Millaista on asua pikkukaupungissa?
Asumme nyt Helsingissä ja välillä mietin, että pienestä kaupungista saisimme talomme hinnalla sekä hyvän talon että hienon kesämökin - ja etäisyydetkin olisivat lyhyemmät.
Vaan millaista pikkukaupungissa on asua? Minä olen asunut aivan maalla ja sitten Helsingissä, en missään siltä väliltä. Mahtaisinko edes sopeutua?
Kommentit (10)
välillä kaipaan parempia kauppoja ja leffateattereita ja isompia ympyröitä. Mutta toisaalta täällä on paljon harrastuksia lapsille ja pääseehän täältä suht nopeasti Espoon ja Hgin kauppoihin jos haluaa. Olen asunu maallakin ja siitä en tykännyt. Olen lähiöihminen.
kaikki tuntee kaikki ja kaikkien asiat. paremmin kuin sinä itsekään. juoruilua, kateutta, kyräilyä...
no kyllä asut todella pienessä kaupungissa
olen katsellut... Siis sellaisia mistä pääsee Helsinkiin suht nopeasti.
Ap
Se voi käydä hermoille, ajaa tuntikin joka päivä motaria töihin ja kotiin. Ja siihen palaa myös rahaa. Lohja on luonnoltaan ihan kaunis mutta helsingin taloihin tottuneelle keskusta näyttää varmaan aika rumalta ja sekavalta. Teillä on kuitenkin kesäpaikka, mitä jos remontoisitte siitä talviasuttavan jotta voisitte olla siellä enemmän. T. lohjalainen.
samaten osittain mieskin. Mies tekee töitä eri puolille Suomea ja osin ulkomailla.
Helsinkiin meille jäisi pieni tukikohta keskustaan.
Moisiota olen sieltä Lohjalta katsellut ja sitten Ahtsalmea.
Ap
Itselläni on kokemusta pikkukaupungeista. Tosin pikkukaupunkikin tarkoittaa yhden mielestä mitä tahansa pääkaupunkiseutua pienempää taajamaa ja toisesta jotakin muutaman tuhannen asukkaan kuntakeskusta. Tässä näkemyksiäni satunnaisessa järjestyksessä:
-Kaikki ova tuttuja toisilleen, tai ainakin tutun tuttuja. Toisaalta, suurkaupungeissakin muodostuu piirit, joissa kaikki ovat tuttuja ja tutuntuttuja.
-Matkat paikasta toiseen vievät aikaa, koska etäisyydet ovat pitkät, ei, koska seistään liikennevaloissa ja ruuhkissa.
-Jokaisen harrastusalan erityisliikkeitä ei ole.
-Etäisyydet kaupungin sisällä ovat lyhyet.
-Joka päivä tulee vastaan joku joka tervehtii, mutta jota ei tunne tai muista.
-PK-seutuun verrattuna siistiä: vähemmän töhryä, vähemmän eritteitä ja lasinsiruja viikonloppuaamuisin.
-Koko kaupunkia leimaa usein jokin yksittäinen asia: teollisuuslaitos, jonka ympärille taajama on muodostunut, kulttuuritapahtuma tms.
-Yhteisöllisyys, jonka toisaalta voi nähdä nurkkakuntaisuutena. Paikkakunnalle muuton jälkeen nurkkakuntaisuus voi hidastaa sosiaalistn suhteiden syntymistä. Toisaalta taas väen eli mahdollisuuksien vähyys saattaa helpottaa samanhenkisten ihmisten löytämistä.
Tjaa.. kiteytys: kaikkea mahdollista ei ole tarjolla, mutta tarjollaolevat asiat ovat helpommin saavutettavissa. Sopeutumisesi varmasti riippuu siitä, kumpi näistä kahdesta asiasta on sinulle tärkeämpi. Enkä tosiaankaan väitä tuoneeni edes kaikkia niitä seikkoja esiin, jotka tiedän. Suosittelen pois PK-seudulta muuttamista, jos se vain kohtuudella onnistuu.
siellä on ranta lähellä ja viehättävää vanhaa puutalokantaa. Sinne minäkin voisin muuttaa.
Lohja on kylläkin Suomen pahimpia huumekaupunkeja, ei tietysti mitään verrattuna Helsinkiin.
kaikki tuntee kaikki ja kaikkien asiat. paremmin kuin sinä itsekään. juoruilua, kateutta, kyräilyä...