Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni toive kevään juhlien järjestäjille!

Vierailija
30.03.2011 |

Kerrottehan millä olette tarjottavanne makeuttaneet ja onko mehussa makeutusaineita? Tämä siksi, että vatsani ei siedä keinotekoisia makeutusaineita, laksatiiviset vaikutukset alkavat heti suullisestakin. Tämä on yhtä vakavaa kuin laktoosi-intoleranssi, samat oireet. Varatkaa reilusti sokeria pöytään, kiitos!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa ennen juhlia :)

Vierailija
2/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tietää mehusta mahdollisesti tulevan oireita, niin miksi ylipäänsä juoda mehua kylässä?

Minulla on paha maitoallergia ja välttelen vähän sitä sun tätä kyläpaikoissa. Varsinkin noutopöydässä on helppo yksinkertaisesti vaan jättää ruoka ottamatta :). Syö vaikka tarvittaessa just ennen kylään menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut nauttii antimista, mutta jos ei voida huomioida erikoisruokavaliota niin täytyy itse syödä kotona ennen juhlia?

Vierailija
4/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olettaa, että juhlien järjestäjä muistaa/tietää varata jokaiselle jotakin jos ruokavaliostaan ei ilmoita.

Vierailija
5/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tietää mehusta mahdollisesti tulevan oireita, niin miksi ylipäänsä juoda mehua kylässä?

Minulla on paha maitoallergia ja välttelen vähän sitä sun tätä kyläpaikoissa. Varsinkin noutopöydässä on helppo yksinkertaisesti vaan jättää ruoka ottamatta :). Syö vaikka tarvittaessa just ennen kylään menoa.

mutta sanoisin näppituntumalta, että aika harva tarjoaa aspartaamimehua juhlissa. Mulla tulee myös aspartaamista ripulia ja kaasua, mutta kysynkin mehun makeutuksesta, jos epäilyksiä on.

Vierailija
6/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut nauttii antimista, mutta jos ei voida huomioida erikoisruokavaliota niin täytyy itse syödä kotona ennen juhlia?

Jotkin erikoisruokavaliot ovat ns hankalia, jotkut on helpompi toteuttaa.

Mun on itseni helpompi mennä tiettyihin paikkoihin juhliin, jos joko syön ennen sinne menoa tai sitten otan omat eväät. Kaikki kun vaan yksinkertaisesti eivät osaa tehdä erikoisruokavalioihin sopivaan ruokaa :). Tyyliin miehen tädin 60-vuotispäiville mulla oli omat syötävät mukana. Vihersalaattia juu söin, mitään muuta en. Kun ihan selkeästi sekä täti, että ruokaalaittava pitopalvelu olivat ihan pihalla maidottomasta ruokavaliosta :-).

Ei erikoisruokavaliosta tarvitse tehdä suurta numeroa. Eri juttu toki pistäytyä "kevään juhlissa" (= max parin tunnin kyläily) kuin mennä esim. häihin, joissa ollaan tuntikausia. Niissä minäkin toivon saavani jotain syötävää, siinä ei enää auta, että syö ennen tuonne menoa.

Vierailija
7/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan moni tarjoaa jotain FunLightia tai Light limppaa.

mutta musta on hieman eriparista, jos tarjoilut on muuten viimeisen päälle, mutta mehuna on... Fun Lightiä.

Vierailija
8/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan anafylaktisen reaktion maidosta, joudun ottamaan adrenaliinia + lähtemään sairaalaan. Lisäksi olen useamman päivän aivan turvoksissa naamasta.

Joten mieluummin en ota riskiä, että ruokaa laittava mummeli pisti johonkin ruokaan "ihan vähän vaan juustoa, mutten lainkaan sitä maitoa" :-D tai että ruokaa tarjoava kertoo herttaisesti, kuinka "tää on nyt sitä täysin laktoositonta kun ei sulle se maito käy". Kaikki maito kun ei a) maistu b) näy päälle päin ruuassa - maitoproteeinia löytyy yllättävistäkin paikoista.

Kummasti olen silti ihan hyvin pystynyt vierailemaan. Tietty on eri asia stressata, että meneekö vatsa sekaisin kuin stressata, että meneekö henki - noin niin kuin vähän käristäen.

Vierailija
9/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä tosiaankin voi olla vaikka missä.

Itselläni on tuttu, joka oli ensin laktoosi-intolerantikko. Hän Otti aina omat tabletit mukaan, kun ei halunnut vaivata ihmisiä omalla ongelmallaan. Sitten hänelle tuli vielä keliakia. No, hänellä on omat eväät aina mukana. Eihän ihmiset edes aina osaa tehdä gluteenitonta ruokaa, kun kaikkien välineidenkin pitäisi olla puhtaita. Ei esim valurautapannua voi käyttää, kun siinä on aina hitusia gluteenia, vaikka kuinka putsaisi.

Vierailija
10/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paljon kaikenlaisista oireista kärsiviä.

Ajatelkaa, ennen vanhaan ei tämmöisistä tiedetty. Kaikki kävi kaikille. Helppoa!

(Itsekin saan ripulin maitotuotteista, kun otan paljon. Sitten ripuloin vaan tai otan vatsaa kovettavia tabletteja tai kalliimpia laktaasientsyymitabletteja)

Vierailija
11/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota makeutusaineasiaa en ole vielä kuullutkaan. Kyllähän sitä tosiaankin voi olla vaikka missä.

Tunnen monia, jotka saavat aspartaamista vatsaoireita, päänsärkyä tai molempia.

Itse en ole varsinaisesti millekään allerginen, mutta aspartaamista saan ripulia.

Vierailija
12/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tapana kysyä vieraiden ruokarajoitteet ennen juhlia.

Otan ne kyllä huomioon jos vaan kertovat niistä minulle.

Vierailija
13/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kertoa kutsujalle ruokarajoitteista ja antaa vaikka reseptejä tai vinkkejä. Kutsuja voi myös kysyä, jos juhlatohinassa muistaa. Vastuu on kuitenkin "rajoitteisella".

Jos tämän hoitaa etukäteen, niin vältetään se ikävä tilanne, että vieras kysyy mitä missäkin ruuassa/ juomassaa on, emäntä yrittää muistella ja selittää ja rajoitteinen joutuu ehkä selostamaan muille vieraille että miksi ei syö mitäkin. Kaikki voivat keskittyä juhlimiseen.

Tämä ei oikeasti ole vaikea asia, jos ihmisellä on kieli suussa.

Kuka aikuinen muuten oikeasti juo juhlissa mehua tai limsaa?

Vierailija
14/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka aikuinen muuten oikeasti juo juhlissa mehua tai limsaa?

Kyllähän joku aina tähänkin puuttuu!

Itse juon teetä, mutta saatan ottaa sitten mehua tai limsaa lisäksi. Olen kohta 31-vuotias.

Vierailija
15/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä suolaisen buffetpöydän kanssa vesi/ kivennäisvesi on parempi vaihtoehto. Ei sotke ruokien makuja. Monet makeatkin tarjottavat voivat olla niin makeita, että menee makuhermot tukkoon, jos vielä pitäisi mehua sen päälle juoda. Onneksi on kahvi ja tee. Mutta siis, tämä on vain mielipide, en estä enkä vaikeuta kenekään mehun tai limpparin juomista. :)

16

Vierailija
16/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi ilmoittaa juhlien järjestäjälle etukäteen. Turha siitä on sit narista jos ei ruokia voi sit syödä.

Vierailija
17/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kertoa kutsujalle ruokarajoitteista ja antaa vaikka reseptejä tai vinkkejä. Kutsuja voi myös kysyä, jos juhlatohinassa muistaa. Vastuu on kuitenkin "rajoitteisella". Jos tämän hoitaa etukäteen, niin vältetään se ikävä tilanne, että vieras kysyy mitä missäkin ruuassa/ juomassaa on, emäntä yrittää muistella ja selittää ja rajoitteinen joutuu ehkä selostamaan muille vieraille että miksi ei syö mitäkin. Kaikki voivat keskittyä juhlimiseen. Tämä ei oikeasti ole vaikea asia, jos ihmisellä on kieli suussa

Minä yleensä ravintolaan mennessä selitän tarjoilijalle reilusti ennen ruuan tilausta, että olen pahasti maidolle allerginen. Mukavampi niin, niin voivat kokin kanssa etukäteen miettiä, mitkä ruuat listalta ovat helpoiten toteutettavaissa. Aika usein sanon tuosta siinä kohtaa, kun seuruetta ohjataan pöytään.

Kyläpaikan kanssa juttelen aina myös etukäteen tarjottavista ja otan sitten tarvittaessa omia eväitä mukaan.

Itse otan tarjoiluissa huomioon mahdollisimman monipuolisesti kaikki mahdolliset ruokavaliot :-), mutta kaikki eivät yksinkertaisesti osaa tms eikä kaikista hankalimpia voi musta olettaakaan osattavan/varattavan.

t. se maitoallergikko

Vierailija
18/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro esimerkki sinulle sopivasta juhlien kahvipöydän tarjottavista, suolainen ja makea.

Koska asia on meille monelle outo ja vieras. Olisi mukavaa saada lisää tietoa.

Vierailija
19/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi, että vähättelen, mutta vaivasi on aika helppo. Sen kun kysyt emännältä, onko mehu sokerillista vai ei. Ja jos se ei sulle käy, otat vaikka vettä.

Missään leipomuksissa ja ruuissa tuskin on makeutusaineita. Senkin voi helposti emännältä varmistaa.

Vierailija
20/25 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis "voina" maidoton margariini (esim. laktoositon Keiju on maidoton, muitakin toki on) + muuten ihan normaalilla reseptillä kahvikakku. Itse teen myös "piimäkakkua" vaihtamalla piimän soijajogurttiin, maku on pikkaisen erilainen, mutta ihan hyvää on.

Suolaiset tarjottavat ovat vähän hankalampi. Piiraita teen itse kaurakermaan (siis täytteet + kaurakerma), korvaan siis vaan normaalikerman kaurakermalla.

Helpointa kyllä on maitoallergikolle tarjota salaattipöytää tyyliin jokainen kokoaa itse salaattinsa :).

Meillä on juhlissa tarjottu vähän perinteisestä kahvipöydästä poikkeavaa tarjottavaa: erilaisia salaatteja (mm. cous cous -salaattia + perunasalaattia jne), lisukkeena mm. paahtopaistia siivuina, kanaa, kalaa (viimeksi oli pari kokonaista siikaa), keitettyjä kananmunia, pieniä lihapullia. Lihapullia saa valmiinakin maidottomina. Esim. voileipäkakut eivät hirveän hyvin toimi maidottomina, joten niitä meillä ei ole yleensä ollut.

Normaaleista kakuista olen itsekin sujuvasti varannut vain laktoosittomia, esim. ylioppilasjuhliin. Sitten lisänä on ollut maidotonta kuivakakkua + keksejä, eli maidottomillekin on löytynyt jotain syötävää.

Mä muutenkin harvoin laitan ns. perinteistä kahvipöytää juhliin. Meillä on yleensä aina tarjolla myös ruokaisampaa, koska kutsuttujen joukossa on pitkämatkalaisia. Joskus on esim. ristiäisissä ollut ensin ruokana keittoja (helppo tarjota isolle porukalle, saa mukavasti kahta eri vaihtoehtoa - sekä lihasoppa että kalasoppa ovat maidottomia, viime aikoina on laitettu myös hyvää papusoppaa). Soppa tosin ei yo-juhliin tai rippijuhliin toimi :). Salaattipöydällä lisukkeineen on menty usein.

Erilaiset tapakset on helppo toteuttaa maidottomina, samoin esim. sushissa ei ole maitoa. Sushi tosin tulee turhan kalliiksi isommalle porukalle.

t. se maitoallergikko, jolla oli lapsen lakkiaiset viimeksi viime keväänä (perheen toiset lakkiaiset :), muutamat vielä edessä) ja ensi kesänä tulossa rippijuhlat