Kohdunsuu/kaula keskiraskauden keskenmenon jälkeen?
Sain keskenmenon rv 18+5 kolmisen viikkoa sitten. Ilmeisesti jo edellisessa raskaudessa ongelmia tuottanut streptokokki pääsi tekemään tuhojaan niin, että kohdun sisäsuu petti ja lapsivettä alkoi tihkumaan. (Viikolta 7 saakka pyysin tarkempaa seurantaa asian tiimoilta, mutta täällä ollaan sitä mieltä, että streptokokkia ei tarvitse hoitaa.)
Lopulta sikiökalvot pullotti jo emättimeen ja vauvalla oli jalat kanavassa joten kalvot puhkaistiin kokonaan ja vauvan (joo tiedän, että oikeesti vielä sikiö, mutta meille vauva)piti syntyä nopeasti. Meni kuitenkin 27h pikkuisen tuulen pojan syntymään sain kaikki mahdolliset supistavat lääkkeet mitä vaan voitiin antaa.
Istukka ja kalvot näyttivät ulos tullessaan kokonaisilta joten kaavintaa ei tarvittu.
Spontaania jälkivuotoa synnytyksen jälkeen oli tasan ½ vuorokautta ja soittelinkin naistentaudeille onko normaalia. Kuulemma oli. 6 päivää synnytyksestä nousi kuume ja hakeuduin päivystykseen kuumeen ja alavatsakipujen takia. Kohdunkaulassa todettiin iso hyytymä joka saatiin ronkittua aborttipihdeillä pois ja ultrakuvan mukaan kohtu näytti siistiltä. Sain myös kefexin ja trikozol kuurit vaikka crp oli vain 19.
Tästä kolmen päivän päästä alkoi taas alavatsakivut ja jälleen hakeuduin naistentautien päivystykseen jossa ultralla todettiin kohdussa isoja hematoomia. Sain cytotecit jotka otin ohjeen mukaan ja niillä sain aikaseksi muutaman onnettoman supistuksen joiden mukana tuli muutama möykky ulos, mutta tiesin, että ei sieltä kaikki tullut, sillä olinhan nähnyt ultrassa kuinka paljon sitä tavaraa sielä oikein on. Jälleen toimin edellisen päivän ohjeistuksen mukaan ja menin taas naistentaudeille jossa herraties mikä muhamed, erittäin huonoa suomea ymmärtävä ja puhuva lääkäri otti minut vastaan.
Ultrassa näkyy edelleen hematooma, joka kyllä oli pienentynyt, mutta edelleenkään oikeastaan minkäänlaista spontaania vuotoa ei ollut. Lääkäri heilutteli veristä spekulaa mun kasvojen edessä, että: "katso, kulla taalla verta on". No, joo onhan sitä sielä kun kaivaa. Tämä lääkäri kävi vielä ylilääkärin luona ohjeita hakemassa, joskaan en tiedä mitä sielä keskusteltiin?
Kotiin minut passitettiin hoito-ohjeilla: ole onnellinen, syö hyvin ja liiku paljon niin tulet terveeksi!
No, olen noudattanut lääkärinohjeita. Juossut hullunkiilto silmissä ja verenmaku suussa pitkin maita ja metsiköitä. Tällä tavoin saan irtoamaan muutaman mustan riekaleen ja ruskean, keltaista limaa.
Lämpöä on edelleen, alavatsalla painetta, mutta silti minua ei oteta tutkittavaksi!!
TK:n kautta kävin tänään hcg ja crp kontrollissa, joista tulokset täällä periferiassa saa huomenna.
No, hoitaja kun olen itse ammatiltani niin pitihän se hakea töistä kumihanska poikineen ja kokeilla miltä se alavärkki oikein tuntuu.
Onko normaalia, että kohdusuu tuntuu todella alhaalla? Sormi menee heittämällä sisään ja mukana tulee tuota edellä mainitsemani kaltaista eritettä?
Mä en enään tiedä mihin ihmeeseen mä hakeudun hoitoon? Mielenterveys puolelleko tässä jo pitää ottaa yhteyttä, kun tämä ei mun mielestä ole normaalia enään, mutta minnekään ei pääse hoitoon. Yksityisellekin gynelle ensimmäiset vapaat ajat reilun viikon päähän....