ihan kamalasti ja selvästikki. Välillä (melko usein nykyään) mulla käy niin, että kun selitän jotain pidempää juttua, se puhe lähtee puuuroutumaan ja kukaan ei saa mitään tolkkua. Ekan kuittauksen lähipiirin ulkopuolelta sain asiasta tänään enkä sitäkään ihan suoraan mulle sanottuna. Erityisesti silloin puheestani tulee epäselvää, kun pitää puhua isommalle yleisölle tai muuten vaan tuntemattomammille ihmisille, mutta arkitilanteissakin puheen tuottamisen kanssa on ongelmaa. Täällä puhutaan kuitenkin lähinnä aikuisten puheen epäselvyydestä, mutta olen itse 16 vuotias. Vaiva on kiusallinen eikä siihen puhumiseen keskittyminenkään aina auta. Puheterapiaan en itse välttämättä haluaisi mennä, että onko kellään tiedossa mitään vinkkejä puheen selkeyttämiseen?

Vierailija
4/10 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvinkin selkeä ja kantava ääni, jos puhun lujaa, esim. luennoin porukalle. Mutta sitten kun mun pitää puhua hiljaa eli normaalilla keskusteluäänellä, tulee suusta ulos kimiräikkösmäistä narisevaa puhepuuroa.

Vierailija
5/10 |
17.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuta vinkkiä kuin yrittää puhua hitaammalla tempolla ja kiinnittää huomiota artikulaatioon.

Vierailija
6/10 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhettani on tutkittu n. 5v, sen jälkeen kun puheeni alkoi vaikeutua(kuulo, neuro-mri, äänihuulet, puheterap. ym.) muttei syytä ole löydetty. Pystyn yllä laulamaan, mutta puhelinluuri lyödään usein kiinni, luullaan, että `känninen örveltää. Kaikkea on tutkittu, mutta apua ei ole saatu. Mikä neuvoksi ? Viimeksi lääkäri sanoi, että hyviä uutisia: tilanne ei ole huonontunut, mene kalaan ja unohda koko juttu. Puhe on vaikeaa varsinkin puhelimessa - ei saa selvää. Face to face onnistuu jotenkin. ei voi kaikkea kirjoittaa. Neuvoista kiiollinen.

Vierailija
7/10 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä puhevika mutta nolompi juttu se että väsyneenä tms koitan puhua nopeasti niin senat menevät sakaisin enkä aina itse edes huomaa koko juttua :/ voi helposti saada epämääräisen kuvan musta

Vierailija
8/10 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä teistä tuntuu, kun ei puhe onnistu? Mulla on viime aikoina koko ajan mennyt huonompaan suuntaan. Tiedän, mitä haluan sanoa. Keskityn asiaan. Mutta suu on jotenkin tunnoton. Ihan ku kieli olisi turvonnut, enkä pysty liikuttamaan sitä. Osaan siis puhua, mutta hyvin epäselvästi.

Vierailija
9/10 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. Vuosi sitten puheeni alkoi puuroutua. Sylkyä tulee paljon, olen käynyt sydänfilmissä, verikokeessa ja neurologisissa tutkimuksissa. Ei mitään ole löytynyt. Hammaslääkäri sanoi, ette kieleni on osittain tunnoton. Sillekään ei löytynyt mitään syytä. Toinen hammaslääkäri

sanoi, että syy on neurologinen. Tunnen olevani yksin tämän vaivani kanssa. Äänen sävykin on muuttunut ja sössötys pahentunut. En enää puhu julkisesti, saa kummia katseita, etenkin kun liikun lastelasten kanssaolen kuullut olevani kännikala ja huumeissa.

Vierailija
10/10 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut vähäpuheinen mutta ulosantini on kuitenkin aina ollut selkeää. Nykyisin olen kuitenkin alkanut sekoilla sanoissa ja sönköttää. Alkoholinkäyttöni on aina ollut hivenen liiallista vaikka en deekiksellä olekaan, mutta olisikohan mahdollista että olisin juonut aivoni pilalle?