Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhuuko teidän lapset Turun murretta (ei-turkulaiset)?

Vierailija
10.04.2011 |

Mun lapsi, 2,5 v. puhuu kuin pieni turkulainen. Erityisen usein käyttää konditionaalia imperfektin tilalla. Turkulaisia ei ole lähipiirissä, joten mietin, että onkohan tämä jokin kielen kehityksen vaihe, josta ne turkulaiset eivät ole päässeet eteenpäin :D

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen jäävi vastaamaan, turkulaisena :)

Mietin että saanko nyt kaikki turkulaiset kimppuuni.

ap

Vierailija
2/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mitä tapahtus?

En enää uskaltanut puhua menneessä aikamuodossa, kun en ymmärtänyt, missä virhe oli...

Onpa omakin lapseni joskus livauttanut jotain tyyliin "se kaatus"... Ihan hyvä teoria siis ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltu sukuloimas. Kyllä se on kuulkaas niin et kaikki lapset syntyy luonnostaan turkulaiseks ja sosiaalisen oppimisen kautta saavat sit muita nyansseja. Sen takia tamperelaiset teekkaritkin käy aina pomppimas turun toril et turku vajois aurajokke. Ne on kateellisia.Turkulaiset on tän aina tienny, mutta on viisaasti ollu hiljaa- ja näytelly varmuuden vuoks viel hiukan äkkiväärää ja hölmöä:)

Vierailija
4/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mitä tapahtus?

En enää uskaltanut puhua menneessä aikamuodossa, kun en ymmärtänyt, missä virhe oli...

Onpa omakin lapseni joskus livauttanut jotain tyyliin "se kaatus"... Ihan hyvä teoria siis ;-)

Tätä on jatkunut noin 2-vuotiaasta, ja näyttää olevan edelleen vallitseva puhetapa lapsellani. Muitakin lieviä turkulaisuuksia on, mutta tuo on selvin.

ap

Vierailija
5/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuuluu vajavaisuuteen.

Vierailija
6/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mitä tapahtus?

Tätä on jatkunut noin 2-vuotiaasta, ja näyttää olevan edelleen vallitseva puhetapa lapsellani. Muitakin lieviä turkulaisuuksia on, mutta tuo on selvin.

ap

opitaan joku imperfekti, jonka sijamuotoa sitten sovelletaan jokaiseen verbiin.

Meillä eskarillakin tulee toisinaan joitain hassuja verbejä, ei tosin turuksi.

Vierailija
7/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että olen tämän "ongelman" kanssa yksin. Lapseni, nyt 2-vuotias, puhuu kuin turkulainen.

Emme kumpikaan ole turkulaisia ja itse olen aivan idästä. Mutta tunnistan turkulaistyylin, koska opiskelin Turussa.

Tiedän todella, mitä tarkoitat. Toivon, että lapsellani menee vaihe ohi. Kumpikaan meistä ei puhu Turun murretta.

Vierailija
8/8 |
10.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen jäävi vastaamaan, turkulaisena :)