Miten tehdään pieniä tilda sydämiä? Vinkkiä miten saa kannan käännettyä?
Kommentit (9)
Itse olen tehnyt sellaisia 5 cm korkeita ihan ongelmitta.
Mulla on apuna sellainen syömäpuikko puinen, millä mä kääntelen kankaan.
sydämet kannattaa ommella ensin ja sitten vasta leikata kankaasta irti. Niin on helpompi saada terävät kulmat ommeltua.
Tilda-kirjassa neuvotaan pienet sydämet ompelemaan ensin sydän ääriviivojaan myöten hyvin tiheällä tikillä ja leikkaamaan sydän irti vasta ompelun jälkeen. Ompelun jälkeen sydämen toiselle puolelle tehdään reilu sentin pituinen viilto kääntöaukoksi (joka täyttämisen jälkeen ommellaan käsin kiinni). sydämen kärjen ja muutkin reunaosat saa siististi käännettyä vaikka grillitikun tylpällä päällä.
Onko mitään vinkkiä vai vaan kovan harjoittelun tulosta? Pitääpä kokeilla tikun avulla kääntämistä.
ompelen terävät kulmat näin:
| |
| |
| |
-
Jokainen noista viivoista on niin kuin pisto, eli sinne kulmaan yksi pisto toiseen suuntaan, kääntyy helpommin ja kulmasta tulee nätti. Ei enempää pistoja, muuten kulmasta tulee pyöreämpi
ja tietenkään tämä palsta ei voinut näyttää noita viivoja oikein:
|.....|
.|...|
..|.|
...-
katso vain viivoja, älä noita pisteitä tuossa kuvassa, jos tämä suostuisi nyt näyttämään ne oikein
Itse olen nyt joutunut tekemään pisto kerrallaan. ON se hankalaa vaikken mikään tumpelo käsitöissä olekaan.
Sydämet on hankala ompela koneella ja saada käännettyä oikeinpäin. Mikä auttaisi? KAnta on niin terävä.