Synnytyksen käynnistys - Jorvi
Menen Jorviin synnyttämään, tänään kuulin ettei ainakaan Lohjalla käynnistetä synnytystä ilman syytä. Siis ei vaan sen takia että on mennyt pitkäksi. Onko kenelläkään tietoa Jorvin käytännöstä?
Kommentit (4)
Minulla käynnistettiin synnytys Jorvissa raskausviikolla 39, kun painoarvio oli silloin jo 4,5kg. Eli iso koko riitti syyksi.
Minulla taas ei käynnistetty, painoarvio sama 4,5 kg rv 40+2. Ei kuulemma vielä riittänyt syyksi. No, käynnistettiin sitten 42+0, painoi silloin 4170 g, onneksi siis meni yläkanttiin tuo arvio. :)
Synnytyksen käynnistäminen vaatii kohtuun tietyn luonnollisen valmiuden ennen kuin käynnistyminen edes on mahdollista. Synnytyksen käynnistämisessä käytettävät lääkkeet eivät ole siis mitään "ihmelääkkeitä", joilla synnytys saadaan varmasti käynnistettyä.
Tutkimuksissa on lisäksi todettu, että käynnistettyyn synnytykseen liittyy jonkin verran enemmän sikiön sykekäyrän muutoksia ja tarvetta imukupin käyttöön sekä keisarileikkauksiin kuin luonnollisesti ja spontaanisti käynnistyneessä synnytyksessä. Synnytyksen käynnistämiseen tulisikin aina olla selvä lääketieteellinen syy.
Tyypillisimpiä syitä synnytyksen käynnistämiseen ovat loppuraskaudessa esiintyvät ongelmat kuten verenpaineen nousu, pre-eklampsia (raskausmyrkytys), raskaushepatoosi (raskauden aiheuttama maksan kuormittuminen), yliaikainen raskaus(yli 42+0 raskausviikkoa), monisikiöraskaus ja epäily istukan vajaatoiminnasta (esim. sikiön kasvuhäiriön yhteydessä).
Aikoinaan lääkäri sanoi minulle Kätilöopistolla, että käynnistäminen vaatii aina lääketieteellisen syyn. Kun valittelin, että en enää jaksa rv 42, sanoi, että äidin mielenterveys ei ole lääketieteellinen syy.
Kun rv 42 alkaa olemaan täynnä, löytyy yleensä se syy, miksi käynnistetään, esim. istukan kalkkeutuminen, lapsiveden vähyys jne.
Raskaushan on yliaikainen vasta kun rv 42 on täynnä.