Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: missä vaiheessa synnytystä olet pyytänyt kivunlievitystä?

Vierailija
04.04.2011 |

Tai lähinnä kuinka kipeä olet ollut asteikolla 1-10?

Mun tuli tuosta toisen ketjun sietämättömästä kivusta mieleen, että olenkohan ollut melko sekaisin, kun oon synnytyksissä ollut sen 10 pisteen kivun kanssa aina muutaman tunnin ennenkuin olen pyytänyt kivulievitystä. Pitäisiköhän nyt pyytää kivunlievitystä siinä vaiheessa kun kivut alkaa olla 5 pisteen luokkaa?

Eli missä vaiheessa kipuasteikkoa 1-10 olet pyytänyt kivunlievitystä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa kun huomaan etten pysty kivultani hengittämään kunnolla.

Vierailija
2/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeks sain, kun oin 8 cm auki, aika kipeeltä tuntui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin kysyin olisko jotain pilleriä tähän kipulääkkeeksi :) no eipä ollut.

kaasua en huolinut enkä mitään muutakaan. Kipu oli asteikolla 10.

Vierailija
4/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minusta alkoi tuntua siltä, että voimat loppuvat ennen aikojaan, jos en saa välillä levätä kivulta. Supistukset tulivat tässä kohtaa kahden minuutin välein.

Vierailija
5/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se sitten lähti.

Vierailija
6/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivut asteikolla ehkä 7. Tokaa kun menin tekemään, niin ilmoitin heti kättelyssä, että puudutetta ja sassiin :)

Vierailija
7/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu pahimmillaan avautumisessa 8-10cm, silloin kipua ehkä asteikollasi jotain 9 luokkaa. Kiemurtelin, mutta ihan kestettävissä oli.

Vierailija
8/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun synnytystä vauhditettiin tipalla ja kalvojen puhkaisulla, niin kätilö siinä sitten tarjosi epiduraalia, johon suostuin. Siihenkään asti kipu ei ollut sietämätöntä, ilokaasulla pärjäsi. Mutta epiduraalin jälkeen ei mitään kipuja, edes ponnistusvaiheessa. näin hyvin siis Lahdess =)

Vierailija
9/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaa synnytystä käynnisteltiin osastolla ja tuossa vaiheessa, kun pyysin lievitystä, melko kivuttomia säännöllisiä supistuksia oli ollut ensin yli vuorokauden, sitten kunnolla kivuliaita (muttei pahoja) säänn sup toisen vuorokauden ja lopulta erityisen kivuliaita supistuksia (sellaisia, ettei voinut olla oikein mitenkään päin niiden aikana) kahdeksan tunnin ajan. Sain ensin petidiinipiikin, sitten mut siirrettiin saliin, kalvot puhkaistiin, sain epiduraalin ja vauvat oli ulkona kolmessa tunnissa.

Ekassa synnytyksessä, joka myöskin oli käynnistetty, pyysin apua vasta, kun en oikeasti enää kestänyt ollenkaan. Sitten jouduinkin vielä odottelemaan saliin pääsyä ja epiduraalia kolme tuntia, onneksi tokalla kerralla tajusin pyytää aiemmin. Oli vielä hieman reserviä jäljellä.

Minusta oikea aika pyytää kivunlievitystä on se, kun tuntuu, ettei enää jaksa kipujen kanssa. Ei kannata odottaa siihen saakka, että on täysin sietämätöntä.

Vierailija
10/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammin kuule tuollaisia tarinoita kuin kympillä? siinä ollut sitten tosi mukava kätilö. Enemmän aina kuulee näitä, ettei ehditty laitaa epiduraalia tai ei saanut ollenkaan enää.

Vierailija
11/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaapas minulle kuinka Teidän mielestänne määritellään tuo kipu? Minusta se oli ihan hoopoa, kun kätilö tulee kysymään, mitenkä kovasti sattuu asteikolla 1-10. Kuinka siihen nyt oikein voi vastata? Kaikilla on erilainen kipukynnys ja kuinka voit vastata, kun ei tiedä kuinka pahaksi se kipu voi yltyä ilman kivunlievitystä!!!

Epiduraali kiitos vaan heti, kun supistukset alkaa tehdä kipeää ja paikat on sen verran auki, että se vaan annetaan. Miksi kärvistellä suotta, kun voi rauhassa himmailla ihanasti puudutettuna ja odotella vaan rauhassa ponnistusvaihetta. :)

Vierailija
12/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jokaisen 1-10 on erilainen, mutta oon ainakin niin usein kokenut kympin kipua että tiedän miltä se tuntuu.

Mäkin vähän ihmettelen, että eikö kätilöt näe naamasta kun toinen on jo rajatiloissa, että tarjoaisi jotain kivunlievitystä? Kaikki ei tajua sitä ajoissa pyytää.

Vierailija
13/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin lääkettä ekan kerran kun tulin sairaalaan näytille, olin 2cm auki mutta kirvelsi jo niin mojovasti.. tässä kohdin supistuksia oli tosin ollut jo 12h ajan. Panacodia antoivat ja ihan kun se nyt olis mitään auttanut ;) ei ottaneet vielä sisälle, seur.kerran kun mentiin näytille 5h päästä, kun supistuksia tuli 4min välein, kohdunsuu oli 3cm auki!! mutta olin jo niin kipeä että ihana kätilö sanoi että otanko epiduraalin, kun anestesialääkäri sattui olemaan maisemissa. Kumma miten kipeitä voivatkaan olla vaikkei paljon ollut edes auennut.. sanoisin että asteikko oli 5 kun sain epiduraalin. Sen kipeämpää ei tehnyt enää missään vaiheessa synnytystä :) :) lisäannoksia sain 2 kertaa ja ponnistusvaiheessa en tuntenut kipua lainkaan, kun kätilö puudutti välilihan niin ajoissa. Mukava kivuton synnytys vaikka kestikin yht. 24h.

Vierailija
14/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina on tarjottu. Oon kyllä vähän sellanen etten ehkä ees osais pyytää, vaan kärvistelisin loppuun asti.

Vierailija
15/15 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme tulleet onneksi ilman mitään kivunlievityksiä. Kieltämättä olen ollut aika kipeä se kymppi viimeinen tunti että olen kyllä ollut järjettömän kipeä mutta toisaalta se ei ole haitannut kun tiesin jo siinä vaiheessa että vauva jo melkein syntyy. Olen itse halunnut"kärsiä"koska pidän lääkkeetöntä synnytystä tärkeänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä