Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitas-asunnosta

Vierailija
14.04.2011 |

Mitä pitää ottaa huomioon ostohetkellä entä jatkossa kun siinä asuu?

Tää on ihan tuntematona alue minulle. Olen yrittänyt netistä lukea kaikenlaista mutta pää ihan turvoksissa kaikesta informaatiosta.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla kova, koska talo on vuokratontilla. Asunnon maksimihinta määrätään kaupungin toimesta (nousee indeksin mukaan).

Vierailija
2/2 |
14.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitas tarkoittaa, että asunto on hintasäännöstelty eli siitä ei myydessä saa pyytää rajattomasti fyffeä.

Kun sen aikanaan myy, hinta on edelleen säädelty eli asunnon arvo ei kasva samalla lailla kuin vapailta markkinoilta ostetun.

Hintakattoa on ajoittain yritetty kiertää mm. pyytämällä osa hinnasta pimeästi tai vaikkapa "myymällä" samalla kodin irtaimistoa ylihintaan. Periaatteessa tuosta voi tulla kaupungille lunastusoikeus, mutta käytännössä tuskin joutuu vastuuseen.

Joillakin alueilla hitas-kattohinta on sen verran korkealla, että asunnosta ei edes myyjä saa sitä maksimihintaa.

Maksimihinta määritellään kaupungin viranomaisten toimesta, itse en tiedä, millä kaavalla (siihen vaikuttaa asunnon valmistumisvuosi, sijainti, asunnon kerros, varustelutaso, tehdyt remontit yms.).

Hitas-asunnot ovat kaupungin vuokratonteilla, joten niiden vastikkeet ovat vuokrakulujen vuoksi keskimäärin iinasen kalliimmat kuin vapailta markkinoilta ostettavien asuntojen keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi