Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vikana, kun selkään sattuu öisin?

Vierailija
13.03.2011 |

Ei ole kyse sängystä, on alle vuoden vanha patja ja hyvä sellainen. Selkään sattuu ihan sikana jo muutaman tunnin sisään ja heräilen öisin, ei löydy mitään hyvää asentoa. Aamuyöstä on lopulta pakko nousta ylös, kun ei nukkumisesta tule mitään. Noustessa olo on jäykkä ja esim. eteenpäin kumartuminen sattuu, mutta aika nopeasti se pahin kipu helpottaa. Päivällä voi istua, liikkua ja kävellä, vaikka kipu välillä ilmoittaa itsestään. Yöllä on taas ihan kamalaa, eikä ole väliä sillä mitä päivän aikana on tehnyt (jumpannut, käynyt vaunulenkillä, istunut lattialla, maatunut kotona - ei vaikutusta). Myös pitkäaikainen (2-3 h) autossa istuminen alkaa sattua selkään ja tuntuu ettei löydy mitään tolkullista asentoa. Burana tuntuu auttavan vähän, mutta kyllä nuo yöt ovat pahoja.

Ja joo, olen varaamassa aikaa yksityiselle, mutta joudun odottamaan vielä pari viikkoa että tulee tilille rahaa. Kunnalliselle en edes yritä, kun omalääkäri siellä on kirjottanut Panadolia, Motifene Dualia, särkygeeliä ja kylmäpussia, eikä edes yritä tutkia kivun syytä. Kipua on ollut jo pitkään, jopa vuosia, mutta nyt viimeisimmän raskauden jälkeen sattuu ihan perkeleesti ja on pakko selvittää missä vika on. Kuulostaako kenestäkään tuo kertomani tutulta?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys imee kaikki hivenaineet ja muut kalliit ravinnot kehosta,

Toki usein reuma puhkeaa synnytysten jälkeen (yövalvomiset yms)

Vauva on aina saanut enemmän pulloa kuin tissiä ja osittaisimetin 12 viikkoa, josta viimeiset viikon tyyliin 1 krt/päivä. Ei voi imetyskään enää olla syynä ja raskaushormonitkin lienevät tasaantuneen. Voiko reuma oikeasti puhjeta synnytyksen jälkeen? :O En kyllä haluaisi edes googlettaa aiheesta, huoh. ap

Vierailija
22/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikoelöydöksiä ovat korkeat tulehdusarvot ja matala hemoglobiini. Aina ei löydy edes noita. Moni oireilee vuosia.

Mulla on matala hemoglobiini ja tosiaan selittämätön tulehdusarvo veriarvoista, plus oireilua jo vuosia (eli ei edelleenkään voi johtua sängystä tai patjasta), mutta nyt tosiaan räjähti käsiin tämä kipu. Selkä tuntuu nykyään jäykältä, vaikka koitan kotona venytellä ja tehdä rauhallisia keppijumppaliikkeitä, mutta en todellakaan voisi mennä esim. zumbaan, pelkkä ajatuskin sattuu.

Minkälaista lääkäriä mun kannattaisi etsiä? Reumalääkäri vai joku niveltohtori? Onko Helsingissä joku nivel-/selkäjutuista hyvin tietävä paikka vai varaanko vaan jonnekin Mehiläiseen ajan jollekin lääkärille? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista lääkäriä mun kannattaisi etsiä? Reumalääkäri vai joku niveltohtori? Onko Helsingissä joku nivel-/selkäjutuista hyvin tietävä paikka vai varaanko vaan jonnekin Mehiläiseen ajan jollekin lääkärille? ap

tarvittaessa ohjata eteenäin, jos ei olekaan reumasta kyse. Mun diagnoosi taisi tulla ihan sisätautilääkäriltä (ei erikoistunut reumaan), joka verikokeiden ja muiden oireiden takia epäili selkärankareumaa ja teetti nopsasti jonkin ryhtitestin mm. seinää vasten. "Selkälääkärit" ei olleet sitä tajunneet miettiä.

Etsi ihan reippaasti lisätietoa netistä, ihan lohdullistakin tietoa tarjolla :)

Vierailija
24/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa oman tarinasi ja pistää tuonne meilinä ja kysyä, että miten sinun kannattaisi toimia.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,34635,36710,1659

Jos tosiaan eivät kunnalliselta suostu pistämään asiaasi eteenpäin.

Vierailija
25/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin ihan jäykkä, istuminen ja seisominen pidempään kamalaa ja lopulta menin yksityiselle (jos voi mainostaa niin Turussa Pulssi ja Virsiheimo). OMT-fysioterapeutille ja oikeat liikkeet, jumppa, vesijuoksu ja nyt huomattavasti parempi olo. Todennäköisesti alkava selkärankareuma mutta löydökset ei vielä sellaiset että voitaisiin diagnosoida. Lisäksi muutoksia SI-nivelessä.

Tsemppiä sulle !!

Verikoelöydöksiä ovat korkeat tulehdusarvot ja matala hemoglobiini. Aina ei löydy edes noita. Moni oireilee vuosia.

Mulla on matala hemoglobiini ja tosiaan selittämätön tulehdusarvo veriarvoista, plus oireilua jo vuosia (eli ei edelleenkään voi johtua sängystä tai patjasta), mutta nyt tosiaan räjähti käsiin tämä kipu. Selkä tuntuu nykyään jäykältä, vaikka koitan kotona venytellä ja tehdä rauhallisia keppijumppaliikkeitä, mutta en todellakaan voisi mennä esim. zumbaan, pelkkä ajatuskin sattuu. Minkälaista lääkäriä mun kannattaisi etsiä? Reumalääkäri vai joku niveltohtori? Onko Helsingissä joku nivel-/selkäjutuista hyvin tietävä paikka vai varaanko vaan jonnekin Mehiläiseen ajan jollekin lääkärille? ap

Vierailija
26/29 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tehdä säännöllisesti vatsalihasliikkeitä,

Ei kyllä onnistu vatsalihasliikkeet, eikä mitkään isommat kiertoliikkeet. Selkä tuntuu jo tosi jäykältä. ap

No ehkä siitä nyt ei täksi illaksi enää ole apua mutta pidemmällä aikavälillä olisi kyllä hyödyksi selän kannalta että keskikropan lihakset ovat kunnossa.

Vierailija
27/29 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian läheltä liippaa kaikki mitä luin. Hirvittää. ap

Vierailija
28/29 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulla ap kävi? Selvisikö vaivan syy? Oletko saanut apua vaivoihisi? Minulla ihan vastaavaa...

Vierailija
29/29 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 19:42"]

Onko kipu alaselässä?

SElkärankareuma oireilee yökivuilla, aamuöisin just pitää monien nousta venyttelemään.

Selkärankareuma voi olla lieväkin mut mulla oli lisäksi lämpöilyä, tulehdusarvot kohosi ja paino tippui. Selästä otettiin kuvat ja siinä näkyi tulehdusmuutoksia. Tulehdys levisi myös muualle, mm olkapäähän.

On nimenomaan alaselässä, mutta ei kuitenkaan selkästi esim. ristiselässä. Kipua myös vasemmalla puolella pakarassa ja saman puolen lonkasta tulehtuu jatkuvasti nivelpussi. Joskus 10 vuotta sitten katsottiin jotain reuma-arvoja verestä, muttei ollut mitään. Tulehdusarvo oli koholla vuoden sisään, olikohan raskausaikana otettu verenkuva tms.? ap

Reumalta kuulostaa, yöllinen selkäkipu ja pakaraan säteily viittaa siihen, samoin lonkan tulehtuminen. Reuman diagnosoiminen on usein pulmallista. On myös tyypillistä että voi aktivoitua/pahentua raskauden jälkeen. Itse sain lopulta avun biologisista lääkkeistä. Lääkäriin ja kärsivällisyyttä!