Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vierailijat ja niiden huomioiminen

Vierailija
19.03.2011 |

Miten huomioitte vieraat, jotka tulevat teille kylään vaikkapa yöksi? Onko peti laitettu valmiiksi, annatko petivaatteet heille vai toivotko että he tuovat omansa mukana? Entä pyyhkeet, tuoko vieraanne nekin mukanaan?

Ruokapolitiikasta myös. Pyydätkö, että vieraat katsovat jääkaapista ruokaa kun on nälkä vai katatko pöytään tämän tuosta jotain purtavaa?

Entä juomiset jos on vaikka synttärit? Onko juotavaa vieraillekin vai letosteletko että viinaa ja muuta juomista on?

Meinaan kävimme yökylässä ja matkaa oli 400 km. Vielä kehtasivat kysyä varmaan tunnin päästä että juotteko kahvia? Pöydässä oli ihan tavalliset emmeet, vähäiset nekin.

Peitot ja patjat saatiin kun pyysimme pari tuntia.

Juomaa ja ruokaa piti olla.. mutta ei ollut tosiaan. Meidän olisi pitänyt itse ottaa syömistä kaapista mutta ei se oikein niin ole, jos on vieraita kerran käsketty, niin pitää huolehtia että heillä on ruokaa ja juomaa tarjolla eikä heidä tarvitse sitä erikseen pyytää.

Vieraspyyhkeitä ei ollut erikseen, käsisaippuat olivat loppuneet. Toisessa vessassa ei ollut ollenkaan pyyhkeitä eikä saippuaa.

Seuraavana päivänä he oikein odottivat että koska lähdemme ja jouduimmekin lähtemään nälkäisinä. No, kävimme heti syömässä ensimmäisessä ruokapaikassa.

Sanoin miehelle, että en mene sinne toista kertaa yöksi. He ovat paremminkin ihmisiä, joiden luona voi vain poiketa jos asuu siinä lähistöllä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai kutsuitte itse itsenne?

Jos kutsun (yö)vieraita, huolehdin kyllä tarjoiluista ja teen pitkämatkalaisille ruuan pöytään. Itsekin saa ottaa, mutta se ei ole tarkoitus. Ei ole välttämättä tarjolla erikoishienoa ruokaa, vaan oletan ihan kotiruuan kelpaavan.

En pistä pahakseni, että tuodaan omat liinavaatteet ja pyyhkeet, ja viedään sitten omaan pesuun; meillä on muutenkin pyykkiä omiksi tarpeiksi. Petaamisessa autetaan kyllä.

Vessassa on saippuaa aina, samoin pyyhkeitä kaikille tarvitseville.

Jos näitä itse itsensä kutsuneita tulisi odottamaan valmista pöytää ja täyttä palvelua, antaisin ehkä ymmärtää, että seuraavalla kerralla voi mennnä hotelliin.

Vierailija
2/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa aika helvetilliseltä reissulta.

Meillä on aina vieraille, pyyhkeitä, pedit pedattu, kaapista tehty tilaa vieraiden omille vaatteille jne.

Ruokaa tehdään kuten normaalisti, eikä oikeastaan kateta pöytää tunnin välein vieraille,heh. meillä tosin vieraat osaa itse käydä jääkaapilla itse jos haluaa naposteltavaa siinä välillä.

Jos on vieraita vaikka viikon niin pesen myös heidän pyykkejään. heh...varsinkin vikoina päivinä huutelen pyykkejä ettei kotiin tarvitse heti juosta peseen likasia vaatteita, vaan sais ottaa ihan lunkisti ja palautua matkasta.

Mutta olen ollut tuollaisissa paikoissa kuin AP, parasta oli, että meijän vessassa ei ollu ees vessapaperia..JES, tosin sitä ei ollut koko talossakaan. pyyhkeitä piti hakea jostain vaatekasoista. ei ollut petivaatteita..yöks.eipä kukaan sanonut et tuokaa omat, vaikka kysyttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko ihan pyytämällä pyydetty?

Toiset ei ehkä vaan osaa tuota emännöintiä ja isännöintiä.

Meillä ei ikinä käy yövieraita, lapsenvahti korkeintaan. Silloin saa kyllä käydä itse jääkaapilla ja petivaatteet kaivan valmiiksi sohvan reunalle.

Vierailija
4/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peti on laitettu ja pyyhkeet varattu. Vieraiden ei myöskään tarvitse itse mennä jääkaapille, kyllä minä hoidan tarjoilu, niin ruuat kuin juomatkin.

En tajua, miksi ihmisiä pitää kutsua yökylään, jos ei niitä lainkaan viitsi "palvella", vaan kaikki toimii itsepalveluperiaatteella. Ei varmaan ole kovin tervetullut olo vierailla..

Vierailija
5/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsuisi yökylään vieraita, pelkästään niin tuttuja että petivaatteista ja ruuista yms. päätetään yhdessä sekä niin tuttuja jotka osaavat olla meillä kuin kotonaan...

vieraat saavat mennä sinne hotelliin.

Vierailija
6/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain mökille pyydämme että tuovat omat liinavaatteet ja pyyhkeet, siellä kun on aika primitiivistä. Tästä ei ole koskaan tullut mitään ongelmaa.

Kaupunkiin kun tulee yövireita, niin sängyt on pedattu, omat pyyhket vieraille ripustettu ja ruuat laitettu. "Vakituisimmat" yövieraat tuovat aina herkkuja omalta paikkakunnaltaan meille iloksi.

Vierailun kuluessa voimme käydä yhdessä kaupassa, ehkä jakaa ruokakuluja, kokata yhdessä. Kaikki on kyllä mennyt sujuvasti ja mukavasti.

Vierailija
7/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yövieraat ovat aina erittäin tuttuja, joten heidän kanssaan ei tarvitse pingottaa. Vieraille on aina lakanat, pyyhkeet ja ruokaa ja juomaa tarjolla.

Koska kyse tosiaan on aina lähisukulaisistamme, jotka käyvät melko usein yökylässä saatan vaan huikata että ottakaa kaapista lakanat ja pyyhkeet. Tai sitten ottavat itse. Tai laitan sängylle valmiiksi.

Ruokaa laitetaan usein yhdessä, koska on kiva samalla jutella ja puuhastella. Yksi pääruoka yleensä on oiken erityisen hyvä ja mietitty, muut sitten nopeatekoisia, jotta voidaan tehdä muutakin kun seisoa keittiössä. Viinit, limpat ja pillimehut hommataan vieraillekin. Erikoisruokavaliot huomioidaan. Vauvanruoat kukin hoitakoon itse.

Joskus kun olemme menneet näille meillä usein käyville vieraille kylään niin järjestelyt eivät ole olleet ihan huippuluokkaa, mutta kyse on ollut vain unohduksista tai pienestä ajattelemattomuudesta. Ei esim. ole ajateltu kuinka paljon maitoa tai leipää 5 henkinen perhe syö viikonlopun aikana (jos ei ole myöskään mehua tai puuroa tarjolla).

Uuteen kyläpaikkaan mennessä yleensä kysyn että otetaanko lakanat mukaan ja voimmeko tuoda jotain (truokaa/juomaa) mukanamme. Yleensä myös viemme jotain naposteltavaa tms.

Vierailija
8/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea näitä viestejä!

Voi, voi, emme todellakaan ole itseämme kylään kutsuneet sinne! He pyysivät kylään itse. Olemme aika uusi pari, ja tämä perhe oli miehen kavereita. Tapasin heidät vissiin toista kertaa tällä reissulla.

Itse kyllä laitan kaiken vieraille, että saavat oikein tuntea itsensä kutsutuiksi ja halutuiksi vieraiksi. Ruokaa laitetaan vimpan päälle, on viinit ja hienot kattaukset. Kahvipöydässä on montaa sorttia, sillä olen ahkera leipomaankin.

Sanon vierailleni, että ei tarvitse ottaa lakanoita eikä pyyhkeitä. Minusta se on hienoa ettei niitä tarvitse rehata mukana. Pesen ne, mikäs siinä on sitten ongelmana.

Oli kyllä kummallinen paikka tuo. En mene sinne kyllä toistamiseen yöksi. He eivät muuten laittaneet mitään iltapalaakaan, menimme sitten nukkumaan tyhjin mahoin. Ei tullut mieleeni ottaa omia eväitä mukaan..

Vierailija
9/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kutsuttavat itsensä kylään niin ettei voi vain torjua. Nyt varmasti tajuatte pysyä pois siitä talosta. Aika rankkoja vihjeitä teillekin on pitänyt latoa enne kuin uppoaa!

Vierailija
10/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka kutsuttavat itsensä kylään niin ettei voi vain torjua. Nyt varmasti tajuatte pysyä pois siitä talosta. Aika rankkoja vihjeitä teillekin on pitänyt latoa enne kuin uppoaa!

No joopa joo. Mies on mieheni hyvä ystävä ja ovat tunteneet toisensa monet vuodet.

Nainen taitaa olla aika törttö, sanoisin. Eihän kaikki osaa vieraita edes huomioida, joten kai se sitäkin on. Voin kertoa myös sen, ettei ihan ekasta kutsusta edes menty sinne. Ainakin varmistettiin että oltaisiin vieraita joita sinne haluttiinkin.

Ja esitettiin vastakutsu myös meille ja he lupasivatkin tulla ihan innoissaan meille.

Vierailija
11/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pariskunnasta tai ainakaan akasta? Kauheata teennäisyyttä ja silmänpalvontaa. Muistat varmaan olla alentuva ja mairea superemäntä ja näyttää sitten mistä Kodinhengettäret on tehty, jos teille erehtyvät. Huomaa se mieskin mitä on menettänyt, kun ei sinun kaltaista vaimoa saanut.

Toivottavasti älyätte olla menemättä uudelleen riesoiki minnekään. Miehesi voi käydä yksinään kavereitaan moikkaamassa ilman passattavaa kuningatarpuolisoa.

Vierailija
12/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti älyätte olla menemättä uudelleen riesoiki minnekään. Miehesi voi käydä yksinään kavereitaan moikkaamassa ilman passattavaa kuningatarpuolisoa.

Vierailija
13/13 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä muistutat kovasti paljon erästä kylään tuppaajaa. Nyt tajuat pysyä pois. Kiitos ja kumarrus.