Migreeni ja raskaana, auttakaa
Minulla ei ole koskaan auttanut buranat tai panadolit päänsärkyyn. Lapsen todettu migreeni, mutta nyt ei ole mitään migreeni lääkitystä ollut. En edes muista, koska olisi näin pahasti päätä viimeksi särkenyt. Sattuu niin perkeleesti. Kaikki kikat tänne kiitos.
Kommentit (11)
Se ei varsinaisesti poista ongelmaa, mutta helpottaa hieman oloa.
raskauden aikana..sun (tai siis sun miehen koska oot migreenissä) kandeis kävästä apteekissa kysymässä. Mun kaverilla kolme lasta ja pahentunu vaa migreeni joka lapsen jälkee ja sil ei noi migreenilääkkeet eikä mitkää ikinä jeesannu niin sille farmasautti, ketä itse kärsi pahasta migreenistä, ehdotti treo-poretabletteja. Kaks sellasta lasilliseen vettä ja kurkusta alas niin kohtaus loppuu nopeesti. Sil mun kaveril jeesannu mut en tosiaan tiedä saako rasakauden aikana ottaa ja toivottavasti muistan nimen oikein. Migreeni on kamalaa..mä oon kärsiny siitä kolmannesta luokasta asti mutta jostain syystä mulla ei oo ollu raskauden jälkeen ainuttakaan kohtausta..
himalayan suolaa, sitä pistät sitte saunan kiukaalle pikkukiuluun ja rupeet heittää löylyä niin kyllä rupee helpottamaan, mulla ainaki toimii. Ja iso pussi maksaa vaan viis euroo. Se auttaa myös esim.pahaan atooppisen ihottumaan, siis kun tosiaan laittaa sitä n.pari ruokalusikkallsita pikkukiuluun kiukaalle ku löylyä heittää. Mun pojan paha atooppinen ihottuma rupes huomattavasti helpottamaan jo kahen kerran jälkeen.
Eka kerta ku sitä saunan käyttää niin sen jälkeen irtoo limaa hyvin kurkusta että ei kannata sitä säikähtää :)
Buranat ja Panadolit eivät auta minulla varsinaiseen kohtauskipuun ollenkaan, jälkisärkyyn joskus onneksi. Ensimmäistä raskaudenaikaista kohtausta sinnittelin varmaan toista tai kolmatta päivää ennen kuin soitin äitipolille ja kysyin neuvoja. Minulla on normaalitilassa käytössä sumatriptaani (esim. juuri tuon Imigranin vaikuttava aine), ja yllätyksekseni sitä saakin käyttää myös raskauden aikana. Luulin, ettei saisi, mutta olen nyt niin monelta lääkäriltä saanut "luvan" sitä käyttää, että uskallan tarvittaessa lääkkeen ottaa. Vaikka en mielelläni raskausaikana lääkkeitä käyttäisikään, niin ei sellainen 3-4 päivän migreenikohtauskaan oikein toimi...
Suosittelen siis ottamaan yhteyttä lääkäriin - raskauden aikanakin voi migreeniä hoitaa lääkkeillä.
Koska riskeistä sikiölle ei tiedetä. Lapseni on nyt puolitoista, aiemmin sitä on määrätty.
Lepo, pimeä huone, viileä kääre otsalle, hieronta, suihku, akupunktio, jos semmoiseen uskoo...
Itsellä oli alussa ja lopussa todella pahoja kohtauksia. Ei auttanut muu kuin kärsiä.
Toi sauna ja suolahomma kuullostaa ihan vitsiltä. Ihottumaan varmaan joo voi tehota, mutta migreeniin? Give me a break!
ja olo alkoi helpottamaan. Hitto oli kamalaa tuo särky =( Pitääpä neuvolassa kysästä tosiaan lääkityksestä. Ekaa odottaessa ei ollut kertaakaan migreenikohtausta, mutta nyt. Meinasi taju lähteä. Kiitos vinkeistä teille.
-ap-
Kerron oman kokemukseni, joka on tosi outo, mut ei ainakaan vaarallinen kokeilla.
Kun olin raskaana, niin ajoittain tuli migreeni kuitenkin. Kerran menin sitten migreenissä suihkuun (en ymmärrä mistä moinen idea tuli) ja kun olin käynyt suihkussa, niin päänsärky oli pois. Jatkossa kun raskaana ollessa päänsärky alkoi ilmoitella tulostaan, niin menin aina suihkuun ja kertaakaan migreeni ei hyökännyt päälle.
Valitettavasti tämä outo hoitomuoto ei ole toiminut raskauden jälkeen.
Kannattaa muuten ihan gyneltä tms. kysyä niitä migreeniin sopivia lääkkeitä tai sit just tuolta teratologisesta palvelusta, koska ne osaa ihan viikkojen perusteellakin kertoa, että mitä uskaltaa ottaa. Mulla oli muistaakseni ainakin Burana ja Naproxen lupa osan ajasta raskaudessa migreenin takia.
Joo, mut outo tää mun suositus, mutta ei ainakaan vauvalle vaaraksi kokeilla tuota suihua ;-)
neuvolasta lähete neurologille. Tietämys lääkkeistä on lisääntynyt viime vuosina tosi paljon. Osaa migreenilääkkeistä tai estolääkkeistä voi käyttää.
Kerron oman kokemukseni, joka on tosi outo, mut ei ainakaan vaarallinen kokeilla.
Kun olin raskaana, niin ajoittain tuli migreeni kuitenkin. Kerran menin sitten migreenissä suihkuun (en ymmärrä mistä moinen idea tuli) ja kun olin käynyt suihkussa, niin päänsärky oli pois. Jatkossa kun raskaana ollessa päänsärky alkoi ilmoitella tulostaan, niin menin aina suihkuun ja kertaakaan migreeni ei hyökännyt päälle.
Valitettavasti tämä outo hoitomuoto ei ole toiminut raskauden jälkeen.
Kannattaa muuten ihan gyneltä tms. kysyä niitä migreeniin sopivia lääkkeitä tai sit just tuolta teratologisesta palvelusta, koska ne osaa ihan viikkojen perusteellakin kertoa, että mitä uskaltaa ottaa. Mulla oli muistaakseni ainakin Burana ja Naproxen lupa osan ajasta raskaudessa migreenin takia.
Joo, mut outo tää mun suositus, mutta ei ainakaan vauvalle vaaraksi kokeilla tuota suihua ;-)
En ole raskaana, mutta hoidan myös migreeniä suihkulla. En tiedä mikä siinä vedessä oikein on, mutta se auttaa mulla monenlaisiin kipuihin: viileä migreeniin ja kuuma kuukautiskipuihin.
Olen joskus lievittänyt migreeniä myös seuraavalla menetelmällä: ämpäriin tai vatiin kylmää vettä, ja aina välillä kastaa pään hetkeksi siihen. Taivaallista.
Oikein pahaan migreeniin nämä eivät kyllä taatusti auta, mutta ei niistä haittaakaan ole. :)
Panadolit ja panacodit ym on migreenin hoidossa ihan vitsi.
saa ottaa, vaikkei kaikki lääkärit tiedä. Voi varmistaa teratologisesta tietopalvelusta.