"Opettajat narsistien ykkösriistaa"- Maarit Tastulan Seitsämäs taivas 3.4.2011 klo 21
"Pakene, kun vielä voit"
...Narsistien uhrien asianajaja Markku Salo oli Maarit Tastulan haastateltavana su 3.4.2011 klo 21. Hän on kirjoittanut aiheesta myös koskettavan kirjan.
Kommentit (14)
Ja ovatko lapset vai lasten vanhemmat narsisteja?
on valtaosa empaattisia, joustavia, ymmärtäväisiä opettajia, jotka hakevat avioeroa narsistisesta miehestään viimeisillä voimillaan enne itsetunnon nujertamista (Seitsämäs taivas ohjelman mukaan 3.4.2011).
t. ap
käyttää keskimääräistä enemmän opettajien lapsia?
Jos opettajaperheessä on näitä narsistisia puolisoita tavanomaista enemmän, heijastuuhan se tietysti lapsien psyykkiseen hyvinvointiin.
Olenkin miettinyt, miksi opettajien lapsissa on enemmän mielenterveyspalveluiden käyttäjiä kuin muissa ryhmissä.
ja opet voivat itsekin olla keskivertoa väsyneempiä kasvattajia, koska ovat ammattikasvattajia
t. ap
ovat ehkä keskmääräistä tunnollisempia suorittajia, ja vaativat itseltään melko paljon - ehkä lapsiltaankin. Toisaalta ovat sopeutuvia, eivät mitään kyseenalaistajia. Ehkä tallaiset ihmiset kokevat jatkuvaa riittämättömyydentunnetta ja siirtävät sen lapsiinsakin?
t. kahden opettajan lapsi, jolla masennustaipumus ja liikaa itsekriittisyyttä, mutta joka kiertää narsistit kaukaa
"vampata"
t. ap/
ps toivottavasti kyseinen ohjelma "Seitsämäs taivas- pakene vielä kun voit"
tulee uusintana- se oli aika rajua katsottavaa narsismi-aiheesta kiinnostuneille
Eräs tuttavani käytti kyseistä asianajajaa. Tuttavani ammatti - opettaja.
hyvin puolensa pitäviä tyyppejä, jotka itse inhoavat ujoa ja hiljaisia lapsia. En ole törmännyt sellaisiin "uhrityyppeihhin", kiltteihin ja empaattisiin. Kaipa niitäkin on....
on ollut sellaisia kilttejä ja tunnollisia "kympin tyttöjä".
päässyt koska on liian hiljainen. Räiskyvät vähemmän lahjakkaat tyypit meni ohi.
päässyt koska on liian hiljainen. Räiskyvät vähemmän lahjakkaat tyypit meni ohi.
Ja on hyvä, jos nykyään tuleekin muunlaisia opettajia, kuin sellaisia, jotka hyväksyvät vain hissukat.
Mä esim. olen kärsinyt vilkkaasta luonteestani koko elämäni. 6 vuotta ala-asteella opettaja antoi huonoja numeroita aineista, joissa olin oikeasti todella hyvä siksi, että en ollut hiljaa tunnilla. Osallistuin, viittasin, tehtävät oli aina tehtynä jne. mutta koska pulisin liikaa, niin 7 oli numero. Yksi tuollainen aine oli käsityöt, joissa olin luokan paras. Ja kas kummaa, heti kun pääsin yläasteelle, sain erikoisstipendin käsitöistä ja numero oli 10. Samoin matematiikka, biologia, äidinkieli jne.Oli siinä äidillä ihmettelemistä.
Myös myöhemmässä työssäni olen törmännyt näiden "kilttien tyttöjen" taholta ihan törkeään simputukseen vilkkaampia oppilaita kohtaan. Olen ollut esim. ohjaamassa kevätjuhlaesityksiä kuudenluokkalaisille, ja varsin usein opettaja ( sellainen entinen nörtti) on tullut sanelemaan roolit uusiksi, koska eihän ne vilkkaat oppilaat voi pystyä tekemään teatteria, kun eivät osaa olla hiljaa hänen tylsillä tunneillaan. Sitten roolit on yritetty antaa jollekin hissukkalapselle, joka on opelle mieluisa oppilas. No eipä ole onnistunut, vaan jokaiselle kykyjensä mukaan.
antavat numerot alakanttiin. Ovat itse räväköitä ja ulospäinsuuntaututneita ja pitävät kaltaisistaan lapsista.
on myös opettaja?
Onko siis narsistit keskimäärin itse opettajia?
sanontaa yli kaiken! Ihminen saa olla kiltti ja tunnollinen, mutta mitä ihmettä hyvät arvosanat siihen liittyvät? Ja miten nuo ominaisuudet saadaan väännettyä negatiivisiksi?
Itse ainakin oli "kympin tyttö" siksi, että olin älyttömän kunnianhimoinen. Kiltti en ole, enkä ole koskaan ollut. Tunnollisuuskin on vähän kiikun kaakun.