Moraalikysymys: lapsella aamulla maha kipeä,
jäi koulusta kotiin. Nyt haluaisi kavereiden kanssa ulos. Päästänkö?
Taustaa sen verran että tämä on toinen kerta koko 3. luokan aikana kun lapsi on koulusta poissa ja uskon täysin että aamulla mahaan oikeasti sattui. Ilmeisesti kyse oli sitten kuitenkin jostain hetken vaivasta joka nyt on kokonaan ohi. Jos olisi viikonloppu, päästäisin lapsen tietenkin ulos, mutta nyt mietin että täytyykö periaatteen vuoksi leikkiä sairasta koko päivä?
Kommentit (26)
olen sitä mieltä, että jos ei kouluun ole mennyt, niin silloin on koko päivän sisällä. Ihan vaan periaatteen vuoksi. Pitää oppia siihen, että koulusta poissaolo ei ole tavallinen vapaapäivä. Helposti voi tulla tunne, että näinhän voi huijata. Toinen syy on se, että jos lapsella on vatsatauti, niin ei tartuta muihin. Sehän voi olla poissa jopa päivän, ja tulla takaisin.
vaan siitä että lapsella oli kipua vatsassa. Esim tukos suolessa, ummetus voi aiheuttaa kovaakin kipua. Ja se menee onneksi pian ohi. Ummetusvaivat ton ikäisillä lapsilla ovat hyvin yleisiä.
Periaatteen vuoksi leikitään sitten sairasta vielä seuraavakin päivä, ei kouluun, eikä kavereiden kanssa. Oppii ainakin, että ei jokaisesta pienestä kipristelystä valita.
Toisen vaihtoehtona käytetään, että kouluun vaan ja sitten kotiin, jos vatsaa vielä sattuu.
ummetuksessa ei ole vatsa löysällä.
eli tavallaan vatsan löysyys. Jos uloste kovettuu kuten ummetuksessa käy, ja uutta ulostetta syntyy, niin suoli laajenee ja usein sitä uutta ulostetta tulee siitä sivusta ohi jonkun verran, ja se on löysää. Ummetuksen yksi merkki on juuri vauhtiviivat alkkareissa.
En päästänyt lasta ulos leikkimään. Syystä että ajattelin että ehkä parempi ettei kukaan kaveri saa aihetta ihmetellä, miksi oli koulusta pois jos kerta on terve. Ja tervehän tuo on, ei ole ummetusta mutta ei ripuliakaan :-) Ehkä onnistui aamulla saamaan jotain likaa käsien kautta suuhun ja maha siihen reagoi tai jotain. Näitä sattuu ehkä kerran vuodessa enkä tod. ala niitä hirveästi diagnosoimaan.
Mä muuten lähden aina siitä oletuksesta että lapseni ovat rehellisiä eivätkä opi huonoja tapoja vaikka niiden mahdollisuuden havaitsevatkin. Siksi en koskaan epäile jos lapsi sanoo olevansa kipeä tai hirveän väsynyt johonkin. Ensimmäinen kysymys mulla on että tuntuuko että jaksat lähteä kouluun, ja lapsen vastausta kunnioitan aika pitkälle. Sekä 12 v että tämä 9 v. sanoo yhdeksän kertaa kymmenestä, että "kyllä mä varmaan jaksan".
Meidän perheessä oli mahatauti, joka isommalla oireili vain lievänä mahakipuna ja hieman löysänä vatsana. Ja siitä tiesin että se kuitenkin oli mahatautia, kun toisella lapsella se oireili voimakkaammin.
Ulkoilu ei siis varmaankaan olisi tehnyt lapsellesi pahaa, mutta toisaalta on tosiaan ihan hyvä pysytellä sitten kotona jos ei ole ollut koulussakaan. Sitäpaitsi voihan se mahapöpö nostaa hieman lämpöäkin, joten siksikin on ihan järkevää seurailla rauhassa kotona olotilaa.
kiva kuulla ettet hötkyile tuosta asiasta enempää. Ehdottomasti myös minä kannatan lapsen sanaan uskomista.
Jos oletetaan että oikeasti oli pientä vatsataudinpoikasta (joka onneksi vaikuttaisi menneen ohi) niin en päästäisi tänään kavereiden keskuuteen tartuttamaan. Varmaan sanoisin että lepäillään nyt kotona tämä päivän ja tarkkaillaan uusiutuuko vatsakipu, ja jos koko lopun päivän on oireeton, niin huomenna on valmis kouluun.
Ei ollut kuumetta, ei väsymystä mutta mahaan sattui ja tuli yksi löysä kakka. Sen jälkeen syönyt normaalisti ja ollut koko päivän ihan pirteä. Jos olisin aamulla tuupannut kouluun, olisi vramaan jaksanut ihan hyvin, nyt on kökkinyt sisällä ja on tylsistynyt...
Minäkin kielsin ensin, mutta aloin nyt epäröidä kun toisaalta ulkoilu tekisi niin hyvää ja auttaisi nukahtamista illalla...
ap
Lähtekää yhdessä pienelle kävelylenkille ja haukkaamaan happea. En päästäisi kavereiden kanssa riekkumaan, kun ei ollut koulussakaan.
Miten muka jaksaisi olla ulkona, kun ei jaksa mennä kouluun?
Ihan jo siitä syystä, jos se on ollutkin joku hyvin lievä versio tarttuvasta vatsataudista.
Toiseksi siksi, että oppii lapsikin, että sairausloma = lepoa varten. En minkään usko että olisi valehdellut, tai kerrasta oppisi edes valehtelemaan, mutta selkeä linja vaan: jos ei pääse kouluun, ei samana päivänä voi mennä myöskään pihalle leikkimään.
Vielä sellainen pointti, että lapset voivat ihan hyvin opettajalle kertoa, että lapsi oli kuitenkin koulupäivän jälkeen ulkona, vaikkei koulussa ollut.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta näin minä toimisin. Ehkä joku vartin happihyppely menisi, mutta ei mikään leikkihetki kamujen kanssa.
Lapsi oppii tuosta, että ellei kouluun mene, ei olla kavereittenkaan kanssa.
Käänteisesti: jos nyt lasket pihalle kavereitten kanssa, oppii, että koulusta voi jäädä pikku purujen takia pois ja saa kuitenkin kaveriseurasta nauttia.
että yhtenä päivänä pikku kipuilua hetken ja muutamaa päivää myöhemmin ykät lentää kaaressa.
Jos kerta kyseessä "tilapäinen häiriö", niin minusta ei ole tarpeen kököttää sisällä koko päivää. Kyllä vanhempi tietää, onko kyseessä tahallinen teko ja opittu tapa, vai vaan kertaluonteinen tapahtuma. Lapsen kanssa voi myös keskustella asiasa ja selittää, miksi saa mennä pihalle.
että yhtenä päivänä pikku kipuilua hetken ja muutamaa päivää myöhemmin ykät lentää kaaressa.
Että jos sitten kuitenkin...
Lapsihan ei lintsannut koulusta. Olisitte iloisia, että lapsi voi jo paremmin. Ulos vaan sanon minä. Sääkin on tänään mahtava! Miksi pitäisi koko päivä pilata aamuisen vatsakipuilun takia.
Eihän tuo muksu ollut edes paljoa ollut koulusta poiskaan. Käsittämätöntä sakkia taas tällä. Mikä ihmeen perustelu on, että jos ei jaksanut kouluun niin ei voi jaksaa uloskaan.
Käsittämätöntä sakkia taas tällä. Mikä ihmeen perustelu on, että jos ei jaksanut kouluun niin ei voi jaksaa uloskaan.
Niin, ajatella. Mielipiteitä on just niin paljon kuin ihmisiäkin. Vai että käsittämätöntä sakkia, jos on eri mieltä kuin sinä! :D Itse olet käsittämätön, lapsesi ovat varmaan pahemman luokan lintsareita...
Terveisin, 13 (en ole TYHMÄ, mutta sinä sen sijaan olet todella herkkänahkainen)