Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa, miten saatte lapset osallistumaan kotitöihin (alle kouluikäiset?)

Vierailija
01.04.2011 |

Hei

Toisessa ketjussa koskien sitä kuinka paljon iltaisin työssäkäyvät vanhemmat leikkivät lastensa kanssa, kaikki sanoivat, että heillä lapset osallistuvat kotitöihin.

Ihannehan se olisi, mutta suoraan sanottuna, en ole osannut sellaista kotonamme toteuttaa.

Meillä 6v ja 4v osaavat vain viedä likavaatteet pyykkikoriin, laittaa ulkovaatteet naulaan ja laittaa ruoan jälkeen omat astiat tiskipöydälle.

Joskus innostuvat imuroimisesta.

Eli aika vähän tekevät, toisaalta ovat musta aika pieniä vielä.

Mutta kertokaa miten teillä lapset osallistuvat. Mitä ja kuinka usein tekevät? Miten saatte ne osallistumaan? Yhdessäkö laitatte pyykkejä vai mitä? Haluavatko sitä vai joudutteko pakottamaan?

Kiitollisina kaikista esimerkeistä ja vinkeistä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että into vielä laantuu kun ikää tulee enemmän.

Pääsääntöisesti meillä on lapsi otettu ihan pienestä pitäen mukaan, koska on aina ollut touhukas ja mukaan otettaessa helpommin vahdittava. Eli kun teen itse jotain kotityötä, pyydän lasta auttamaan ikätason mukaisesti ja kehun kovasti. Jos ei jaksa montaa minuuttia, saa mennä kyllä itsekseen leikkimään.

Oikeastaan se, mitä vaadin, on lelujen raivaaminen iltaisin yhdessä.

Vierailija
2/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä vajaa 1,5 v poika osallistuu mielellään. tiskikoneta tyhjennettäessä nostelee aterimet laatikkoon korista (toski mun pitää järjestellä kun ei ihan kunnolla yletä oikeisiin paikkoihin sielä laatikossa). Pyykkiä kun pestään laittaa pyykkejä koneeseen ja nostelee puhtaita koneesta ja ojentelee mulle kun minä levitä niitä narulle kuivumaan. toki omia lelujaan opetetaan keräämään lelukoriin. Imurointi on suosikki, toki minä imuroin sitten uudelleen mutta kyllä sinne imuriin kuulostaa jotain menevän. ruokailun jälkeen pyyhkii itse pöydän omalta kohdaltaan. ruokaa en pysty laittamaan mikäli poika ei seiso tuolilla vieressä (tosin tämä ihan vaan seuraamista mutta oppii kyllä katselemaalla).

Kaikkeen otan mukaan mihin vaan haluaa osallistua,ja toivon että into säilyisi. Toki välillä menee sotkemiseksi, eli märkiä pyykkejää heitellään pitkin kodinhoitohuonetta, aterimet menee väärään laatikkoon, tai lelulaatikkoa tyhjennetään kun sitä pitäisi täyttää, mutta noin pieneltä ei kai voi vielä täydellistä osaamista ja keskittymistä vaatiakkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vievät puhtaat pyykit kaappeihinsa (usein myös vauvamme pyykit, sekä meidän aikuisten pyykit lähemmäs kaappeja sängyn päälle) ja vievät likaiset pyykkikoriin. Vievät astiat vähintään tiskipöydälle, jos tiskikoneeseen hyvin mahtuu niin sinne. Siivoavat itse jokaisen lelunsa. Petaavat petinsä aamuisin ja illalla avaavat ne. Kattavat pöytää, hakevat maidot, piimät, ketsupit jne. jos on vaikka kiirettää syömiseen harratusmenojen tai muun takia enkä ole ehtinyt niitä laittaa valmiiksi.

Ja yleensä tekevät ihan mukisematta. Joskus kyllä täytyy komentaa tiukasti ;). Ihan riittävästi on kolmen pienen kanssa tekemistä minulla äidilläkin kun on lisänä omakotitalon hommat. Ja oppivatpa tekemään, niin ehkä sitten teini-iässäkin helpommin osallistuvat.

Vierailija
4/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan korostettu, että pitää tehdä ja että se olisi jotenkin pakkopullaa ja kurjaa. Leikin varjolla alkuun mentiin, sittemmin ihan tapa.

Nyt omat ovat jo koululaisia, tekevät edelleen, vaan eivät niin tyytyväisinä kuin juuri pienempinä :) tajuavat jo työn ikävyyden, hah. Vaikka lopputulos onkin mieluinen.

Vierailija
5/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeampaa tekisin yksin. Luultavasti muutaman vuoden päästä toiveeni toteutuu ja sitten toivon taas päinvastaista :)

Meidän 5v tyttö on erittäin avulias kotitöiden suhteen. Noh mutta en siis kielläkään tietenkään, koska jokaisenhan täytyy osallistua ja kotitöitä on hyvä oppia tekemään.

Vierailija
6/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset osallistu kotitöihin kuin silloin kun intoa riittää. 3v. tarvitsee oman huoneen siivoamisessa vielä apua, siis käytännössä minä sen siivoan. Kaikki kotihommat on vielä tosi vapaaehtoista tuolle 3 vuotiaalle.

7 vuotiaalta ollaan vasta nyt alettu vaatimaan oman huoneen siivous ja pyykkien vieminen pyykkikoriin ja oman sängyn petaaminen. Ja silti välillä minä teen nuo vieläkin.

Mutta ruoanlaittoon ja leipomiseen kummatkin osallistuvat innolla, jopa silloin kun haluaisin yksin tehdä nuo. Pöydän kattavat joskus jos haluavat.

Minusta pa:n lapset osallistuvat kotitöihin ihan mukavasti jo, vaikka ikää noin vähän.

Vierailija
7/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse asiassa olin aika hämmästynyt tuosta toisen ketjun kommenteista, joissa kaikkien lapset osallistuivat kotitöihin, joten vanhempien ei tarvinnut niin hirveästi erikseen olla lasten kanssa esim. leikkien.

Lähipiiriä kun seuraan, niin en ole huomannut että tarhaikäiset tai edes alaluokkalaiset tekisivät juuri mitään kotitöitä. Siksi tuo ketju niin kovasti hämmästytti ja sai minut aloittamaan tämän ketjun.

Mäkin muistan tuon ajan kun lapset 1-2 v. Ne käytöstavat (esim silloin tervehtivät reippaasti kaikkia ja nyt isompina ovat ruvenneet ujostelemaan) tai kotitöihin osallistuminen kun eivät näytä korreloivan nykyisen toiminnan kanssa millään lailla :)

Vierailija
8/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkailu:

Nyt siivoatte pois majan olohuoneesta tai ei tule pikkukakkosta.

Lahjonta:

Saatte viikkorahan, kun oma huone on siivottu.

Ei onnistu mikään kaikkien yhteisiin töihin vetoaminen, koska mieskään ei osallistu kotitöihin eikä siivouspäivään.

Vierailija
9/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat 5 v. ja 10 v.

- molemmat vie astiat koneeseen, isompi tyhjentää koneen aina (sidottu viikkorahaan)

- molemmat vie likaiset vaatteet pyykkikoriin ja molemmat osallistuvat puhtaiden vaatteiden lajitteluun

- molemmat tekevät lumitöitä (esim. kuisti ja rappuset täysin lasten vastuulla)

- molemmat pitää huoneensa järjestyksessä mutta vanhemmat auttavat jos huone on mennyt ihan hujan hajan.

- pienempi imuroi keittiön, isompi auttaa leipomisessa ym. ruoanlaitossa

Vierailija
10/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten osallistuvan kotitöihin. Lähinnä se kuitenkin tarkoittaa alle kouluikäisten kohdalla sitä, että ovat läsnä, kun esim. äiti/isä tekee ruokaa. Tai tekevät jotakin pientä ohessa, kun äiti/isä imuroi tms. Meillä 7- ja 5-vuotiaat voivat vaikka pyyhkiä pölyjä, raivata tavaroita pois siivouksen tieltä omille paikoilleen jne. Lisäksi toisinaan tyhjentävät yksissä tuumin tiskikoneen (isompi nousee jakkaralle laittamaan astioita kaappiin, pienempi ojentaa niitä koneesta). Voivat kattaa pöydän. Joskus nämä sujuvat yhteistyöhaluisesti ja jopa innokkaasti, joskus täytyy "pakottaa" eli käskeä tekemään.

Vierailija
11/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "ongelmana" on ennemminkin se miten ne alle kouluikäiset (nyt 3 ja 6 v) saisi pysymään poissa kotitöiden teosta edes joskus. Olisi niin paljon nopeampaa siivota, pyykätä, laittaa ruokaa jne. itse, kuin että lapset ovat aina hääräämässä mukana.

On heistä ihan oikeasti apuakin ja tietenkin on hyvä tulevaisuudenkin kannalta että lapset osallistuvat.

Esimerkiksi lapset:

Sekoittavat ruokia, pilkkovat vihanneksia, repivät salaattia, laittavat astioita pöytään, pyyhkivät pöydät, vievät likaiset astiat tiskipöydälle,laittavat osan tiskikoneeseen, vievät puhtaita astioita kaappeihin, hakevat jääkaapista maitoa yms. pöytään, vievät likavaatteet koriin nurinpäin, laittavat vaatteita ohjeideni mukaan pesukoneeseen, ottavat pois pesukoneesta ja heittelevät kuivuriin, jaottelevat pyykit eri peheenjäsenten kasoihin, parittavat sukat, vievät taitellut vaatteet kaappiin, pyyhkivät pölyjä, siivoavat lelut paikoilleen, syöttävät kissan jne.

Kovasti siis osallistuvat.

Vierailija
12/12 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin toistaiseksi on ihan intona laittamassa äitin kanssa pyykkejä, viemässä vauvan vaippoja roskiin, ottaa puhtaita vaippoja pakkauksesta ja laittaa hoitopöydälle, tykkää imurointipuuhista ja moppauksesta, polttopuiden hakemisessa auttaa, ja ruuanlaitto on ihan parasta. Eihän tuonikäinen kovin montaa asiaa voi omatoimisesti tehdä, mutta touhuaa mukana.

Voihan olla, että into laantuu jossain vaiheessa. Lapsihan on mallioppija, meillä ainakin tuntuu paljon vaikuttavan se, että kun isäkin kerran imuroi ja moppaa tms. niin poika tekee perässä...