Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveyskeskuslääkärit panttaavat antibioottikuureja?!

Vierailija
06.04.2011 |

Ilmeneekö niin paljon antibioottien "väärinkäyttöää".. vai mitä helv... sama tappelu työterveydessä.. Yksityisellä ei tarvitse ruikuttaa reseptiä ja saa taudin pois. TIEDÄN, että antibiootteja syödään turhaan, mutta eikös se ole jokaisen aikuisen oma ongelma.. itse tunnen kroppani ja tiedän milloin kuuri on tarpeen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse myöskään syönyt kuurin kuuria toisinaan tulleisiin poskiontelotulehduksiini. Tulehdukset on varmistettu sinuscannilla, joten olivat ns. "oikeita" tulehduksia. Hyvin parantuivat, joskin se otti oman aikansa. Minun kokemukseni on, että lääkärit määräävät edelleen liian nopeasti antibiootteja näihin, itsekin sain/olisin saanut reseptit mutta en käyttänyt niitä.

Vierailija
22/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehoa melkein mikään antibiootti, on joku yksi ainoa vaihtoehto ja sekin suonensisäinen. Pian kehittyy resistenssi sillekin yhdelle tehoavalle ja sitten ollaan taas kuin aikakaudessa ennen antibiootteja, kuolleisuus bakteeritauteihin kasvaa huikeasti.

Vierailija
24/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiootit tehoavat vain BAKTEERITULEHDUKSEEN, oli se sitten korvassa, onteloissa tai missä vain. Virustulehdukseen ne ensinnäkään eivät tehoa, toisekseen ensin virustulehdukseen turhaan syödyn kuurin jälkeen jos tuleekin sekundäärinen bakteeritulehdus, tarvitaankin jo edellistä laajakirjoisempi antibiootti etcetera.

Poskiontelotulehdus voi olla joko viruksen, tai bakteerin aiheuttama.

Jos lääkäri ei määrää ab, hän lähtökohtaisesti tulkitsee tilanteen olevan viruspohjainen.

Ap, vastaisitko missä olet kirjoittamani kanssa eri mieltä! Vai etkö ole vain ymmärtänyt tätä

Vierailija
25/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että tilannetta seurattaisiin usein, eikä tarvittaisi antibiootteja. Meillä on monet korvatulehdukset hoidettu ilman antibiootteja, sillä nehän yleensäkin paranevat ilman. Tk:sta saisi heti tropit, koska täällä ei ainakaan voi seuraavana päivänä mennä näyttämään tilannetta.

Ja juttu on kyllä niin että kroppa ei erota mikä sen tulehduksen on aiheuttanut. Ei edes ap voi tietää ilman tutkimuksia mitä tarvitsee.

Vierailija
26/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon määrättiin hevoskuuri,en kuitenkaan syönyt kuuria ja tauti parani itsekseen,tosin hitaammanpuoleisesti,eikä tullut jälkitauteja. Lääkäri joka ei määrännyt sinulle antibioottia ei katsonut sitä tarpeelliseksi

Vierailija
27/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillekään yksityinen korvalääkäri todellakaan kirjoita antibiootteja "noin vain", vaan tilanne harkitaan ja tutkitaan aina erikseen. Tk:issa taas noita varmuuden vuoksi antibiootteja -reseptejä kirjoitellaan paljon helpommin.

antibiootit tehoavat vain BAKTEERITULEHDUKSEEN, oli se sitten korvassa, onteloissa tai missä vain. Virustulehdukseen ne ensinnäkään eivät tehoa, toisekseen ensin virustulehdukseen turhaan syödyn kuurin jälkeen jos tuleekin sekundäärinen bakteeritulehdus, tarvitaankin jo edellistä laajakirjoisempi antibiootti etcetera.

Poskiontelotulehdus voi olla joko viruksen, tai bakteerin aiheuttama.

Jos lääkäri ei määrää ab, hän lähtökohtaisesti tulkitsee tilanteen olevan viruspohjainen.

Ap, vastaisitko missä olet kirjoittamani kanssa eri mieltä! Vai etkö ole vain ymmärtänyt tätä

Vierailija
28/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on vaan niin pihalla tuon antibioottihimonsa kanssa. Ne ei pure useimpiin flunssiin, tavallinen flunssa ei itseasiassa edes bakteeriperäisenä tarvi antibiootteja. Antibioottien käyttöä pitäisi rajoittaa joka tavalla. Tuntuu, että normaalitkin sairaudet pitäisi vaan lääkitä heti pois. Ihmiselle tekee hyvää sairastaa, vastustuskyky paranee, kun omat mekanismit joutuu joskus edes taisteluun. Ei iske syövät ja muutkaan oikeasti pahat sairaudet niin helposti.

Vierailija
29/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän hyvin ihmiset tuntuvat nykyän tietävän ab-hoitojen edut ja haitat - tai sitten vain tänään on sattunut tavallista enemmän valveutunutta väkeä paikalle! Meilläkin on pöytälaatikossa ab-resepti korvatulehdukseen, mutta lääke jätettiin tarkoituksella ostamatta. Varaan kontrolliajan kuukauden päästä korvalääkärille, ja jos ei tulehdus ole parantunut, niin harkitaan asiaa uudelleen.

Vierailija
30/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta ei kehittyisi resistenttejä bakteerikantoja. Hyvin ovat tepsineet.

Vierailija
31/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvi koko ajan sairastaa.

Vierailija
32/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heräsin pari vuotta sitten yöllä aivan järkyttävään korvasäkyyn. Nukkumisesta ei tullut särkylääkkeiden voimallakaan mitään. Koska tällaista ei ollut sattunut aiemmin, lähdin päivystykseen, jossa sain erittäin nyreän vastaanoton sairaanhoitajalta ja kyllästyneen oloinen lääkäri (en kyllä ihmettele sen iltaisen asiakaskunnan jälkeen) määräsi antibiootti-kuurin.

Meni kolme päivää ja korva oli edelleen kipeä ja tukkoinen. Menin työterveyteen, joka yksityisellä puolella. Lääkäri katsoi korvaa kerran ja totesi sen olevan turvoksissa, ei tulehtunut. Syynä ehkä allerginen reaktio (myöhemmin kävi ilmi että syynä oli ollut ilmeisesti illalla juotu valkoviini). Pudisteli päätään antibioottikuurille ja käski hakemaan apteekista reseptivapaata antihistamiinia. Olo parani lähes heti.

Eräässä tuttavaperheessä on saman ikäinen tyttövauva kuin meillä. Lapsi oli alkanut pidellä korviaan, ei itkenyt tai muuten osoittanut että ne ovat kipeät. Hänet oli viety lääkäriin, joka todennut korvatulehduksen ja määrännyt antibiootti-kuurin.

Myös meidän tyttö pitelee usein korviaan, minusta lähinnä idealla "Hei, mitkäs nämä härpäkkeet ovat?" En tietysti ole niitä korvia nähnyt, enkä osaisi edes katsomalla sanoa olivatko ne tulehtuneet, mutta kuinkahan paljon turhia antibioottikuureja määrätään, koska lääkärit eivät jaksa väitellä asioista paremmin perillä olevien asiakkaiden kanssa.

Muistaakseni Hesarissa oli joku aika sitten juttua kuinka lääkärit ovat pyytäneet, että heidän oikeuttaa määrätä antibiootteja rajoitettaisiin, jotta voisivat vedota siihen(?).

Vierailija
34/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähtee nyt hakemaan antibioottikuuria jotta pääsee huomenna töihin.

Vaivaan kuin vaivaan haki antibioottia, jos ei herunut, vaihtoi lääkäriä.

Ei koskaan hoitanut itseään kuntoon esim. lepäämällä. Poltii röökiä ketjussa ja oli hirveän ylipainoinen.

Noin 10 kuuria vuodessa veti. Välillä pari peräkkäin kun ei eka enää auttanut.

Vierailija
35/44 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös näyttöä siitä lasten korvatulehduksista yllättävänkin suuri osa menisi ohi ilman ab-kuuria. Kyllä ainakin itse yritän vältellä viimeiseen saakka ja tuo nenäkannu on oikeasti pop! Auttaa niin allergiaan kuin "alkavaan" poskiontelontulehdukseenkin. Mutta sitä pitää käyttää ainakin yhtä usein kuin ottaa niitä tabuja eli 3krt päivässä, aluksia vaikka useammin. Ja allergia aikana auttaa huuhtelemaan esim. kaupunkireissun jälkeiset pölyt nenusta... :)Ja totta että lapset usein harovat korviaan ihan muutenkin. Itse aina kokeilen painamalla lapsen korvan takaa, ei ole ollut tähän mennessä kipeän oloiset ikinä eikä ole korvissa tulehduksiakaan ollut, kai. Ikääkin vain 11kk kyllä.

Vierailija
36/44 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66-vuotias lastenhoitaja ja noista korvatulehduksista ja teille antibioottien vastustajille. Minulla oli isä ja kaksi sisarta jotka lapsuudessa sairastativat korvatulehduksia, silloin ei näitä vihattuja antibiootteja ollut ja kuinkas siinä sitten kävi. Heitä ei hoidettu antibiooteilla vaan kotikonstein koska silloin maaseudulta ei lääkäriin niin vain päästy. Seurauksena oli että isältäni joka

nyt on toki jo matkansa päättänyt tuli kumpaankin korvaan voimakas kuulonalenema joka aikuisiässä todettiin. Sisarillani jotka ovat minua joitakin vuosia vanhempia sama juttu vihattuja antibiootteja ei käytetty ja seurauksena oli että kummaltakin meni toisesta korvasta kuulo täysin. Toisella siarellani oli niin paha tilanne että kun aikuisena työoterveyshuollossa asia huomattiin niin mitään ei ollut tehtävissä koska korva oli niin märkinyt että kuuloluu oli valunut kokoaan ulos näin totesi korvalääkäri, kuuloa ei luonnollisestikaan pystytty palauttamaan millään konstin. Sitten oma lapseni sairastivat myöksin korvatulehdukisia ja antibiootit tehosivat aina ja onneksi lapseni ovat säilyttäneet kuulonsa ja osaavat myös hoitaa omat lapsensa että kuulonmenetykseltä ovat säästyneet. Voi olla että kokematon lääkäri määrää turhaankin antibiootit mutta voi myös olla että jos lapsella todella on korvatulehdus niin aikuinenkaan ei jaksa itkevän ja kivuliaan lapsen kanssa joka valvoo yökaudet että tapaus aina kerrallaan mikään asia ei ole niin mustavalkoinen kun se ehkä äkkiä ja varsinkin nuorena näyttää.

Vierailija
37/44 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66-vuotias lastenhoitaja ja noista korvatulehduksista ja teille antibioottien vastustajille. Minulla oli isä ja kaksi sisarta jotka lapsuudessa sairastativat korvatulehduksia, silloin ei näitä vihattuja antibiootteja ollut ja kuinkas siinä sitten kävi. Heitä ei hoidettu antibiooteilla vaan kotikonstein koska silloin maaseudulta ei lääkäriin niin vain päästy. Seurauksena oli että isältäni joka

nyt on toki jo matkansa päättänyt tuli kumpaankin korvaan voimakas kuulonalenema joka aikuisiässä todettiin. Sisarillani jotka ovat minua joitakin vuosia vanhempia sama juttu vihattuja antibiootteja ei käytetty ja seurauksena oli että kummaltakin meni toisesta korvasta kuulo täysin. Toisella siarellani oli niin paha tilanne että kun aikuisena työoterveyshuollossa asia huomattiin niin mitään ei ollut tehtävissä koska korva oli niin märkinyt että kuuloluu oli valunut kokoaan ulos näin totesi korvalääkäri, kuuloa ei luonnollisestikaan pystytty palauttamaan millään konstin. Sitten oma lapseni sairastivat myöksin korvatulehdukisia ja antibiootit tehosivat aina ja onneksi lapseni ovat säilyttäneet kuulonsa ja osaavat myös hoitaa omat lapsensa että kuulonmenetykseltä ovat säästyneet. Voi olla että kokematon lääkäri määrää turhaankin antibiootit mutta voi myös olla että jos lapsella todella on korvatulehdus niin aikuinenkaan ei jaksa itkevän ja kivuliaan lapsen kanssa joka valvoo yökaudet että tapaus aina kerrallaan mikään asia ei ole niin mustavalkoinen kun se ehkä äkkiä ja varsinkin nuorena näyttää.

Vierailija
38/44 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa otanta on aina hyvin pieni ja lääkärien ammattikunnassa on

samoin kuin kaikissa muissakin ammattikunnissa sekä hyviä että vähemmän päteviä tyyppejä.

Vierailija
39/44 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitteko dokkaria jenkeistä,jossa on arveltu antibioottien olevan syynä autismin kasvuun?

Vierailija
40/44 |
07.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähtee nyt hakemaan antibioottikuuria jotta pääsee huomenna töihin.

Vaivaan kuin vaivaan haki antibioottia, jos ei herunut, vaihtoi lääkäriä.

Ei koskaan hoitanut itseään kuntoon esim. lepäämällä. Poltii röökiä ketjussa ja oli hirveän ylipainoinen.

Noin 10 kuuria vuodessa veti. Välillä pari peräkkäin kun ei eka enää auttanut.

Ja mun entinen pomo kehotti "hakemaan antibioottikuurin" jos uskalsin jäädä hoitamaan kuumeista flunssaa kotiin. Oli sitä mieltä, että olen vähän tyhmä kun en itse tajua tällaista... On se vaan jännä että tosiaan osalla ihmisistä on edelleenkin se käsitys, että antibiootin "saaminen" ratkaisee kaiken ja parantaa kaikki pulmat ja on sitä "oikeaa hoitoa". Mun moni työkaverikin on tosi tyytyväinen lääkärikäyntiinsä, jos sai mukaan antibioottikuurin - silloin lääkäri on oikeasti välittänyt potilaastaan ja "tehnyt asialle jotain" eli he ovat kokeneet saavansa silloin hyvää hoitoa. Sensijaan jos kuuria ei ole irronnut, ovat olleet pettyneitä eikä lääkärille kovin mairittelevaa arvosanaa ole tullut. Luulisin että tuon seikan takia lääkärit sortuvatkin edelleen antamaan niitä arvailun varaan perustuvia reseptejä =(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi