Olen niin vihainen!! Otin töistä palkatonta vapaata, että vahtisin naapurin poikaa.
Naapurissa asuu yksinhuoltaja, jolla ei ole minkäänlaista tukiverkostoa. On ilmeisesti myös erittäin vähävarainen.
Hän tuli itkien viikonloppuna kysymään josko mitenkään pystyisin hoitamaan hänen poikaansa tänään keskiviikkona. Pojalla on vesirokko, eikä voi mennä päiväkotiin viikkoon. Naapuri pystyi olemaan muut neljä päivää pois töistä. Yllätyin tietenkin pyynnöstä, sillä hän tietää minun olevan työelämässä.
Naapurilla oli töissä joku sellainen tilanne, josta ei mitenkään voinut olla pois ja koska pojalla oli se vesirokko, sitä ei voinut päiväkotiin viedä.
Ajattelin, että teen kuukauden hyvän työn ja olen palkatta pois töistä, koska minulla on siihen varaa ja kykenen järjestämään töitäni muutenkin.
NO, pojan piti tulla aamulla. Aloin jo yhdeksän jälkeen miettiä, missä he viipyvät. Kymmeneltä kävin jo soitamassa ovikelloa, kukaan ei vastannut. Puoli yhdeltätoista yritin soittaa neljä kertaa naapurille ja lähetin sitten viestin.
Äsken tuli tekstiviesti: "Hei. XX oksensi yöllä ja aattelin, etten halunnut tartuttaa sitä teille. Vein XX:n mun äidille täksi päiväksi. Kiitos kun tarjouduit hoitamaan!"
Kiukuttaa ihan vietävästi. En voi enää mennä töihin, menetän päivän palkkani ja ihan turhaan odotin täällä kolmatta tuntia.
Jos ei olisi yksinhuoltaja ja vähävarainen, lähettäisin päivän palkkaani vastaavan laskun perään. Olkoot tämä minulle opiksi. Tiedän, etten jatkossa ole näin ystävällinen ja auttavainen.
Kommentit (38)
Juu kyllä minäkin annan rahaa hyväntekeväisyyteen ja mm. kummilapselleni Intiassa lähetän rahaa joka kuukausi. Pieneksi jääneitä lastevaatteita olen antanut, tuttaville, sukulaisille ilmaiseksi ja viikonloppuisin käyn tekemässä ruokaa vanhalle isoäidilleni vuorotellen muiden sukulaisten kanssa yms. Mutta kun suomalaisen naapurikulttuurin tuntee, ja näitä ketjuja täälläkin naapureista ja varsinkin niistä "naapurin kakaroista" on lueskellut, niin olen sataprosenttisen varma, että ap on provo =D
ei mee tuo aloitus läpi, ei sitten millään! =)
voisivat olla palkattomalla vapaalla naapurin lapsen vuoksi.
Sääli ettei teillä ole yhtä kivoja ihmisiä tuttavapiirissänne!
Juu kyllä minäkin annan rahaa hyväntekeväisyyteen ja mm. kummilapselleni Intiassa lähetän rahaa joka kuukausi. Pieneksi jääneitä lastevaatteita olen antanut, tuttaville, sukulaisille ilmaiseksi ja viikonloppuisin käyn tekemässä ruokaa vanhalle isoäidilleni vuorotellen muiden sukulaisten kanssa yms. Mutta kun suomalaisen naapurikulttuurin tuntee, ja näitä ketjuja täälläkin naapureista ja varsinkin niistä "naapurin kakaroista" on lueskellut, niin olen sataprosenttisen varma, että ap on provo =D
olenko minäkin provo? Ottakaa huomioon et kaikkien työ-elämäkään ei ole samanlaista. Ja minusta vastuu lapsista on jossain määrin yhteinen. Eihän kukaan noin voi tehdä montaa kertaa, mutta hätätapauksessa kyllä. Kaikki eivät aina ajattele vain omaa etuaan.
voisivat olla palkattomalla vapaalla naapurin lapsen vuoksi.
Sääli ettei teillä ole yhtä kivoja ihmisiä tuttavapiirissänne!
mutta ei nekään ihan pöhelöitä ole.
Lähin naapuri jos jäisi palkattomalle niin sitten olisi 4 lasta ilman hoitopaikkaa, hän kun sattuu olemaan pph.
Harmi kyllä, kun auttaminen meni nyt ohi, mutta ole onnellinen siitä, että olisit ollut alkujaan käytettävissä.
Olet hyvä ihminen, onnea siitä!
*lähettää ilon energiaa sinne päin*
mäkin voisin auttaa jos ihan hätä kädessä on jollain. Mä en vaan pysty oleen pois töistä, mutta vapaita sen sijaan on paljon arkipäivinä.. Mutta sapettaahan se jos kävis niinku ap:lle. En varmaan enää kyllä saman porukan vuoksi uhrautuisi..
Tollasia on nykyään niin harvassa :/
Ehkä se naapurisi meni siitä vatsataudista ihan oikeasti paniikkiin ja unohti ilmoittaa sulle vieneensä lapsen muualle? Kaikki ei kans oo sosiaalisesti niin lahjakkaita, ei ehkä ajatellut että ihan palkatta vapaata pitäisit, vai kerroitko näin? Jos hän vain oletti että olit vain antanut mahdollisuuden tuoda lapsi teille, mut ei ehkä tiennyt että tosissasi odotit lasta teille... jos vaikka oletti et sulla on sopivasti vapaapäivä muutenkin?
Ja mie en tajua miksi ihmisistä on niin uskomatonta et joillain on hyväntahtosia naapureita. Mie kyllä ihan mielelläåni pitäisin yhden palkattomanki vapaan jos naapuri tulisi itkien apua pyytämään, jos oma talous on niin hyvä.
Naapuriapuun liittyen, muistan ku ite olin pieni koululainen ja kolmannella ei enää ollut ip-kerhoa ja piti uskaltaa tulla tyhjään kotiin. Monta, monta kertaa vain heitin repus sisään ja juoksin täysillä naapurin tädin ja sedän luo pariksi tunniksi... pelkäsin pienenä yksin oloa. Ja aina mielellään ne naapurit vähän vanhempi pariskunta mut vierailulle ottivat.
Ei nyt sama ku palkaton vapaa naapurin takia mut kuitenki...
naapurien pyyteetön apu on ollut todella merkittävää- niin että vielä aikuisena muistaa. Toista se on tänä päivänä kun naapureita ei kiinnosta, vanhemmat on kiireisiä ja stressaantuneita, sukulaiset kaukana. Lapsiraukat yrittää selviytyä, soitella auttaviin puhelimiin ja oirehtia yksinäisyyttään ja turvattomuuttaan. Mutta kukaan ei auta. Sitten teininä saa masennuslääkkeet tai pääsee sosiaalihuollon piiriin kun on tullut pilattua oma ja ehkä jonkun toisenkin elämä.
Jos ei olisi yksinhuoltaja ja vähävarainen, lähettäisin päivän palkkaani vastaavan laskun perään. Olkoot tämä minulle opiksi. Tiedän, etten jatkossa ole näin ystävällinen ja auttavainen.
Mä laittasin laskun vaikka onkin vähävarainen. Kusipää ei tartte olla, vaikka köyhä oiskin!
mäannan sille naapurille koniin jonka poika onkipee
Olenko mäkin joku kävelevä provo, kun itsekin olisin tehnyt samoin kuin ap?
Miksi te provo-huutelijat ette olisi auttaneet naapuria?
Mulle ainakin lapsen etu (vaikka sitten sen naapurin pojan) on kaikista tärkein, ja voisin tehdä lähes mitä tahansa, jos siitä olisi jollekin viattomalle lapselle jotain apua.
Hyviäkin ihmisiä onneksi vielä on, vaikka te ette sellaisia luultavastikaan ole. Jos olisitte, niin teidän olisi helpompi uskoa hyvyyteen ja ap:n kaltaisiin hyviin ihmisiin.
se tyyppi joka ei ymmärrä että suomessa noin 60 prosenttia väestöstä käyttää sanaa "no" puhekielessä sekä kirjoittaessaan.
Jos tää ei oo provo, niin ihan turha ap:n on sitä naapuria syyttää.
Naapuri kysyi sulta pystytkö hoitamaan keskiviikkona hänen poikaansa, sinä vastasit että voit hoitaa. Vaikka olet työelämässä, ei naapuri välttämättä tiedä millaista työsi on (voitko fiksata työaikoja tms) eli hänhän tuli tiedustelemaan nimenomaan onko mahdollista sun hoitaa. Mistä naapuri olisi voinut tietää että sä oot ottanut tai joudut ottamaan palkatonta vapaata jos sun vastaus kysymykseen "onko mahdollista hoitaa" oli "kyllä, voin hoitaa"?
Eihän AP:n pointti ollutkaan siinä, että oli joutunut ottamaan palkatonta vapaata. Vaan siinä, että oli sitten turhaan ottanut sitä, kun naapuri ei viittinut ilmoitella että viekin sitten poikansa kuitenkin äidilleen.
ilmoittakaa ihmiset ajoissa jos tulee esteitä- ap:kin olsi päässyt toihin, jos olsi tiennyt tilanteen muuttumisesta ajoissa
Jos tää ei oo provo, niin ihan turha ap:n on sitä naapuria syyttää.
Naapuri kysyi sulta pystytkö hoitamaan keskiviikkona hänen poikaansa, sinä vastasit että voit hoitaa. Vaikka olet työelämässä, ei naapuri välttämättä tiedä millaista työsi on (voitko fiksata työaikoja tms) eli hänhän tuli tiedustelemaan nimenomaan onko mahdollista sun hoitaa. Mistä naapuri olisi voinut tietää että sä oot ottanut tai joudut ottamaan palkatonta vapaata jos sun vastaus kysymykseen "onko mahdollista hoitaa" oli "kyllä, voin hoitaa"?
Kukaan ei ole PALKATTOMALLA vapaalla naapurin lapsen vuoksi. Kun kovin moni ei ole sitä edes omienkaan lastensa kanssa.