Ärsyttää, kun vanhempien pitäisi osallistua lasten futisharrastukseen...
... apuvalmentajana yms.
Esim. HJK:lla näin, että yht'äkkiä harrastustoiminta onkin vanhempien käsissä.
Kommentit (33)
Koulun sali tai ulkokenttä ei maksa vuokraajalleen mitään. Ja kun vanhemmat valmentaa ja apuvalmentaa ja on joukkueenjohtajina, niin ainut maksu on lisenssit. Ja ne nyt montaa euroa olleet vuodessa.
Loput rahat menee edareitten turnausmatkoihin.
Eli sais maksaa lapselleen laadukkaan valmentamisen ja ne jotka haluaa harrastaa isien "ammattitaitoisessa" ohjauksessa, niin harrastais sitten niin?
Eli suoraan vaan ikäkausijoukkueeseen. Vapaaehtoistyötä tarvitaan lähikentillä
Koulun sali tai ulkokenttä ei maksa vuokraajalleen mitään. Ja kun vanhemmat valmentaa ja apuvalmentaa ja on joukkueenjohtajina, niin ainut maksu on lisenssit. Ja ne nyt montaa euroa olleet vuodessa.
Loput rahat menee edareitten turnausmatkoihin.
Eli siis piiri ottaa osallistumismaksun sarjoistaan. Maksu ei ole ihan pieni, koska sillä pitää kattaa piirin hallinto-, kenttä- ja tuomarikulut. Samoin kaikki turnaukset maksavat.
Lisäksi joukkue kuluttaa seuran palkattujen työntekijöiden työaikaa. Useimmissa jengeissä pelaajat eivät myöskään maksa mitään tai ainakaan täyttä hintaa seuran edustusasusta.
tiedän että nämä harrastukset eivät oikeasti pyöri ilman talkoolaisia, eli näiden harrastavien lasten vanhempia.
Harrastukseen kuuluu paljon muutakin kuin vain ne treenit. Lähes jokaisessa tulee jossain vaiheessa kilpailut/pelimatkat sekä kotikisoja. Tarvitaan vanhempia kuskeiksi sekä kisoja/pelejä järjestämään ja organisoimaan. Jos kaikkeen palkataan joku ulkopuolinen hoitamaan hommat, maksut ovat aika kovat. Sitten vasta valitusta tuleekin :)
Itsellä kokemusta yleisurheilusta, salibandysta, hiihdosta ja lentopallosta. Kaikki itse kerätyt rahat ja kausimaksut ovat menneet siihen mihin pitääkin, ainakaan meillä ei ole näillä rahoitettu mitään muuta kuin omia menoja. Paitsi tietysti jäsenmaksun muodossa seuran yleistä toimintaa, hallintokuluja ym.
nyt harrastus maksaa 140€/kausi ja 10€/kk, joten ei ilmaista!
kun toimin apuvalmentajana lapsen futisjoukkueessa. Eli ihan kiva rahallinen etu apuvalmentajalle vaikka ei tuosta paljoa tule tuntihinnaksi ja sitouttaa koko kesäksi heinäkuuta lukuun ottamatta.
Itse en tykkää istua kentän laidalla odottamassa vaan olen mielumin mukana, mutta ei mua haittaa vaikka muut vanhemmat eivät tee mitään. Se on heidän valinta.
Ja kun vanhemmat valmentaa ja apuvalmentaa ja on joukkueenjohtajina, niin ainut maksu on lisenssit. Ja ne nyt montaa euroa olleet vuodessa. Loput rahat menee edareitten turnausmatkoihin.
kannattaa tutustua toimintaan ennen kuin tulee tänne "tietämään" asioita.
Kyllä meillä kunta perii saleista vuokraa samoin jos pelataan muulla kuin hiekkakentällä. Lisenssit maksaa, pelipaidat makssa, hallinto maksaa (pankkitilien pyöritys jne). Ja pakko olla muutama palkallinen koska ei monia satoja harrastajia pyöritetä vapaehtoisin voiminkaan.
Vapaaehtoisvoimin yritetään räpiköidä eteenpäin. Ei se valmentaja nyt niin paljoa maksa. Liikunnanohjaajan ihan ok palkka on 25e/h, eli 10 lapsen joukkuessa se on 2,5e/kerta... Jos muissakin lajeissa harrastajat osaa itse pestä kamppeensa ja tuoda juomapullon mukaan treeneihin/ kisoihin, niin miksei jalkapallossakin voi jokainen hoitaa nämä asiat itse? Ei kun joka riivatun joukkueella täytyy olla huoltaja...
tulee vain yhdeksi tunniksi valmentamaan jonnekin kauaksi tuolla hinnalla. Tuo menee jo matkoihin. Ja tuosta pitää vielä maksaa verot + muut kulut. Ei kukaan ammattivalmentaja oikeasti viitsi.
Jokainen turnaus maksaa samoin lisenssi sekä peliasut ja jonkun hoidettava kenttävaraukset, kisavaraukset, maksut, tiedoitukset jne.
Suosittelen sinullekin tutustumista toimintaan niin ei tarvitse "kuvitella"
Kyllä ainakin isoissa kaupungeissa on juuri noin kuin ehdotit. On kaupunginosajengejä, joissa monesti isävalmentajat (ilman korvausta), talkootyöllä tehdään suurin osa rahoista, harjoitellaan siellä, mihin ilmaiseksi pääsee jne. Sitten on erikseen joukkueet, joissa vanhemmat maksavat enemmän, maksulliset valmentajat, hallivuoroja talvella jne.
Ei kaikkien pidä urheilla tullakseen huippu-urheilijoiksi, enkä ihan ymmärrä, miksi vanhemmat edes suostuvat maksamaan tuhansia (!) euroja vuodessa, vaikka lapselle riittäisi lähikentällä treenit pari kertaa viikossa ja kerran vuodessa turnausmatka, jossa yövytään koulun lattialla. Koska edelleen: ainakin isoissa kaupungeissa tarjotaan nykyisin mielestäni aika hyvin erityyppisiä joukkueita.
Ja minä olen se, joka aiemmin laskeskeli, mihin esim. pieni edariryhmä saa kulutettua 140e kk-maksut :)
nyt harrastus maksaa 140€/kausi ja 10€/kk, joten ei ilmaista!
jos et viitsi tehdä mitään lastesi eteen. Ärsyttäviä tommoset rutisijat.
Eniten ärsyttää ne, jotka ei yhtään osallistu mutta valittaa koko ajan jostain.
7 vuotta lasteni jalkapalloharrastuksen talkootyöläinen joukkueenjohtajan ominaisuudessa.