Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset hautajaiset pidetään lapselle,

Vierailija
03.04.2011 |

joka on kuollut lähes vastasyntyneenä? Kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin ihan pienet. Siunaus tilaisuudessa oli vain me vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat. Kahvit oli kotona, ja ylläolevien lisäksi paikalle tuli myös pappi. Uurnan laskussa samat paitsi sisarukset jäi kotiin.

Tiedän myös tapauksen, jossa hautajaisiin haluttiin kutsua paljon vieraita - n. 50 henkilöä saapui paikalle.

Eli tosiaan, varmasti riippu paljon omasta halusta ja voimavaroista millaiset hautajaiset haluaa/jaksaa järjestää!

Vierailija
2/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vieraita taisi olla noin 40, lähin suku.

Talkoilla laitettiin tarjottavat, lämmin ruoka, kakkua ja muutama muu makea. Muistotilaisuus oli kotona. Taustalla pyöri dvd lapsemme lyhyestä elämästä kuvina. Tilaisuus oli lämmin ja koruton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vain meidän perhe ja isovanhemmat. Siunaus oli kappelissa, sitten isä kantoi vauvan arkun haudalle ja laski hautaan. Hautausmaalta tulimme meille kotiin ja söimme anopin laittamaa kinkkukiusausta ja joimme kahvit. Tunnelma oli aika surkea...

Sitten illemmalla pidettiin "rääppiäiset" joihin tuli mun siskot ja veli.

Vierailija
4/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on hirveä määrä väkeä!

Vierailija
5/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en itse koskaan joudu tilanteeseen ja paljon voimia teille jotka siihen joudutte.

Vierailija
6/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kutsua ei ole julkisesti muille esitetty.

Meillä tosiaan oli minun viisi tätiä lapsineen ja miehineen. Mieheni täti perheineen. Minun läheisimmät kaverit (no ok. ne ei ole sukua, mutta oli luonnollista että olivat läsnä,) kummit ja meidän molempien isovanhemmat. Äkkiä ne tulee kasaan. Varauduttiin 50.

Kaverini hautajaisissa vieraita oli 400, ne ei olleet hiljaiset. Ja osanottojen perusteella meile olis varmaan tullut sama määrä jos olisi pidetty "julkiset" hautajaiset.

Vierailija
7/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhempien tädit perheineen ei kyllä ole enää lähisukua.

Meille on. Eikä siitä sen enempää.

Vierailija
8/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli siunaus lasten ja nuorten sairaalan kappelissa ja mukana vain oma perhe.

Muistotilaisuus oli meillä kotona, kahvitilaisuus. Läsnä sisarukset perheineen, isovanhemmat ja muutama ystäväperhe.

Vanhempien kannattaa kuunnella sydäntään ja tehdä itseä miellyttävät ratkaisut vaikka ne poikkeaisivat totutusta. Kyseessä on kuitenkin oma lapsi ja todellakin hautajaisissa voi tehdä niin kuin itse haluaa.

Mahdolliset vauvan sisarukset kannattaa ottaa suruun ja hautajaisrituaaleihin mukaan. Se on hyvin tärkeää.

Voimia järjestelyihin.

Vierailija
9/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli vajaa kolme viikkoa sitten (olen hänestä tänne kirjoittanutkin). Oli myös hautajaisista puhetta, millaiset järjestetään. Minä olin sitä mieltä, että hautajaiset ovat meidän näköiset, kyseessähän oli äitini puoliso ja meidän lasten isä eli ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa järjestää hautajaisia. Eilen olivat hautajaiset ja isä saateltiin viimeiselle matkalleen.

Lapsen hautajaisten järjestämisessä vanhempien kannattaa kuunnellä sydäntään ja omia voimavarojaan vielä enemmän kuin vanhemman ihmisen hautajaisissa. Minkälaiset hautajaiset haluaa järjestää? Mitä haluaa muistaa vainajasta ja hautajaisista? Mitä jaksaa hautajaisissa? Kuka järjestää ja mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi