Pomoni kieltää lyhennetyn työajan!
Olen nyt hoitovapaalla ja tarkoitus palata töihin syksyllä ja tehdä 30t/vko, eikös se ole laissa et olen siihen oikeutettu? Pienin lapsi sit 2v. Ärsyttää!
Kommentit (12)
Käytännössä sellaista on vaikea löytää. Sen sijaan työnantaja voi määrätä työajan, esim. 4 pv/viikko täyttä työaikaa.
Jos on perusteet:
--
Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.
--
Millaista työtä ap teet?
että asia on ok. Mutta JOS meinaa oikeasti kieltää niin sitten täytyy kovistella, auts. Ap
Kiva olisi ajatella että olen niin korvaamaton mutta en oikein usko. Ap
että paikallesi tarvitaan työntekijä, joka tekee täyttä työviikkoa. Vai mistä ajattelit, että työnantaja saa sijaisen yhdeksi päiväksi viikossa? Tai vastaavasti kahdeksi tunniksi päivässä.
ko. ongelmaa ei ole. Mutta korvaajaa muutamaksi tunniksi päivässä voi olla hankalaa löytää.
ja työ ei ole mitään päivystysluonteista, jossa olisi jonkun pakko olla koka ajan saatavilla klo 8.00 -16.00 paikalla. Työtehtävät ja aikataulut on varmasti järjesteltävissä joustavasti, jos vain haluja on. Lisäksi yleensä käy niin, että työntekijä tekee käytännössä samat työt kuin aiemminkin mutta pienemmällä palkalla, työteho vaan kasvaa ja kaikki nettisurffailut ja työkavereiden kanssa pölötykset jää vähemmälle. Mikäs olisi työnantajan kannalta parempaa? Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
juuri eilen MLL:n johtaja Mirjam Kalland sanoi televisiossa että työntekijöiden tulee vaatia joustoa perheellisille!!!
ihmettelenkin vain sitä että tuntuu et haluja asian sovittelemiseen ei näytä olevan. Eipä kai sellaista työpaikkaa olekaan jossa työntekijä voi tehdä lyhyempää työpäivää eikä se näy missään/ vaikuta mihinkään?
tulisihan se meillekin halvemmaksi, koska töitä harvoin on täysipainoisesti koko viikoksi.
vähennetään eikä niin että joutuu tekemään samat työt kuudessa tunnissa!
Mun mieheni pomo yritti kieltää siltä koko vanhempainvapaan, ennen kuin tajusi että se on lain takaama oikeus.